Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Vydrží více hliníkové, nebo ocelové kolo? Srovnání pod lisem ukáže pravdu
22.10.2018 | Mirek Mazal
Někteří říkají, že jedna jsou víc pro parádu a druhá zase víc vydrží. Jaká je realita? Oba základní druhy automobilových disků kol skončily pod lisem, aby odhalily skutečnost.
Každý člověk občas potřebuje zabít trochu času, aby přišel na jiné myšlenky a mohl se lépe soustředit na podstatnější aktivity. Snad právě proto není těžké se lidem zavděčit videy s pochybným obsahem, jakých se na internetu den co den objevuje nespočet. Pokud zůstaneme u aut, můžeme připomenout experimenty s ježděním na různé, zcela nesmyslné kapaliny. Do podobného ranku patří videa s drcením čehokoliv - stačí si pořídit hydraulický lis a pod něj strkat, co se jen namane.
Občas se ale i autorům podobných snímků podaří vymyslet něco bez diskuze užitečného, to když výsledky jejich pokusů lze aplikovat i na běžný život. V případě onoho lisu nyní došlo na automobilové disky kol, o jejichž výhodách a nevýhodách se nejen mezi nadšenci pravidelně diskutuje. Jeden je ocelový, druhý hliníkový a každý má své zastánce. Obvykle se tvrdí, že ten hliníkový je spíš pro parádu, zatímco ten ocelový spíše na práci. Také proto uvidíme po přezutí na zimní pneumatiky na spoustě aut ocelová kola, která jsou v létě vidět o poznání méně - náročnějšímu zimnímu provozu mají odolávat snáze.
Hlavní výhodou „plecháčů” je ovšem cena, která je spojena s jednodušší výrobou a použitím levnějších materiálů, proto na dostupných osobních i užitkových autech vidíme v základní výbavě obvykle právě ty. Tzv. hliníková kola nejsou jen hliníková, někdy se jim také říká „litá”. Je to přesnější, neboť vznikají jako odlitek ze slitiny několika lehkých kovů. Vyznačují se nižší hmotností a příznivějším rozložení hmoty, což se pozitivně projevuje poklesem hodnot setrvačných sil rotujícího kola a zlepšením dynamiky vozidla. Mají ovšem vydržet méně a některé může i jedna zima značně pošramotit, zatímco těm ocelovým mají méně vadit chemické posypy a mají být obecně odolnější.To se aspoň tvrdí, ale jaká je skutečnost?
Záznam vysokorychlostní kamery namířené na kola obou typů ukazuje dopad působení mnohatunové lisovací síly. První vidíme, jak dlouho odolává hliníkový disk. Je vidět, jak se křehký materiál začíná tříštit - rozpad na kusy dokonal nátlak cca 20 tun, druhý pokus kolo vydrželo až do maximálního působení 23 tun.
Ocelový disk před totálním zdeformováním snášel zátěž cca 10 tun, tedy polovinu či méně. Je ovšem vidět rozdílné chování plechového vyhotovení, které se celkem rovnoměrně slisovalo a nerozpadlo se na jednotlivé kusy. Kolo výrazně změnilo tvar, ale zůstalo pohromadě. Levnější varianta snese menší tlak, ale v nejhorším případě se disk jen ohne, nic z něj neupadne. To se potvrdilo i v další disciplíně lisování z jiného úhlu, jak můžete vidět na záběrech níže.
Není tedy pravdou, že by kvalitní hliníkový disk vydržel méně, je tomu přesně naopak - třeba při vjetí do velké díry vydrží mnohem více. Jenže má to svá úskalí. Pokud to bude až moc velká rána, lité kolo se může roztříštit a způsobit vám tím další patálie. U ocelového disku něco takového nehrozí - sice kapituluje dříve, ale pouhou deformací, která nemusí být třeba při rychlejší jízdě až takovou okamžitou komplikací. Nakonec tedy bude hlavně na vás, která vlastnost je pro vás důležitější.
Hliníkový disk se pod velkou zátěží začíná tříštit, jen kvůli tomu ale není pravdou, že vydrží méně - děje se tak až pod více dvojnásobným tlakem...
...než u ocelového kola, které se jen deformuje
To samé platí při tlaku zboku...
...ocelový disk se znovu jen ohýbá, ale mnohem dříve
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva