Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW 1,5 TSI Evo: toto je nový klíčový benzin VW, má VTG a až 177 koní
28.4.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový motor dostal jako první benzin pro masy variabilní geometrii lopatek turba. Pracuje na bázi Millerova cyklu.
Na počátku letošního roku Volkswagen oznámil, že překope nabídku svých maloobjemových motorů. Minulostí se tak postupně mají stát agregáty s 1,4litrovým, 1,6litrovým a možná i 1,8litrovým objemem, na jejichž místo nastoupí jedna-pětky. Šéf německé automobilky Herbert Diess přitom naznačil, že první vlaštovku v tomto ohledu máme očekávat souběžně s odhalením modernizovaného Golfu, nicméně tak dlouho Němci evidentně vyčkávat nechtěli.
Na mezinárodním motorovém sympóziu ve Vídni by tak nyní odhalen nový motor 1,5 TSI Evo EA 211, který již dle názvu počítá se spalováním benzinu. Kdy bude představen 1,5litrový turbodiesel, to je prozatím nejisté, dost možná však opravdu půjde o soulad s odhalením vylepšeného evropského bestselleru. Momentálně se tak budeme soustředit na čtyřválec spojený s vonnějšími výpary, který bude v první vlně naladěn na 96 kW (130 koní) či 110 kW (150 koní). Do budoucna ale má být nabízen i ve variantě pracující s až 130 kW (177 koní) a 300 Nm točivého momentu. A právě to nás vede k zatím nepotvrzenému předpokladu, že nahradí nejen současný 1,4 TSI (u kterého půjde o „upsizing”), ale i 1,8 TSI (v jehož případě se bude jednat o downsizing).
Zanechme ale teorie a soustřeďme se na fakta. Asi nejpodstatnější novinkou v případě této pohonné jednotky je zavedení proměnlivé geometrie lopatek turbodmychadla, která je sice běžná u dieselových motorů, nicméně u benzinových bylo dosud třeba exotických materiálů, aby se agregáty vypořádaly s vyššími teplotami. Z toho důvodu je ostatně používalo především Porsche 911 Turbo, naposledy jsme se pak o systému VTG mohli zmínit v souvislosti s faceliftem Boxsteru a Caymanu.
Proměnlivá geometrie lopatek je využívána u 2,5litrových čtyřválců novinek ze Zuffenhausenu, v případě Volkswagenu se však vůbec poprvé zadívá mezi masově vyráběné vozy. Doplněna přitom bude Millerovým spalovacím cyklem a vysokým kompresním poměrem 12,5:1. Výsledkem souladu těchto technologií bude zejména dostupnost maxima točivého momentu již od 1 300 otáček.
Volkswagen prozatím nezmínil konkrétní data o jízdní dynamice či spotřebě konkrétního vozu (ostatně zatím není není v žádném nabízen), nicméně ve druhém ohledu bychom vůči dosavadnímu 1,4litrovému čtyřválci TSI o výkonu 125 koní měli počítat s 10procentní redukcí spotřeby při současném zvýšení výkonu o 4 procenta. Zmíněná úspora jde přitom i na vrub deaktivaci poloviny válců (ACT), s níž je ale současný 1,4 TSI nabízen též. Kromě toho můžeme zmínit i přímé vstřikování paliva při tlaku až 350 barů nebo potažení stěn válců u silnější verze motoru atmosférickým plasmovým sprejem.
Dále je s novým motorem spojeno přepracování hlavy válců, variabilní olejová pumpa či potažení ložisek hlavní hřídele polymery, načež mohlo dojít k přepřáhnutí na olej 0W20 s nižší viskozitou. Usazení nepřímého chladícího systému do tlakového potrubí pak vedlo k jeho zvetšení, aniž by bylo nutné výrazně zvyšovat celé toto kombo. Systém navíc nyní dokáže ustát teplotu stlačeného vzduchu lišící se vůči tomu okolnímu až o 15 Kelvinů.
Dodejme, že motor 1,5 TSI Evo je dosavadní vrcholem „rodiny” EA 211, do níž patří už dnes nabízené tříválce 1,0 (zopakujme raději, že 1,5 TSI je čtyřválec) s výkonem začínajícím na 44 kW (60 koní). Do budoucna se u těchto motorů počítá s velmi širokým nasazením, kdy nabídnuty budou i verze spalující CNG či ethanol a stanou se také součástí hybridních pohonných jednotek. O tom všem nám ale VW řekne více až později.
Nová pohonná jednotka EA 211 TSI Evo bude zpočátku k mání ve verzích o výkonu 130 nebo 150 koní, později se přidá až 177koňová verze
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před hodinou - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 2 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 4 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 5 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda