Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Ztratila Mazda cestu? Nechala si patentovat další hodně složitý nový motor
20.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jedním ze specifik současné nabídky benzinových motorů Mazdy je jejich jednoduchost - atmosférické čtyřválce a dál nic. Ty nové budou zjevně jiné.
Jestli máme něco označit za automobilovou událost letošního léta, pak je to nepochybně odhalení „dieselu na benzin“ od Mazdy. Japonská automobilka bude první, které se podaří dostat do sériové výroby jakýsi svatý grál spalovacích motorů - vznětový agregát, který místo nafty bude spalovat benzin.
Slibuje ohromující zvýšení efektivity skoro o třetinu a ve špičce účinnost dosahující téměř 60 procent. Zatím pochopitelně nevíme, jak bude tohle řešení fungovat v praxi, pokud ale Japonci nepustí do prodeje něco dalece nehotového, můžeme se těšit na opravdový průlom - motory, které budou na svůj výkon neobyčejně úsporné. A nebo na motory, které budou na svou spotřebu neobyčejně výkonné. Přitom budou s benzinovým palivem bez problémů plnit emisní normy, které dnes jinak též velmi efektivním dieselům dělají potíže.
Každá mince ale má dvě strany a ani ta motoru HCCI, přesněji SPCCI od Mazdy ji nepostrádá. Fungování tohoto řešení bude extrémně složité, a to zdaleka nevíme vše. Nedávno Jason Fenske řešil, co vlastně znamená ono SPCCI a i když střílel od boku, už víme, že se nemýlil. V mezičase navíc sám šéftechnik Mazdy uvedl, že nový motor bude používat i něco tak bizarního jako je systém „vstřikování” vzduchu do válců už se stlačenou směsí. Věříme, že Mazda má všechno tohle vymyšlené a její motor fungovat bude. Ale kolik bude vážit? A jak na tom se všemi známými i neznámými specialitami bude se spolehlivostí, trvanlivostí, vedlejšími provozními náklady?
To jsou zatím nezodpovězené otázky, navíc v případě značky, u níž na takové nejsme zvyklí. Je jedno, kam se v její nabídce podíváte, synonymem Mazdy byla v posledních letech jednoduchost - taková nová MX-5 je jednoduchost sama, konvenčnější modely jako trojka SkyActiv-G 165 navzdory soudobým trendům sází na v podstatě primitivní spalovací motor s atmosférickým plněním. HCCI resp. SPCCI bude úplně jiná liga a další patent podaný ve čtvrtek zveřejněný americkým patentovým úřadem naznačuje, že cestou k podstatně větší složitosti Mazda nemíří jen jím.
Nechala si patentovat řešení motoru nikoli tak revoluční, rozhodně však neobvyklé koncepce. Jde o benzinový, potenciálně i dieselový motor sázející na dvojici turbodmychadel a jeden elektrický kompresor. To je zatraceně hodně přeplňování na značku, která jej dnes turba téměř zcela odmítá. A Mazda tím zachází ještě dál, než dnes třeba Audi se svým elektro-turbo-dieselem nebo Mercedes s pozoruhodným novým šestiválcem.
Patentovaná novinka Mazdy počítá s elektrickým přeplňováním jako řešením pro dolování výkonu a zrychlení odezvy v nízkých otáčkách, dvojice turb pak paralelně „zaplaví motor vzduchem” ve vysokých otáčkách. Specifikum motoru Mazdy ovšem nespočívá jen v kombinaci jednoho elektrického kompresoru a dvou turb, nýbrž i jejich rozmístění či chlazení, jak dosvědčuje přiložená patentová dokumentace.
Pozoruhodné je, že motor je patentem popisován jako ten, který má pracovat v autě se zadním náhonem, což ale může a nemusí nic znamenat. Co toto řešení znamenat jistě bude, je ohromný výkon z malého objemu - Volvo už před třemi léty přišlo s něčím podobným a její motor dával 450 koní ze dvou litrů. A Mazda nemůže trojité přeplňování vyvíjet s o mnoho jinými cíli.
Je to jistě zajímavý kus techniky, i takto na papíře, musíme se ale ptát, jestli tím Japonci neztrácí cestu. Z jednoduchosti přepřahají na složitost, na kterou i Němci musí hledě jak tele na nová vrata, protože ani motor HCCI, ani trojitě přeplňovaný benzin do světa neposílají. A to byly ještě nedávno karty rozdány zcela opačně.
Tento aspekt posuďte sami, my už jen dodáme, že Mazda pro elektrické přeplňování buď též bude muset přepřáhnout na 48V elektrický okruh nebo se tu rýsuje ještě jedna možnost - záchrana dnes odepisovaného systému i-Eloop. Právě mikrobyrid by možná, možná mohl zvládnout uplatnit svůj kondenzátor ve prospěch elektrického přeplňování. Což by mu dalo dosud netušený smysl...
Patent Mazdy zobrazuje vskutku komplikovaně koncipovaný motor s elektrickým kompresorem a dvěma turby
Něco podobného před pár léty ukázalo Volvo - od něj by to člověk čekal, od Mazdy ne
Zdroj: USPTO poprvé a podruhé přes Road and Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 2 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 4 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda