Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW odhalil techniku svých příštích motorů, slibují spotřebu 3 litry bez podvodů
3.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
VW musí pod tlakem své emisní kauzy inovovat, i kdyby náhodou sám nechtěl. Budoucnost jeho motorů ale jen kvůli tomu není nezajímavá.
Volkswagen představil, co můžeme v budoucnu čekat pod kapotami jeho vozů. Nejde o žádnou vizi vzdálené budoucnosti, spojena je s rokem 2020, do kterého nám zbývají už necelá tři léta. Budoucnost je to hlavně benzínová a trochu i elektrická, zejména v případě menších aut. Dojde také na elektromotory a více prostoru má dostat i CNG, zcela ze hry ale nebudou ani diesely, byť prioritou nejsou.
VW totiž pod tlakem svých emisních problémů řeší velké dilema - dieselový motor je u zákazníků stále populární, právě kvůli Dieselgate je to ale v současnosti trochu černá ovce rodiny. Emise moderních dieselů jsou leckdy horší než u starších motorů a alternativy pro lidi, kteří chtějí jezdit s nízkou spotřebou, jsou na pořízení drahé nebo nejsou příliš použitelné, jezdíte-li delší vzdálenosti.
Diesely nezmizí, byť podle šéfa VW brzy přijde jejich soumrak. V „motorové vizi” Volkswagenu pro blízko budoucnost ale figurují a Němci ve čtyřech bodech představují to, co má přijít. A začít můžeme hned benzínovým motorem slibujícím spotřebu srovnatelnou s legendárním 1,9 TDI PD...
Tyto prototypy VW už jsou vybaveny novými motory, které mají v některých případech znamenat skoro zázrak
1. Benzínové motory: 30% zlepšení spotřeby paliva
Nový čtyřválec 1,5 TSI Evo se do nabídky značek koncernu VW zatím jen pomalu dostává, ovšem v roce 2020 už má být na světě jeho další evoluce. Vize „TSI 2020” obsahuje samozřejmosti jako variabilní časování ventilů na obou stranách nebo vypínání dvou válců, a také chlazení pro systém EGR a filtr pevných částic.
Kromě toho má mít variabilní kompresní poměr s maximem údajně „extrémně vysokým”, prý i nad úrovně v motorech Mazda SkyActiv. Pravda, takový SkyActiv-G 165 umí ze dvou litrů objemu nabídnout 165 koní a 210 Nm bez přeplňování a s průměrnou spotřebou okolo sedmi litrů na sto. V testu nás tenhle motor velmi potěšil, dokonce tak, že jsme radili ho koupit, dokud je na trhu.
Jeho kompresní činí 14:1, což je na benzín opravdu hodně. Mazda řeší riziko detonačního hoření, které u benzínového motoru s takto vysokým kompresním poměrem hrozí velmi reálně, nepředepíšete-li vysokooktanové palivo. To je ovšem drahé a není k dostání všude, takže se do auta pro masy nehodí.
Přeplňovaný motor musí mít kompresní poměr o to nižší, protože jinak by bylo detonační hoření obrovskou hrozbou zejména při vyšší zátěži v nízkých otáčkách. Ochrana proti němu bude u VW možná spočívat ve zmíněném variabilním kompresním poměru. Při nízkém zatížení bude minimální tlak turbodmychadla a maximální kompresní poměr, aby bylo možno spalovat co nejméně benzínu, při vysokém zatížení se kompresní poměr sníží a tlak turbodmychadla zvýší, aby motor dával co nejvíce výkonu. O tom, že VW takovýto systém vyvíjí, se ví už déle. Např. Infiniti zatím stihlo svou verzi už i představit.
A samozřejmě, vize „TSI 2020” obsahuje i mikrohybridní systém, pracující se 48V soustavou. Elektromotor má mít 10 kW (13,6 PS) a baterie kapacitu jen 0,5 kWh, takže o nějaké elektrické jízdě nemůže být moc řeč, ale pro posílení zrychlení nebo pro popojíždění v koloně by to mohlo stačit, ostatně, i toto nedávno VW avizoval.
Systém má ve spolupráci s převodovkou DSG také umožnit vypnutí spalovacího motoru při jízdě bez plynu, což normované emise CO2 o pár procent srazí. Výsledkem má být průměrná spotřeba 3,5 litru benzínu na 100 km, které prý vůz dosáhne bez tradičních podvodů. Stran pravdivosti tohoto čísla se zatím nechme překvapit, byť měřeno ale bude podle reálnější metody WLTP, nikoliv NEDC.
„Balíček” inovací pro motor 1,5 TSI má přinést skoro zázračnou efektivitu
2. Dieselové motory: spotřeba do tří litrů
Vznětové pohonné jednotky ve vizi Volkswagenu nechybí a plány jsou docela ambiciózní - tři válce, spotřeba 2 - 3 litry paliva na 100 km a 150 koní. Motory mají mít nové písty, variabilní časování ventilů na obou stranách a „různá opatření pro snížení tření”, ovšem blíže neupřesněná.
Vstřikovače mají pracovat s tlaky až 3 000 barů a samozřejmostí je systém SCR pro čištění výfukových plynů od oxidů dusíku pomocí vstřikování AdBlue. Podobně jako benzínové motory, i diesely dostanou 48V mikrohybridní systém. Spotřeba se má snížit o 25 - 30 %, což by mohlo znamenat výše zmíněné hodnoty do tří litrů. Na realitu si opět počkejme.
Pozoruhodné je, že VW v této souvislosti stále hovoří o tříválci 1,5 TDI, který nedávno označil za mrtvý. Může to být jen tím, že nové dílčí technologie jsou vyvíjeny na tomto motoru, který se jako takový do výroby nedostane. Přímo technici VW nám ale tuto možnost nepotvrdili ani nevyvrátili.
Nová řešení jsou vyvíjena na motoru 1,5 TDI s trojicí válců, do výroby se ale spíše dostanou jako součást čtyřválcového dvoulitru
3. Zemní plyn: CNG má fungovat bez nádrže na benzín
Jakýkoliv plynový pohon v současnosti potřebuje i nádrž na kapalné palivo, tedy benzín nebo naftu, a to pro studené starty. Jakékoliv auto v nabídce, které primárně jezdí na CNG nebo LPG, má i benzínovou nádrž. Volkswagen ovšem pracuje na motoru, který jako palivo používá pouze CNG, tedy stlačený zemní plyn.
Pod názvem „Lean CNG Combustion”, tedy „spalování chudé směsi CNG”, se skrývá motor, založený na principu tzv. předkomůrkového dieselu. Má obrovskou kompresi a dvoustupňové zapalování - napřed se zapálí směs v tzv. zapalovací komůrce a pak ve válci. Výhodou je, že směs může být velmi chudá, což znamená jednak nízkou spotřebu a jednak nízké emise NOx.
Má to samozřejmě nevýhody, z nichž obě pramení z monovalentního principu pohonu. Jednak, studené starty rovnou na plyn jsou problematické. A jednak, auto by mělo nádrž pouze na CNG a dostupnost čerpacích stanic není příliš dobrá. Plyn si navíc do kanystru nevezmete jako benzín.
Tady vidíme systém vidíme „předkomůrkového CNG”
4. Elektřina: víc hybridů i vodíku
Plug-in-hybridních aut si už nyní můžeme od VW koupit několik a do budoucna má jejich počet v nabídce dále růst. V nabídce nejen Volkswagenu, ale také a možná zejména Audi mají být auta s vodíkovými palivovými články. U Audi čekejme označení „h-tron”, u Volkswagenu můžeme prozatím jen tipovat „GTH”.
Samozřejmě, všechno tohle bude mít svou cenu - nejvyšší téměř jistě v případě plug-in hybridů a vodíkových aut. Průměrný spotřebitel zůstane velmi pravděpodobně u benzínu nebo nafty, ale jak stojí výše, i tam ho čekají zajímavé věci. Jak to bude fungovat ve skutečnosti a jak to bude spolehlivé, se zatím nechme překvapit, rok 2020 je tu za chvíli.
Elektrická platforma VW má posloužit hezké řádce aut a posloužit i vodíkovým modelům. Tady ale zatím konkrétních detailů známe nejméně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva