VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější

Čtyřválec 1,5 TSI Evo je klíčový motor pro vozy na platformě MQB. Už teď je v prodeji, aktuálně dostupnými verzemi ale jeho nabídka zdaleka nekončí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější

23.11.2017 | Petr Prokopec | 22 příspěvků

Čtyřválec 1,5 TSI Evo je klíčový motor pro vozy na platformě MQB. Už teď je v prodeji, aktuálně dostupnými verzemi ale jeho nabídka zdaleka nekončí.

Dieselový skandál Volkswagenu nezvratitelným způsobem zasáhl celý automobilový průmysl, zejména pak jeho strůjce. Zasáhl ho o to více, že naftové motory pro něj byly prioritou. Dnes je situace zcela jiná, značka vehementně hlásá příklon k elektrifikaci. Tyto změny samozřejmě přišly pod tlakem zvenčí, přiznal to i šéf koncernu VW Group Matthias Müller, současně ale řekl, že jakkoliv se chystá příchod rozvětvené rodiny I.D., prim budou stále hrát spalovací jednotky.

Nicméně také v tomto směru se dočkáme mnoha změn, přičemž v jejich centru bude snaha o vyšší efektivitu benzinových motorů, příchod verzí uzpůsobených spalování CNG a také mikro-hybridy. Ve všech případech u toho bude čtyřválec 1,5 TSI Evo, který Volkswagen představil loni na motorářském sympoziu ve Vídni. S příchodem agregátu do prodeje však vývoj jednotky neskončil, v blízké či vzdálenější budoucnosti se máme dočkat hned několika nových verzí.

V prvé řadě se budeme věnovat hybridním, jejichž avízo je možná překvapivé, neboť Volkswagen s nimi zatím nemá mnoho pozitivních zkušeností. Prozatím se zabýval plnohodnotnými hybridy, nyní je ve hře 48voltový elektrický okruh a s ním spojený startér/generátor, který se má rozšířit napříč vybranými modely postavenými na platformě MQB, nevyjímaje třeba ani Škodu Octavia.

S vyšším napětím je přitom spojena hlavně menší námaha spalovací pohonné jednotky, ta tedy bude častěji „mimo provoz“, což uspoří palivo a sníží emise, v případě jednoho z řešení navíc přibude i výkon.

VW totiž počítá se dvěma provedeními svého MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) - jedno nese právě toto označení, druhé si říká MHEV+. V prvním případě motor půjde pouze o vypínání spalovacího motoru za jízdy, ve druhém přibude volitelně u převodovky či na zadní nápravě elektromotor, který výkon navýší až o 35 koní. Zatím je otázkou, zda elektrická jednotka bude určena i pro samostatný pohon - v tuto chvíli se najisto počítá s automatickým „bezemisním“ parkingem.

Další výhodou je systém pohonu všech kol, který je však vůči klasickému lehčí, což ospravedlní dodatečnou zátěž v podobě baterií. Obě verze MHEV i MHEV+ dostanou pouze automatickou převodovku, ve druhém případě by ji ale bylo potřeba upravit. To by ve výsledku navýšilo cenu, což není žádoucí. Úkolem druhého motoru bude na každý pád hlavně snížit spotřebu paliva, která by měla zamířit dolů v závislosti na jízdním stylu až o 2 litry. Celkový výkon vozu nový motor ovlivní jen částečně, vozu by takto mělo přibýt asi 10 koní.

Přesunout se můžeme k té verzi agregátu 1,5 TSI Evo, jež bude uzpůsobena pro spalování CNG. To je spojeno s vyššími teplotami než v případě mixu paliva a vzduchu, vnitřek válců proto bude chránit speciální vrstva. Kromě toho se překvapivě mluví o absenci variabilní geometrie lopatek turba (VTG neboli Variable Turbo Geometry) a vynechání Millerova cyklu. Místo toho VW přihodí do turbodmychadla druhý kompresor.

Nejde ovšem o jediné změny, dále lze zmínit zrevidované sání a vstřikovací trysky. V rámci rozvodů k modifikacím dojít nemá, k jinému načasování však dojde u sacích ventilů. To ve výsledku zefektivní kompresi a tím logicky sníží spotřebu i emise CO2. Automobilka navíc dodává, že CNG lze nahradit syntetickým plynem, který by přispěl k dalším úsporám. Mimo to je pak dalším pozitivním efektem navýšení výkonu na 160 koní a 250 Nm.

Prototypy osazené touto verzí agregátu zatím užívají klasický automat, tedy konvertor točivého momentu, ten ovšem Volkswagen bude nabízet na americkém trhu. Pro Evropu je určena manuální verze, případně pak DSG. Kdy přesně, zatím nevíme, VW ale představené motorické novinky spojuje s příchodem osmé generace modelu Golf. Toho bychom se měli dočkat přibližně za dva roky.

VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 1 - VW 15 TSI Evo budoucnost 01VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 2 - VW 15 TSI Evo budoucnost 02VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 3 - VW 15 TSI Evo budoucnost 03VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 4 - VW 15 TSI Evo budoucnost 04VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 5 - VW 15 TSI Evo budoucnost 05VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 6 - VW 15 TSI Evo budoucnost 06VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 7 - VW 15 TSI Evo budoucnost 07VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 8 - VW 15 TSI Evo budoucnost 08
Nové verze 1,5 TSI Evo se představily i v akci na testovacím polygonu VW

VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 9 - VW novy motor 1,5 TSI evo 01VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 10 - VW novy motor 1,5 TSI evo 02VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 11 - VW novy motor 1,5 TSI evo 03VW odhalil budoucnost svého klíčového motoru, bude silnější i úspornější - 12 - VW novy motor 1,5 TSI evo 04
Motor 1,5 TSI Evo jsme si mohli představit již loni. Nyní značka představila jeho budoucnost, jenž počítá s mikro-hybridy a spalováním CNG. V tu chvíli se ale jednotka kupodivu má obejít bez Millerova cyklu a VTG

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 22 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama