Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW 1,5 TSI Evo naživo a detailně, bude to i kat 1,2 TSI
29.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový čtyřválec dorazí v atmosférickém i přeplňovaném provedení, ve verzi se 150 koňmi půjde také o základ pro plug-in hybridní modely Volkswagenu.
Během včerejšího dne sice Volkswagen zveřejnil výsledky za loňský rok, mnohem podstatnější novinkou však bylo představení 1,5litrového motoru TSI Evo. Tomuto čtyřválci (ano, skutečně to není tříválec, jak by se možná při pohledu na nabídku BMW či Volva mohlo zdát) jsme se podívali na zoubek skrze zveřejněnou tiskovou zprávu automobilky, později byl ale detailněji představen na sympoziu ve Vídní Friedrichem Eichlerem, šéfem vývoje motorů Volkswagenu. A tak se k do značné míry průlomovému agregátu musíme vrátit.
Tak tedy, 1,5litrový čtyřválec je stejně jako již odhalený litrový tříválec součástí rodiny EA 211. Dosud jsme přitom měli za to, že nahradí především 1,4litrový motor TSI, nicméně pohled na výkonové parametry vrcholící 130 kW, tedy 177 koňmi, naznačoval i možnou výměnu za 1,8litrový čtyřválec. Ten najdeme i pod kapotou Seatu Ibiza Cupra, kde dává k dobru 192 k. Ani ve Vídni ale toto prozatím potvrzeno nebylo.
Eichler ale uvedl něco jiného, co potvrzuje alespoň to, jak výraznou redukci svého motorového portfolia koncern VW Group chystá. Novým čtyřválcem, který je připraven na výrobu v atmosférickém i přeplňovaném provedení, budou postupně vytlačeny z nabídky nejen motory 1,4 TSI (a na některých trzích stále přežívající 1,4 MPI a 1,6 MPI), ale také 1,2 TSI. A už se ví i datum - od 45. kalendářního týdne tohoto roku (listopad), kdy nový 1,5 TSI vstoupí do výroby na 10 místech planety včetně Mladé Boleslavi, by VW měl přestat vyrábět i všechny dále přežívající varianty jednotky 1,2 TSI. Tu dnes nahrazuje hlavně menší tříválec 1,0 TSI, v některých modelech ale zřejmě zůstane namísto něj čtyřválcový agregát, dokonce objemnější.
Stane se tak i navzdory tomu, že šéf Volkswagenu Herbert Diess dříve konstatoval, že jedna-pětka TSI Evo bude výrobně dražší než nahrazované agregáty. Celkové náklady koncernu však mají poklesnout, neboť se zbaví nákladů spojených s udržováním ve výrobě vývojem řady dalších specifických motorů.
Jak jste jistě pochopili už z výše řečeného, pohonná jednotka je koncipována tak, aby šlo o globální motor, který bude vyráběn třeba i v maďarském Györu nebo brazilském Sao Bernardo de Campo. Nejvytíženější montážní linky ovšem zůstanou v německém Chemnitzu. Mimo to můžeme zmínit schopnost spalovat veškeré typy benzinu i alternativní paliva od CNG až po etanol. Verze naladěná na 110 kW/150 koní zároveň poslouží jako základ pro plug-in hybridní vozidla.
Další informace zazněly již včera, můžeme tak jen zopakovat, že nová koncernová jedna-pětka je prvním masově vyráběným motorem (během 20 minut se může vyrobit až 240 agregátů), který dostal proměnlivou geometrii lopatek turbodmychadla. To přináší plošší křivku výkonu a točivého momentu, jak je ostatně patrné z grafů. Mimo to lze profitovat z širšího pásma otáček, kdy je dispozici maximální plnící tlak. I proto Volkswagen motor neosadil klasickým Ottovým cyklem.
Místo toho pohonná jednotka pracuje na bázi Millerova cyklu, při kterém je sací ventil uzavřen s větším zpožděním až během expanze. Dosaženo tak bylo neobvykle vysokého kompresního poměru 12,5:1, což pro změnu vede ke snížení spotřeby paliva resp. emisí CO2. Nic konkrétního v tomto ohledu ve Vídni nezaznělo, oproti stávající jedna-čtyřce naladěné na 125 koní má ovšem dojít k 10procentní redukci. Oba motory, tedy jak 1,5 TSI Evo, tak i 1,4 TSI, přitom mají systém deaktivace poloviny válců.
Kombinací těchto dvou technologií Volkswagen plní emisní normy Euro 6 ZD, které vstoupí v platnost až v letech 2017 a 2018. Výroba nového agregátu odstartuje v závěru letošního roku, přičemž v první řadě se začne montovat varianta naladěná na 96 kW/130 koní, později můžeme ve výrobě čekat silnější i slabší verze.
Nový motor 1,5 TSI Evo se ukázal i naživo...
...posloužit pak můžeme také stránkami z prezentace ve Vídni, které odhalí některé další taje
A dodejme také dříve publikovanou oficiální fotogalerii
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis