Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW se odvrací od dvouspojek. Nová Audi S je nemají a nová RS je mít nebudou
22.6.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý koncern s dvouspojkovými převodovkami vyrukoval ve velkém jako první. Nyní je však jako první začíná nahrazovat klasickými automaty.
S první dvouspojkovou převodovkou se již v 80. letech minulého století vytasilo Porsche v rámci svého závodního programu. Běžné automobily si ovšem musely počkat až do roku 2003, než toto řešení zpopularizovaly modely koncernu VW. V prvé chvíli se jednalo hlavně o ty sportovní, mezi něž patřily Volkswagen Golf R32 či Audi TT 3,2 V6, nicméně posléze DSG začal používat i zbytek portfolia. A dnes ji můžete mít klidně ve Škodě Octavia 1,0 TSI.
Jelikož se tato technologie zdála být velkým krokem vpřed, neb nabízela do té doby nepoznanou kombinaci rychlosti a jemnosti automatického řazení, velmi rychle na ni přesedlaly také konkurenční automobilky - od BMW a Mercedesu až po Ford či Hyundai. Zdálo se, že dvouspojky jsou do budoucna jedinou cestou, že postupně vytlačí všechny ostatní alternativy do zapomnění. Nicméně aktuálně se děje přesně pravý opak, přičemž kořeny odporu k DSG a podobným skříním můžeme hledat v Americe, jednom z největších světových trhů s auty.
Tamní klientela je zvyklá na sice pomalé, ale jemné řazení automatů s hydrodynamickými měniči, manuál je v USA velmi okrajovou volbou. V Evropě je situace přesně opačná, a tak zatímco Evropané berou dvouspojky obvykle jako rychlou a relativně jemnou alternativu k manuálu, Američané je mají za nekomfortní alternativu k automatům. Nemohou se srovnat zejména s poněkud trhavou změnou nejnižších stupňů, což vede ke kritice a dokonce i žalobám. Své o tom ví hlavně Ford, který již naznačil, že je potřeba dvouspojky lépe marketingově propagovat, aby lidé věděli, do čeho jdou. Zda ovšem tento krok bude dostačující či nikoliv, to je sporné.
U koncernu VW Group ovšem mají pocit, že lid dal dostatečně najevo, čeho si žádá a čeho nikoliv. Proto již nové Audi S4 dorazilo s novým osmistupňovým automatem ZF, který jiť není dvouspojkový. Stejnou převodovku by navíc měly dostat také chystané RS4 a RS5, v jejichž případě dojde taktéž k nahrazení dvouspojkové skříně.
Danou rošádu již nepřímo potvrdil vývojář pohonných jednotek u Audi Florian Beck, podle nějž to má spojitost také s točivým momentem motoru. „Do 400 Nm je ideální převodovkou DSG, ale tyto modely (S4 a S5) mají více než 500 Nm. Nový osmistupňový automat je přitom velmi konzistentní, efektivní a nabízí rovnováhu mezi výkonem a spotřebou.“
Mimo to dodává, že „měnič momentu napomáhá rozjezdům. Je také velmi důležité sladit celé ústrojí, aby vše pěkně spolupracovalo. Musíte zkrátka nalézt ideální mix mezi dynamikou, efektivitou a komfortem. A osmistupňová převodovka je takovým ideálem.“ Zdá se tedy, že poněkud krátká éra dvouspojek míří k nezdárnému konci z míst, kde jejich kdysi slibná kariéra začala - v koncernu VW.
Neříkejme ale zatím hop. Eliminace těchto automatů z nabídky špičkových Audi je sice významným signálem, nemusí ale znamenat definitivní konec - Porsche dál věří „svému” (také je to dílo firmy ZF, jakkoli vzniklé ve spolupráci s Zuffenhausenem) PDK a nová Panamera má dostat ve zbrusu novou 8stupňovou skříň. A Panamera se svým novým motorem 4,0 V8 biturbo nabízí daleko více než 400 nebo 500 Nm. Souboj nápadů je tedy v plném proudu i v rámci koncernu VW - pro koho bude vítězný, teprve uvidíme.
Zatímco předchozí Audi S5 bylo nabízeno s šestistupňovým manuálem či sedmistupňovou dvouspojkou, to nové má k dispozici pouze klasický osmistupňový automat
Zdroj: Drive
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 6 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 8 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva