Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW vyvinul nový cyklus řízení motoru. Říká mu Budackův a šetří palivo, jak?
21.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Spalovací motory se zdánlivě dělí jen na zážehové a vznětové, ty zážehové ale mohou pracovat v různých cyklech. Ten nejnovější je od VW, jak funguje?
Princip Ottova a Atkinsonova cyklu čtyřtaktního zážehového spalovacího motoru bude řadě z vás jistě dobře znám, přesto dovolte drobné zopakování. První je základním principem fungování spalovacích motorů, druhý je jeho variací, kdy je délka kompresní fáze menší než u expanze. Volkswagen nyní přichází s dalším cyklem, kterému říká Budackův. Je to v podstatě evoluce toho Atkinsonova a jeho cílem je snížení spotřeby paliva a tím i emisí.
Jako první ho dostaly nové motory řady EA888. Jedním z prvních aut, kde se dají najít, je nový sedmimístný Tiguan. Od Atkinsonova cyklu je ten Budackův - pojmenovaný opět podle technika, který ho vynalezl - odlišný zejména tím, že má variabilní časování sacích ventilů, které přepíná mezi Budackovým a Ottovým cyklem.
Motor běžící v Atkinsonově cyklu nechává sací ventily otevřené ještě na začátku kompresní fáze, takže část obsahu spalovací komory se vrátí zpátky do sání. Tím se zmenší kompresní poměr, ale expanzní zůstává maximální možný. Výkon motoru je trochu nižší než u Ottova cyklu, ale více z energie uvolněné při hoření směsi paliva se vzduchem je převedeno na pohyb pístu. Můžete vstříknout méně paliva, takže jeho spotřeba klesá a to je smysl Atkinsonova cyklu.
Budackův cyklus je v principu stejný - kompresní poměr je menší než expanzní poměr. Dosaženo toho však je jinak, sací ventily se u něj uzavřou ještě před dosažením dolní úvratě. Stejně jako u Atkinsonova cyklu, výkon motoru je nižší, ale efektivita roste a s tím klesá spotřeba.
Motor EA888 běžící v Budackově cyklu se nicméně umí přepnout do Ottova cyklu. Dělá to ve chvíli, kdy je požadován maximální výkon - vačková hřídel sacích ventilů se přepne do režimu většího a delšího otevření ventilů. Motor pak běží ve standardním Ottově cyklu s maximálním možným výkonem.
Samozřejmě se musíme ptát, jestli Budackův cyklus funguje i na skutečné silnici, ne jen na papíře. Podle Jasona Fenskeho je spotřeba Tiguanu s tímto motorem lepší než v minulosti, ale pořád není průměr 8,7 l/100 km mimo město dle realistických testů EPA nic světoborného. Zlepšení tu ale je a to se počítá...
Atkinsonův cyklus nechává sací ventil otevřený déle
Budackův ho naopak dříve zavírá
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 2 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 3 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 4 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 6 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 7 hodinami