Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Volvo ukázalo revoluční řešení bezpečnosti aut. Nárazům odolají i bez použití oceli
2.11.2018 | Petr Prokopec
Švédové jsou posedlí bezpečností, té pasivní ale leckdy dávají přednost před aktivní, už kvůli vysokopevnostní oceli a její hmotnosti. Poslední novinka si ale poradí s nárazy i bez ní.
Volvo je proslulé bezpečností svých automobilů. Že jde o realitu a nikoli pouze marketing, dokazují nejen mnohé nárazové zkoušky, ale i skutečné nehody, ze kterých řidič Volv odešli jako zázrakem po svých. Dáno je to tím, že automobilka nikterak nešetří s vysokopevnostní ocelí. Ta sice zvyšuje hmotnost, pasivní bezpečnost ale zásadně zvyšuje.
V případě chystaného nového kupé Polestar 1 ale technici značky vstoupili na neprobádaný terén. A nikoliv jen proto, že sportovní divize byla od mateřské firmy separována a fungovat bude zcela samostatně. Základní konstrukce vozu totiž vysokopevnostní ocel zcela ponechává a nahrazuje ji karbonem zesílenými polymery. A to pro Švédy představuje novou výzvu.
Použitý materiál je diametrálně odlišný od standardní ocelové karoserie, která se v případě nárazu ohýbá. U karbonu je třeba počítat s praskáním či drcením, což vyžaduje jiný přístup. Švédové se proto museli naučit, jak bude reagovat na extrémní síly při případné havárii. Řada prototypů proto zamířila k interním nárazovým zkouškám, jež byly prováděny v různých rychlostech.
Klíčová přitom byla odolnost vozu při čelním nárazu, kdy bylo kupé posláno proti překážce rychlostí 56 km/h. Analýza po simulované havárii ukázala, že většina energie byla pohlcena deformačními strukturami. Zbytek absorbovaly karbonové panely, které ale zůstaly neporušeny.
„Z tohoto crash testu jsme opravdu nadšeni. První nárazová zkouška Polestar 1 byla jako expedice do neznáma. Byl to stěžejní bod při vývoji, neboť jsme si museli ověřit, že veškeré nápady a kalkulace, za jejich přispění bylo toto auto postaveno, jsou v pořádku - a ony byly,“ uvedl k výsledkům Thomas Ingenlath, šéf sportovní divize švédské značky.
Volvo tak otevírá novou kapitolu bezpečnosti aut, neboť své tradiční hodnoty by mohlo spojit i s mnohem nižší hmotností a všemi pozitivy, která z toho vyplývají. Vývoj vozu ale bude ještě chvíli pokračovat za použití 34 prototypů, které nyní automobilka používá. Snad všechny neskončí rozštípaná na trsátka, jako ten na záběrech níže...
Chystané sportovní kupé Volva s názvem Polestar 1 má již za sebou první crash testy. Ukazuje pravděpodobnou budoucnost pasivní bezpečnosti aut
Značka použila prototypy, které vznikly během ověřovací fáze výroby
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 54 minutami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 2 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 5 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch