První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru

(+ videa) Má tohle auto elektronicky řízený diferenciál? Ne. Automat? Ne. Falešný zvuk motoru? Ne. A chybí mu něco? Ne. I když...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru

23.6.2015 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Má tohle auto elektronicky řízený diferenciál? Ne. Automat? Ne. Falešný zvuk motoru? Ne. A chybí mu něco? Ne. I když...

Podvozek roztáhne koutky úst. A ty brzdy...

Tu pravou extázi ale v novém CTR nezažijete, když si do něj sednete a začnete točit volantem. Musíte s ním jet a kouzelné na něm je, že je prakticky jedno, kudy a kam - dobrý je všude.

Má jízda začala městem. Městem plným rozmlácených silnic začínajícím na B, končícím A a stojícím kdesi na jihozápadě Slovenska. To jistě není rajón CTR, ale je to pro něj problém? Nikoli. Sice vám tu chvíli tak úplně nedělá radost menší svéhlavost motoru, podvozek připomínající starší BMW M ale potíž nepředstavuje - jízda je tužší, ale nikoli uskákaná. Bavit se tak můžete i tady, stačí občas zapráskat na stádem koní, jakkoli si v takových místech o moc více než druhého převodového stupně neužijete. Pozoruhodné je, že i když vlastně jedete „normálně”, CTR vám pořad přijde být pod rukama takový natěšený, připravený, neustále dávající najevo, že by mohl, chtěl. A přitom neobtěžující tímtéž. Nevím, z čeho přesně se tento pocit bere (snad z toho, že pro jízdu pořád musíte něco dělat, že vás auto vtahuje do hry a zároveň toho není příliš), ale je zvláštní, elektrizující, příjemný.

První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 31 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 15První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 32 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 16První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 33 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 17

Na dálnici se může zdát Civic předem marný už vzhledem k pochybnostem nad jeho dynamikou, ale není to pravda. Jednak, tohle auto jede i tak zběsile, to tady ale není podstatou věci. Na rozdíl od některých jiných hot hatchů, CTR netrpí neschopností zvládat extrémně vysoké rychlosti podvozkově - k oněm 270 km/h mě bohužel nepustil, i dosahovaných 259 km/h je ale dost na to, abych vám mohl říci, že rychlosti o hodně vyšší než běžné zvládá s neobyčejným klidem. Znovu - musíte řídit, ale nemusíte se bát o své spodní prádlo. A to ani při rychlé změně směru, ani při plných brzdách. I jízda v relativně nezáživném terénu vysokými rychlostmi je pak zajímavá a pokud se vám tahle slova nezdají, připomenu zas jednou slova Miloše Bychla - ve 250 km/h se už poloměry dálničních zatáček nezdají být zase tak velkorysé. A CTR v nich funguje snad nejlépe, co jsem kdy u jakéhokoli kompaktu poznal, zejména v režimu +R, který přitvrdí podvozek i řízení a dopřeje vám ještě více jistoty.

Město a dálnice jsou jistě zajímavé disciplíny, každý hot hatch je ale stvořen primárně pro okresky a právě tady vás CTR dostane do kolen. Pochopitelně by to nešlo bez te výborné ovladatelnosti, interakce s řidičem i dobře fungujícího motoru ve vysokých otáčkách, jedinečnost tohoto vozu ale spočívá hlavně v jeho podvozku. Máte tu dva režimy - tuhý a tužší - a ačkoli Honda říká, že R je hlavně na Racetrack, řekl bych, že s okReskou si rozumí stejně dobře. Až na extrémně rozbité silnice jej v podstatě nemusíte vypínat - tak dobře i v tužším režimu filtruje nerovnosti, o tolik jistější v něm je a tolik lépe si rozumíte s řízením a plynem.

Podstata ale není v tuhosti či schopnosti filtovat nerovnosti, ale v jeho schopnosti pojit agilitu s jistotou. Možná si vzpomenete na test stárnoucího Méganu RS, který agilitou vyniká též, když ale ve vyšších rychlostech začnete jít limitu po krku, stane se jím sám podvozek. Tohle nemám rád a dám raději přednost „inertnejšímu” Leonu Cupra, který v nižších rychlostech není takové „pometlo”, ve vysokých vás ale nenaplní pocitem zmaru. CTR jako by si bral to lepší z obou - je v nízkých rychlostech mrštný a hravý a ve vysokých přitom zůstává takový, jen takový.

První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 34 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 22První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 35 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 33První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 36 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 34

Je opravdu velice podmanivé si na brzdách pohrát se směrováním zádě, pustit si ji do zatáčky v lehkém předstihu a vykroužit jemně táhlý oblouk. Je to možné ve stovce, je to možné v dvoustovce a je to možné na dokonale kvalitní okresce i horší silnici. Bavil jsem se a nebyla to laciná zábava - CTR umí spojit rychlost s řidičskou podmanivostí jako máloco jiného.

Strávil jsem s autem i pár kol na Slovakiaringu, ale protože jsem na něm byl poprvé a šlo o pět okruhů, z nichž tři byly seznamovací a jedno chladící, zásadní zjištění to nepřineslo. Za takovou chvíli těžko najdete cokoli od správných brzdných bodů a až po ideální stopu v sérii navazujících zatáček, zvláště když sedíte v autě s instruktorem, který nechápe ani smysl dvojitého vyšlapávání spojky při meziplynech a vypráví o tom, že jen se zapnutým ESP to bude ta správná jízda (kvůli němu jsem jej měl zapnuté tam a jen tam, jinak limity stabilizačních systémů u podobných aut netestuji). Jednu věc mi ale tato krátká zkušenost potvrdila - CTR má od Bremba úžasné brzdy. Jak brzdí a jak se s nimi pracuje, už jsem zmínil, teď mám spíše na mysli jejich odolnost. Ani při opakovaných brzděních z rychlostí přes 200 km/h, ani na tomto okruhu se nepotýkaly se zásadnějším „vadnutím”, které by výrazněji komplikovalo práci s nimi. To se jen tak nevidí a bude to jistě jeden ze základních stavebních kamenů skvělých okruhových časů. U spousty jiných aut se vám dříve nebo později stane, že už volíte rychlosti „podle brzd” a to je nepříjemně svazující...

O hodně víc hot než hatch

Má tedy tohle auto nějaké „jízdní slabiny”? Neřekl bych, že to je slabina, ale je to fakt - tohle je hot hatch a nečekejte od něj bůhvíjaký komfort. I v tomto se současné produkci trochu vymyká, neboť vysloveně ostré auto už si dnes nedovolí vyrobit prakticky nikdo. Ona si to nedovolila ani Honda a Civic Type R je pochopitelně kompromis, na škále mezi hot a hatch má ale podstatně blíže k tomu prvnímu.

Především - tohle auto je hlučné. Můžete zapnout režim jaký chcete a jet pomalu jakkoli, ale jeho potenciál v uších uslyšíte pořád. Jde hlavně o motor, aerodynamický hluk je docela malý a podvozek vcelku tichý. Ten se vám ale pro změnu připomene svou tuhostí - „neskáče”, „nedrncá”, je prostě tuhý a co vaší tělesné schránce neprovede on, to zařídí sedačky, které nemají daleko ke kusu laminátu potaženému hadrem. Jsou opravdu dost tvrdé.

Tohle jsou ale věci, které jsou vlastností, výměnou něčeho za něco a nikoli absolutní - komfortu je méně, ale není jej nula, zmíněné nedělá z CTR nepoužitelné auto po každý den, pouze jej to kamsi posunuje na zmíněné škále. Pak jsou tu ale ještě věci, které jako vlastnost tak úplně nechápu.

První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 37 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 26První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 38 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 27První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 39 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 37

Jednou z nich je vypínání klimatizace při vysoké zátěži. Tedy ne vaší rukou - pokud jedete ostřeji, ne nutně pilu, klimatizace prostě nejde. Nevím, jestli je to nějaký limit kompresoru, že nepracuje když motor točí více jak X tisíc otáček, nebo záměrné nastavení, že když přece jedete ostře, klimatizace by vás akorát brzdila. To je sice pravda, ale rád bych si ji vypnul sám, třeba jen na okruhu, neboť cestovat 250 km/h po dálnici není zrovna okruhové řádění a klima stejně nejde. Rychlejší jízda je navíc fyzicky náročnější a při testu probíhajícím ve 30 a více °C jsem po chvíli vypadal tak, že bych se mohl s chutí přidat k jistým Kmérům a zapadl bych během pár minut.

Něco takového už jsem zažil u více japonských aut a vsadil bych si na to, že jde o snahu nechat vůz projevit svůj maximální potenciál. Chápu to, ale už jsem asi příliš starý na to, abych to akceptoval za všech okolností, tento ústupek komfortu (následovaný vymražením vaší rozpálené tělesné schránky hned při prvním zvolnění) nemusel být.

Mám-li ale uzavřít tuto stať pozitivně, pak minimálně jeden aspekt poněkud „gétéčkovitějšímu” využití vozu přeje, a to je ona stabilita v přímém směru. Pokud to nepřeženete s rychlostí resp. s otáčkami a zůstane vám tedy i klimatizace, vezmete si polštář pod zadek, „sluchátka” Toníka z Vesničko má středisková... Hm, ne, tohle prostě není cesťák. Je to dravec, v dobrém i zlém.

První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 40 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 39První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 41 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 44První test Honda Civic Type R 2015: jde to i postaru - 42 - Test Honda Civic Type R 2015 prvni 45

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše