První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche?

Nové britské kupé okouzlí vzhledem, výkonem i zážitky za volantem. Je ale lepší šestiválec, či osmiválec? A co na to kultovní 911?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche?

2.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nové britské kupé okouzlí vzhledem, výkonem i zážitky za volantem. Je ale lepší šestiválec, či osmiválec? A co na to kultovní 911?

Tvrdší podvozek je kupodivu shovívavější k hrubému asfaltu

Z okruhu se s osmiválcovou verzí můžeme přesunout zpátky na silnice, kde kupodivu hned po prvních pár metrech vychází najevo mnohem větší poddajnost podvozku. A to přesto, že přední i zadní pružiny mají tužší charakteristiku (o 4,3 % vpředu a 3,7 % vzadu). F-Type V8 R Coupe však na rozdíl od verze V6 S dostal aktivní tlumiče, jež nastavení upravují 500krát za sekundu. I na rozbitějším povrchu tak budete mít pocit větší kontroly nad vozem. Rovněž se budete cítit pohodlněji, přičemž tento pocit jen umocňuje možnost dosazení příplatkové panoramatické střechy. Ta je přitom asi jediným prvkem zvyšujícím hmotnost, který bych na své vysněné verzi nechal instalovat. Kila totiž přihazuje jen minimálně (plech navařený na hliníkové nosníky formované vodním tlakem váží 3 kg, střešní panely 12 kg), vzhled vozu ovšem navyšuje maximálně.

Daný nárůst navíc můžete zredukovat zmiňovanými karbonovými brzdami, které představují 21kilovou dietu neodpružené hmotnosti. Na druhou stranu však budete muset v takové chvíli rozevřít peněženku opravdu zeširoka, neboť k základní 2,9milionové ceně „eRka“ bude třeba připočíst přibližně dalších 250 až 300 tisíc korun (cena se liší v závislosti na šestiválcovém a osmiválcovém motoru i volbě černě nebo antracitově lakovaných 20palcových kol). Dá se tak předpokládat, že po nich sáhnou asi opravdu jen častí návštěvníci track days, kde opravdu přijdou vhod. Pro jízdu na okreskách jsou tak standardní brzdy dostačující, přičemž v případě verze R lze počítat s 380 mm kotouči vpředu a 376 mm vzadu.

První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 35 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 19První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 36 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 15První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 37 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 29

S čím je pak třeba počítat opravdu stoprocentně, to je vyšší žíznivost motoru. Zvláště pokud jeho potenciál využijete do posledního z 550 koní. V takové chvíli se totiž nádrž dá „vycucnout“ za necelých 200 km. Na druhou stranu, v té chvíli se již stáváte opravdu absurdně rychlým, stovka na tachometru vám přitom přijde jako padesátka, při míjení tabule označující maximální povolenou rychlost 100 km/h již jedete dvojnásobným tempem. K předjížděcím manévrům tak stačí sebekratší rovinka. Milovat v tu chvíli budete i práci převodovky, kdy prvních šest rychlostí je poskládaných tak, aby vám byla poskytnuta nejvyšší možná dynamika. Doporučuji přitom sázku na manuální volbu, kdy si užíváte práce pádel pod volantem - fakticky sice asi změnu stupňů neurychlí, mnohem více vás ale propojí s vozem. Přičemž ideálem je pak zaškrnutí příplatkového bronzového provedení, kdy ve stejném odstínu dorazí také startovací tlačítko a přepínač normální, dynamického a zimního režimu.

Co naopak pro začátek rozhodně nedoporučuji, je jízda s vypnutou stabilizační kontrolou. Zvláště na silnici, která je úzká, neznámá a obklopená svodidly z obou stran. Při deaktivaci DSC má totiž záď F-Type V8 R Coupe značné tendence k opisování sice kontrolovatelného, ale poměrně širokého smyku. A ten si příliš netyká s protijedoucími vozidly. Dynamický režim vám přitom do řízení prakticky vůbec nekecá, přestože lehké podklouznutí zádě umožní rovněž. Jak jsem ovšem zmínil již několikrát, stačí pečlivý trénink a rázem můžete dané tlačítko natrvalo vypnout. Pokud ovšem budete chtít více jistoty, stačí zamířit do palubního menu a tam si vůz nakonfigurovat zcela podle vlastních představ. Přičemž v takové chvíli upravujete odezvu motoru, rychlost řazení převodovky, řízení i podvozek.

Odpustit si pak nemohu ani krátké pozastavení u standardně dodávaného systému start/stop. Ten je totiž opravdovou pěstí na oko, zvláště ve Španělsku, kde se na vás nedívají hrozivě, když motor vytočíte do vysokých otáček (na neutrál se nedostanete přes 4 000 ot./min., takže je třeba stát na semaforech na „pole position“ a následně zašlápnout plyn a pneumatikami pomalovat vozovku). Při deaktivaci pohonné jednotky totiž v daný moment nevypadáte jako zapřísáhlí ekologové, ale spíše jako někdo, kdo právě vylezl z autoškoly a svůj drahý sporťák ani neumí ovládat. Na druhou stranu si však říkám, že pokud díky přítomnosti tohoto tlačítka může Jaguar ve stále tragičtějším prostředí Evropské unie své osmiválcové kupé prodávat, pak se jedná o ještě snesitelnou oběť.

První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 38 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 32První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 39 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 34První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 40 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 40

Je lepší šestiválec, nebo osmiválec? A porazí F-Type Porsche 911?

Jsme na konci mého povídání a já tak nějak cítím, že odpovědět bych měl především na dvě otázky. Tou první je, která z testovaných verzí je lepší, tou druhou pak případné vyzdvihnutí nad konkurenci. Než se k tomu ovšem dostanu, rád bych F-Type Coupe zhodnotil jako celek, přičemž nemohu jinak než parafrázovat slavný výrok Neila Armstronga. Dvoudveřová novinka je totiž možná sice malým krůčkem pro lidstvo, ale ohromným skokem pro Jaguar. Veškeré zkušenosti, které Britové získali při vývoji modelů XKR-S a XKR-S GT, se tak opravdu povedlo zúročit. Pravda, stále je zde prostor pro zlepšení, ale říkám si, že pak by automobilka nemohla přijít s extrémnějšími verzemi zaměřenými spíše na konkrétní jednotlivce než na segment sportovních vozů jakožto celek.

Sám za sebe pak nedokážu přesně rozhodnout, jestli bych šel raději do šestiválce či osmiválce. Každý má totiž svá pro i proti. Líbí se mi mechanický samosvorný diferenciál, stejně jako bujarý projev osmiválce. Ve výsledku bych tak dost možná sáhnul po „variantě brod“, kdy bych si svůj ideální vůz poskládal. Vpředu by tak nechyběl motor V8, vzadu by jeho výkon přerozděloval klasický samosvor, ve všech čtyřech rozích by pracovaly keramické brzdy a nad hlavou by mi trůnila panoramatická střecha. Její váhu bych pak kompenzoval výměnou standardní karoserie za karbonové panely, přičemž uvnitř bych asi nahradil i komfortní sedadla jen lehce polstrovanými skořepinami.

Upřednostnil bych ovšem F-Type před Porsche 911 i bez těchto modifikací? To je otázka, na kterou se opravdu neodpovídá snadno. Vše totiž záleží hlavně na velikosti vaší peněženky a garáže. Pokud bych si tedy nejrychlejší dvoumístné kupé Jaguaru mohl dovolit třeba jako třetí či čtvrté auto do rodiny, kdy by sloužilo hlavně vyjížďkám pro radost, pak do něj naskočím okamžitě, bez váhání a nebudu ani sekundu litovat, že jsem na těch pár hodin musel jednoho z členů rodiny nechat doma. Pokud bych ale byl omezen rozpočtem i nevelkým parkovacím místem, pak by mi asi nouzová zadní sedadla docela chyběla. Na druhou stranu, když si v hlavě zrekapituluji veškeré zážitky za volantem, pak začínám mít pocit, že se ve mně skrývá pořádný sobec. A to je něco, co jsem jakožto opravdu velký fanoušek Porsche a někdejší majitel klasické devětsetjedenáctky ještě před pár dny vůbec netušil...

První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 41 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 50První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 42 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 84První test Jaguar F-Type Coupe S a R: je lepší než Porsche? - 43 - Jaguar F-Type V8 R Coupe test silnice 79

Jaguar F-Type S Coupe

Cena

Základní cena testovaného vozu (Jaguar F-Type Coupe): 68 158 EUR/1 874 345 Kč

Základní cena testovaného vozu s uvedenou motorizací (Jaguar F-Type S Coupe): 79 777 EUR/2 193 868 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný vidlicový šestiválec uložený vpředu podél
Objem: 2 995 ccm
Největší výkon: 280 kW (380 k) v 6 500 ot./min.
Největší točivý moment: 460 Nm při 3 500 - 5 000 ot./min.
Palivo: benzin
Přenos výkonu: osmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 275 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 12,8 l
Mimo město: 7,0 l
Kombinovaná: 9,1 l
Objem palivové nádrže: 72 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 470 mm
Šířka: 1 984 mm
Výška: 1 297 mm
Rozvor náprav: 2 622 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 594 kg
Užitečná hmotnost: --- kg

Vnitřní rozměry

Maximální objem zavazadlového prostoru: 407 l

Jaguar F-Type V8 R Coupe

Cena

Základní cena testovaného vozu (Jaguar F-Type Coupe): 68 158 EUR/1 874 345 Kč

Základní cena testovaného vozu s uvedenou motorizací (Jaguar F-Type V8 S Coupe): 105 413 EUR/2 898 858 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, kompresorem přeplňovaný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél
Objem: 5 000 ccm
Největší výkon: 405 kW (550 k) v 6 500 ot./min.
Největší točivý moment: 680 Nm při 2 500 - 5 500 ot./min.
Palivo: benzin
Přenos výkonu: osmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 300 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 15,9 l
Mimo město: 8,3 l
Kombinovaná: 11,1 l
Objem palivové nádrže: 72 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 470 mm
Šířka: 1 984 mm
Výška: 1 308 mm
Rozvor náprav: 2 622 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 650 kg
Užitečná hmotnost: --- kg

Vnitřní rozměry

Maximální objem zavazadlového prostoru: 407 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše