Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
VW vyvinul nový cyklus řízení motoru. Říká mu Budackův a šetří palivo, jak?
21.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Spalovací motory se zdánlivě dělí jen na zážehové a vznětové, ty zážehové ale mohou pracovat v různých cyklech. Ten nejnovější je od VW, jak funguje?
Princip Ottova a Atkinsonova cyklu čtyřtaktního zážehového spalovacího motoru bude řadě z vás jistě dobře znám, přesto dovolte drobné zopakování. První je základním principem fungování spalovacích motorů, druhý je jeho variací, kdy je délka kompresní fáze menší než u expanze. Volkswagen nyní přichází s dalším cyklem, kterému říká Budackův. Je to v podstatě evoluce toho Atkinsonova a jeho cílem je snížení spotřeby paliva a tím i emisí.
Jako první ho dostaly nové motory řady EA888. Jedním z prvních aut, kde se dají najít, je nový sedmimístný Tiguan. Od Atkinsonova cyklu je ten Budackův - pojmenovaný opět podle technika, který ho vynalezl - odlišný zejména tím, že má variabilní časování sacích ventilů, které přepíná mezi Budackovým a Ottovým cyklem.
Motor běžící v Atkinsonově cyklu nechává sací ventily otevřené ještě na začátku kompresní fáze, takže část obsahu spalovací komory se vrátí zpátky do sání. Tím se zmenší kompresní poměr, ale expanzní zůstává maximální možný. Výkon motoru je trochu nižší než u Ottova cyklu, ale více z energie uvolněné při hoření směsi paliva se vzduchem je převedeno na pohyb pístu. Můžete vstříknout méně paliva, takže jeho spotřeba klesá a to je smysl Atkinsonova cyklu.
Budackův cyklus je v principu stejný - kompresní poměr je menší než expanzní poměr. Dosaženo toho však je jinak, sací ventily se u něj uzavřou ještě před dosažením dolní úvratě. Stejně jako u Atkinsonova cyklu, výkon motoru je nižší, ale efektivita roste a s tím klesá spotřeba.
Motor EA888 běžící v Budackově cyklu se nicméně umí přepnout do Ottova cyklu. Dělá to ve chvíli, kdy je požadován maximální výkon - vačková hřídel sacích ventilů se přepne do režimu většího a delšího otevření ventilů. Motor pak běží ve standardním Ottově cyklu s maximálním možným výkonem.
Samozřejmě se musíme ptát, jestli Budackův cyklus funguje i na skutečné silnici, ne jen na papíře. Podle Jasona Fenskeho je spotřeba Tiguanu s tímto motorem lepší než v minulosti, ale pořád není průměr 8,7 l/100 km mimo město dle realistických testů EPA nic světoborného. Zlepšení tu ale je a to se počítá...
Atkinsonův cyklus nechává sací ventil otevřený déle
Budackův ho naopak dříve zavírá
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 8 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
před 10 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 11 hodinami - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch