Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Wankel není mrtvý. Nový rotační motor je lehoučký, spolehlivý a netrápí ho emise
17.6.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Rotační motor firmy Liquid Piston si zachovává výhody klasického Wankelu, jeho negativa ale potlačuje. Tento má necelé 2 kilogramy.
Ve světě plném emisních nařízení nemá Wankelův rotační motor mnoho šancí na úspěch. Nedávno byla řeč o 4 důvodech, proč musel Wankel zemřít, pořád se ale mluví o tom, že by se jednou ještě mohl vrátit. Na jeho vývoji stále pracuje Mazda, není ale jediná. O slovo se nyní přihlásila společnost LiquidPiston, která říká, že na slabá místa Wankelu vyzrála tak, že ho převrátila naruby. Kromě toho je také tenhle motor výrazně menší než cokoliv podobného.
Klasický Wankel má rotor ve tvaru trojúhelníku a spalovací komoru ve tvaru arašídu, jak ne zrovna odborně, ale docela trefně říká Alec Shkolnik z firmy LiquidPiston. Nový Wankel vyvinutý jeho firmou vypadá opačně - spalovací komora je trojúhelníková a rotor je tvaru buráku. Stále tu jsou tři komory u jednoho rotoru, podobně jako u klasického Wankelu.
Klíčový rozdíl je v tom, že zatímco u klasického Wankelu jsou vrcholová těsnění na rotoru, takže se velmi rychle hýbou, v motoru LiquidPiston jsou na vnějších stěnách spalovací komory. To znamená, že do spalovacích komor není potřeba vstřikovat olej, aby se těsnění mazala; olej tu je nejspíš veden jinudy. Takže většinu toho oleje nespálíte, což znamená menší spotřebu oleje a výrazně lepší emise.
Zbytek motoru si zachovává jednoduchost Wankelu - je tu jen rotor, připojený na excentrickou hřídel, vstřikovače paliva a olejové čerpadlo. Navíc je tu protizávaží, protože rotor není vyvážený - v jedné své straně má výfukový i sací port, takže je na téhle straně lehčí. Jak funguje, velmi dobře ukáže video níže; na jedné straně motoru jsou tři sací otvory, na druhé straně tři výfukové.
Kromě tohoto je novinkou také použití cyklu podobného Atkinsonovu, který používá např. spalovací motor v hybridním ústrojí Toyoty Prius. Princip v Priusu je ten, že sací ventil zůstává otevřený ještě chvíli ve fázi komprese, čímž v podstatě zmenší objem nasávaného vzduchu. U Wankelu firmy LiquidPistons bylo podobného efektu dosaženo přemístěním sacího portu.
Něco takového pochopitelně nevzniklo přes noc. Firma LiquidPiston na svém motoru pracuje dvanáct let a až teď má funkční prototyp. Je ale zatím malý - první zkouška mimo laboratoř byla v motokáře, kde výzkumníci nahradili klasický pístový motor o hmotnosti 18 kg svým Wankelem, který váží necelá dvě kila (1,81 kg) a dává asi 3 koně. Fungovalo to a právě přibližně desetinová hmotnost oproti klasickému spalovacímu motoru podobných parametrů je vyzdvihována jako jedna z klíčových výhod.
Tenhle konkrétní Wankel se aktuálně hodí např. pro sekačky trávy, elektrocentrály nebo i větší drony a i proto o něj má zájem americká DARPA, Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů, anglicky Defense Advanced Research Projects Agency. Do vývoje mj. investuje peníze.
Uplatnění v automobilech ale může přijít relativně rychle, ostatně motokára není stroj úplně jiné koncepce. Zatím by se tento nový Wankel mohl objevit v elektromobilech jako range extender, dalšímu využití se ale meze jistě nekladou. „Máme koncept motoru o výkonu 41 koní, který pracuje na naftu (dieselový Wankel už tu také byl - pozn. red.), váží asi 14 kg a vejde se do krabice o velikosti 25x20 cm. Mohl by být součástí elektromobilu pro masy, nabídnout dojezd, na který jsme zvyklí, a také rychlé doplňování paliva,” uvádí Shkolnik.
Pro nás je pochopitelně zajímavější představa použití tohoto motoru přímo pro pohon auta. I když to není úplně klasický Wankel, klíčové výhody tu zůstávají - hladký chod, malé rozměry, velmi nízká hmotnost a neobvykle vysoký výkon v poměru k tomu všemu. Představte si pár desítek kilogramů vážící motor dávající stovky koní. To vypadá na velmi zajímavou budoucnost...
Tohle je motor LiquidPiston, v podstatě Wankel naruby, možná budoucnost pohonných jednotek
Zdroje: Spectrum, Liquid Piston
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch