Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Převodovka budoucnosti od VW otáčí kormidlo dějin, má pouhé čtyři rychlosti
17.10.2018 | Petr Prokopec
I Volkswagen dříve počítal s tím, že nabídne 10stupňovou převodovku. Plány na ni zrušil, teď víme, kam míří místo toho.
Mezi výrobci aut v posledních letech zuří nejen výkonová válka, ale i boj o to, kdo nabídne vyšší počet převodových rychlostí. Osmistupňové automaty jsou dnes tak nějak normou, stále častější jsou devítistupňové a některé automobilky chystají nebo už dokonce nabízí deseti- až jedenáctistupňové skříně. Patřil mezi ně i Volkswagen, který v roce 2013 odhalil plány na 10stupňový automat a o rok později k němu vypustil i technické detaily. Loni jsme se ale dozvěděli, ze tyto záměry zamířili do koše, 10stupňový automat, by byl příliš náročný a drahý.
Znamená to tedy, že Volkswagen zůstane pozadu a vystačí si nanejvýš s 8 rychlostmi? Nikoli, vystačí si dokonce se čtyřmi. To není vtip, Němci chystají řešení, které hon za co nejvyšším počtem rychlostních stupňů staví do docela nového světla a připomíná trochu snahu Lexusu, který hybridnímu kupé LC 500h, dal též jen čtveřici stupňů.
Japonci tehdy uvedli, že převodovky CVT, které jsou běžně s hybridními vozy spojené, nechávají často pohonnou jednotku vytáčet, aniž by ovšem nárůst otáček korespondoval s akcelerací. A to nedělá dobrotu. Proto Lexus sáhl po menším počtu fyzických rychlostí s tím, že „hluchá místa“ pomáhá zacelit právě elektromotor. A novinka Volkswagenu, která si říká Vario-Drive, míří podobným směrem.
Podstatou ale není to, že má „čtyři rychlosti a nic”, tento počet klasických, „fyzických” rychlostí je jen součástí většího komplexu. Němci jej označují za revoluční, a tak k němu prozradili jen omezené množství informací, konstatují ale, že vedle čtyř tradičních rychlostí má Vario-Drive ještě dva „variabilní stupně” a pět „elektrických řadicích fází”.
Pochopili jste správně, Vario-Drive bude fungovat jen s použitím elektromotoru, ten má ale brzy být součástí prakticky každého nového auta od VW. Automobilka prezentuje Vario-Drive jako mix mezi automatem s hydrodynamickým měničem točivého momentu (tak mají fungovat ony čtyři stupně) a CVT (tak ony dva), kterým pomáhá elektromotor s výkonem až 150 kW (204 koní). Jeho výkon ale může být i mnoho nižší, klidně jen pár desítek koní - to bude záležet na konkrétním modelu a verzi.
Malá elektrická jednotka je přitom usazena v zadní části převodovky, tedy co nejblíže středu vozu, aby tím mohlo být dosaženo ideálního rozložení hmotnosti. Z této koncepce ale plyne i jedna nevýhoda - převodovka totiž takto dokáže roztáčet pouze přední, nikoliv i zadní či všechna kola. VW do budoucna počítá s tím, že pokud bude chtít nabídnout pohon 4x4, i zadní kola roztočí znovu jen elektromotor - přední tedy obstará Vario-Drive, zadní ryze elektřina, se všemi výhodami i nevýhodami.
Mnoha dalšími technickými detaily nemůžeme sloužit. VW pouze dodává, že toto řešení pracuje s ozubenými sponami, které nahrazují hydraulickou přítlačnou sílu konvenčních převodovek, což má přispět k vyšší efektivitě celého ústrojí. A že s využitím Vario-Drive počítá u podélně usazených motorů, což je ovšem logické už z výše popsaného řešení pohonu všech kol - podélné uložení by tu rázem ztrácelo své kouzlo.
Volkswagen dosud neuvedl, kdy s nasazením nového automatu počítá v sériové produkci, počítejme ale s relativně blízkým datem. „Jemně hybridní” má být standardně už nový Golf nebo alespoň některé jeho verze. Dá se pak počítat s tím, že tyto varianty už nedostanou automat DSG, ale právě Vario-Drive, který bude součástí celého „pohonného balíčku” - má totiž přinést jednoznačně nižší spotřebu paliva resp. emise CO2 i v novém testovacím cyklu WLTP, a to je něco, po čem teď automobilky půjdou především. Němci navíc dodávají, že Vario-Drive je připraven na použití ve vozech spalujících benzin, naftu, LPG, CNG, vodík, prostě cokoli. A i to naznačuje, jak moc to s touto „převodovkovou budoucností” myslí vážně.
Vario-Drive v akci jsme bohužel neměli možnost poznat, a tak můžeme na základě hrubého popisu jejího fungování pouze přemýšlet, jak se bude projevovat v praxi. Představte si ale něco jako čtyřstupňový automat, který bude umět posunout otáčky motoru i do jiných než čtyřech přesně definovaných míst s pomocí čehosi na způsob variátoru. A případný nedostatek výkonu spalovacího motoru vykryje elektromotorem schopným přidat do hry další desítky nebo u výkonných modelů klidně i přes 100 koní výkonu. Na další detaily musíme počkat.
Volkswagen zatím převodovku Vario-Drive představil pouze takto, i s informacemi poněkud tajnůstkaří
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- I Rivian vidí, jak elektromobily ztrácí půdu pod nohama. Propouští další lidi, jeho akcie se propadly už o 93 procent
před 4 hodinami - Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 5 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 7 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 8 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva