První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec?

Pokud od SUV čekáte vyšší posez za volantem a praktičnost, HR-V se vám bude líbit. Nechá si za to ale zaplatit a 4x4 tu nehledejte vůbec.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec?

14.7.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud od SUV čekáte vyšší posez za volantem a praktičnost, HR-V se vám bude líbit. Nechá si za to ale zaplatit a 4x4 tu nehledejte vůbec.

Benzínová verze potěší podvozkem...

Když jeden z konstruktérů stojících za Hondou HR-V hovořil o podvozku, říkal cosi o boji s nedotáčivostí posunutím tzv. roll centre přední nápravy, teoretického bodu, okolo kterého se otáčí zavěšení kol, blíže k asfaltu. Pokud člověk příliš nehoví technice, moc mu to neřekne, ale výsledek pozná každý - příď se více drží asfaltu a déle odolává nedotáčivosti.

Na prezentaci jsme měli možnost se projet s více různými auty a některé z nich měly benzínové, jiné dieselové motory. A skutečně, podvozek auta s benzínovou patnáctistovkou i-VTEC, zcela nově vyvinutou jednotkou, se asfaltu držel jako klíště. Pneumatiky přitom byly obyčejné, žádné tvrdé eko-věci, ale ani sportovní lepivé kousky.

I přes vyšší stavbu karoserie a s tím nutně související vyšší těžiště se konstruktérům podařilo dost omezit boční náklony a postavit HR-V tak, že si s ní s chutí projedete klikatou okresku. Nečekejte tu zas tolik informací od volantu, elektrický posilovač řízení dělá své, ale řízení je přesné. Od podvozku informace proudí, víte, co které kolo dělá. A jednoduše odhadnete, co bude dělat za chvíli. Kdyby ne, poradím - s velkou pravděpodobností se bude dále držet asfaltu jako přilepené, je-li asfalt suchý.

První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 25 - 2015 honda hr-v eu oficialni 24První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 26 - 2015 honda hr-v eu oficialni 23aPrvní test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 27 - 2015 honda hr-v eu oficialni 26

Nadšení ještě umocňuje šestistupňový manuál, který je tak dobrý, jak jen být může. Má relativně krátké dráhy a jednotlivé rychlosti zapadají, jako byste vidličky v převodovce posouvali přímo svými prsty, nikoliv řadicí pákou. Rychlosti krásně a rychle cvakají na své místo, s převodovkou se okamžitě sžijete.

To je dobře, protože zmíněná patnáctistovka je na tohle téměř 1 300 kg těžké auto docela slabá. Nabídne 130 koní a 155 Nm, což nevypadá jako marné hodnoty, určitě ne na 1,5 litru objemu, ještě nedávno tu byly dvoulitry, které tak velký výkon nenabídly. Problém je u výkonu v nižších otáčkách, který motoru kvůli nevelkému objemu zoufale chybí. Stačí jet ve dvou a už je do táhlých kopců znát nechuť auta zrychlovat přes 100 km/h, pokud nebudete motor vytáčet.

Nevadí to, pokud se chcete projet, ale cestujete-li s rodinkou do hor, za motor řvoucí okolo pěti tisíc otáček vám nikdo asi nepoděkuje. Tím spíš, že zvuk motoru v kabině není... dokonalý, řekněme. Když se jdete projet, počítáte s tím a užíváte si, když otáčky létají nahoru a dolů, poslouchat se to dá. Ale máte-li jet pár set metrů ve vysokých otáčkách do kopce, moc příjemné to není. A úplně stejně není zvuk motoru zrovna fajn v dálničních rychlostech, což bude vadit o dost víc.

První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 28 - 2015 honda hr-v eu oficialni 46První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 29 - 2015 honda hr-v eu oficialni 47První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 30 - 2015 honda hr-v eu oficialni 48

Má benzínový motor vůbec nějaké plusy, kromě toho, že s ním podvozek funguje téměř dokonale? Jednak je tu cena, za diesel se připlácí 60 tisíc korun, a to není úplně málo. Jednak je právě malý benzínový motor lepší do města a na krátké trasy, než jakýkoliv diesel. A jednak je jeho spotřeba paliva velmi dobrá.

Oficiální čísla říkají něco o 5,6 litru na sto, tomu moc nevěřte. Jízda napřed kousek po městě, pak po dálnici v okolí rychlostního limitu a svižný pohyb po otevřených okreskách znamenala 6,5 litru na sto podle palubního počítače. A věřím tomu, že do sedmi litrů v kombinaci se v reálném vejdete relativně snadno, pokud po motoru nebudete příliš často chtít i toho posledního koně v točitých horských silničkách.

První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 31 - 2015 honda hr-v eu oficialni 04První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 32 - 2015 honda hr-v eu oficialni 03První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 33 - 2015 honda hr-v eu oficialni 07

...diesel ale nabídne přirozenější dynamiku

Druhým motorem, se kterým jsem měl možnost jezdit, byla dieselová šestnáctistovka o 120 koních a 300 Nm, která už úplně nová není, podrobně jsme ji testovali třeba v Civicu. Je spojená se stejně dokonalou šestistupňovou převodovkou, jen s trochu delšími převodovými poměry, a má ten samý podvozek. Řazení budete opět milovat, takže udržovat tenhle motor ve vámi preferovaných otáčkách bude radost. Vytáčet motor tady ale není tolik třeba a právě díky tomu se bude HR-V s tímhle motorem pohybovat při stejném úsilí jako s benzínem mnohem svižněji.

Nikdy bych nevěřil, že něco takového skutečně řeknu, ale Honda mi nabídkou motorů nedává moc jiných možností - diesel je pro tohle auto lepší volba než benzín. Jenže každá mince má dvě strany, jako vždy, a těžší motor vpředu - i když se Honda holedbá, že to je jeden z nejlehčích dieselů v daném segmentu - znamená, že vůz není v zatáčkách tak lehkonohý.

První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 34 - 2015 honda hr-v eu oficialni 14První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 35 - 2015 honda hr-v eu oficialni 12První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 36 - 2015 honda hr-v eu oficialni 10

Není ale úplně špatný; je to trochu zklamání po přesednutí z vážně dobré benzínové verze, ale na to, že sedíme v crossoveru s vyšším podvozkem, který má do segmentu hot hatchů daleko asi jako voda k Châteauneuf du Pape, je chování dieselu stále velmi dobré. Také nabídne lepší spotřebu, i když čtyřem litrům v kombinaci opět nevěřte. A zvuk tohoto motoru sice druh paliva nezapře, ale na poměry malých dieselů je docela fajn.

Ovšem, oba motory budou pohánět jen přední kola, což je oproti konkurenci nevýhoda. V současnosti Honda neplánuje, že by čtyřkolku do Evropy přivezla, a to i přes fakt, že Qashqai i CX-3 všechna kola hnát umí a že i HR-V je v Japonsku a USA k mání i s pohonem všech kol. Podobný příběh je u hybridu - ten také existuje, ale podle automobilky nedává ekonomický smysl ho v Evropě nabídnout. Zatím.

Nebojím se však říci, že díky vyššímu podvozku toho projedete docela dost i mimo asfalt, pochopitelně se správným obutím. Nakolik budou majitelé HR-V mimo asfalt skutečně jezdit, je však otázkou. Zmiňme také, že benzínový motor dostane i převodovku CVT, která má sedm virtuálních stupňů, ale k lepší dynamice mu nepomůže.

První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 37 - 2015 honda hr-v eu oficialni 23První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 38 - 2015 honda hr-v eu oficialni 18První test Honda HR-V 2015: co nabízí japonský kříženec? - 39 - 2015 honda hr-v eu oficialni 17

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše