Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi
5.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Novinka předchozí kombík britské značky překonává ve všech směrech. Na úzkých cestách je dokonce lepší než BMW, interiér ale má své limity.
Přehled kapitol
Neprůstřelný design
Ptáte se, proč tak zdlouhavý úvod? Z jediného prostého důvodu. Pokud bychom totiž brali nový XF Sportbrake jako vůbec první praktický model Jaguaru, pak by se jednalo o opravdu působivý počin. Střelu, která střed terče nejen zasáhla, ale doslova ho zničila. Při zasazení všech neznámých do této „kombi-rovnice” tu ale máme základy, na kterých bylo možné stavět. A to nejen ty historické, ale i současné. Aktuální kombík totiž jako základ používá faceliftovanou verzi modelu XF, jehož třílitrová dieselová verze S mi kdysi i přirostla k srdci. Ne, že by fascinovala po stránce dynamické, svým provedením ale dokáže omámit. Zvenčí i zevnitř.
Kombík na mne působí naprosto stejně, přestože tento typ karoserie zrovna neadoruji a ani okolnosti mě nenutí si jej oblíbit. Nutnost dodatečného úložného prostoru pro dětský kočárek zatím není na pořadu dne, stejně jako nehodlám v blízké budoucnosti přesedlat na dráhu stěhováka almar po babičce. Callumovi přesto musím zatleskat, neboť nástavba nad zadní nápravou je působivě zakomponována do stávajícího designu. V žádném případě tak nepřipomíná paskvil, jakým nás obdařila karosárna Pininfarina při vytváření Fordu Focus CC. Jeho příď totiž kopíruje standardní hatchback, zatímco záď jakoby se zhlédla v typicky italských tvarech, jakými se honosí třeba Lancie nebo Alfa Romeo. Design je ladný, homogenní, nic nepůsobí rušivě.
Když se navíc na nové zadní partie XF Sportbrake podívám ještě zřetelněji, začínám docházet k názoru, že se mi možná líbí více než u sedanu. Důvodem jsou především zadní světlomety, jejichž tvar zdařila napodobuje ty přední. Přidání siluety jaguára ve skoku do jejich rohů je pak velmi milým detailem, za který se rozhodně nikdo nebude zlobit. Stejně jako vás rozhodně nepopudí standardní zavazadlový prostor o velikosti 550 litrů, který lze sklopením zadních sedadel navýšit na 1 675 l. To je sice o nějakých 200 litrů méně, než u Mercedesu třídy E, tyto hodnoty ovšem vyrovnávají objemy BMW řady 5 Touring a Audi A6 Avant. Je tedy jasné, po kom pase Jaguar nejvíce.
Nedostačující technika
Nedá se ovšem předpokládat, že by XF Sportbrake obralo právě tyto značky o početnější skupinu zákazníků. Zvláště ti, kteří patří k vyznavačům moderních technologií jako head-up displeje nebo systému nočního vidění, u Jaguaru nepochodí. Podobné prvky nedostanete ani za příplatek, stejně tak si nemůžete doobjednat ani automatické dovírání bočních dveří a spoustu podobných „serepetiček”. Víko zavazadelníku pak sice klíčkem odemknout můžete, na zavření je však již potřeba stisk tlačítka na vnitřní hraně, u konkurence je přitom možné vše provádět dálkově. XF tak hračičkářům může nabídnout jen digitální televizi nebo hlasové ovládání. A samozřejmě také navigační systém, který za svou existenci již slíznul pěknou porci kritiky.
Chtě nechtě v ní přitom musím pokračovat, přestože odezvy systému se nepatrně urychlily. Jenže samotné navigování stále vyžaduje více pozornosti než u konkurence. Během mezinárodního představení vozu v okolí skotského Edinburghu se mi totiž několikrát stalo, že šipečka zůstala zaseknutá před křižovatkou, zatímco já jsem byl i s vozem pár set metrů za ní. Případný přepočet trasy naštěstí probíhá vcelku rychle a pokud nemáte srovnání s konkurencí, nemusí vám to ani vadit. Faktem ale je, že se vozu často musíte přizpůsobit vy, a to nároční zákazníci nedělají rádi.
Komplikovanější problém ale nastane v okamžiku, kdy jen jednou jedinkrát usednete v showroomu do kabiny Audi. Německý vůz totiž již dle své pověsti nabízí opravdu neprůstřelnou kvalitu materiálů. U Jaguaru poklepete na schránky na středovém tunelu a dostane se vám opravdu laciného zvuku, také některé plasty by potřebovaly vylepšit. Je sice pravda, že britská značka kontruje v tomto ohledu nižší cenou - při dorovnání výbavy bude dokonce o pár set tisíc levnější - jenže pokud máte v úmyslu nákup nejvýše postaveného modelu v nabídce se všemi myslitelnými příplatky, které cenu vyženou nad dva miliony korun, začnete se trochu ošívat. Jak jsem se však již v minulosti několikráte přesvědčil, ani lidé sedlající standardně Audi či BMW neupírají interiéru Jaguaru jeho osobitost - jestli to XF Sportbrake bude stačit k přežití v džungli konkurence, to se teprve uvidí.
Dá se tedy říci, že britský model je písní, která se vám zpočátku příliš nelíbí. Při dalším poslechu se vám však již začnou zamlouvat některé tóny a při desátém přehrání začnete mít pocit, že jste právě našli song svého života. Německá auta by se v tomto ohledu dala přirovnat k playlistu rádia Evropa 2. Napoprvé si ho rádi poslechnete a dokonce v něm objevíte i hity, které budete považovat za nejlepší na světě. Při třetím poslechu však již rádio přeladíte a při jakémkoliv dalším náznaku začnete raději používat jen vlastní CD nebo USB. Připojení pro něj Jaguar nabízí již v základní výbavě, přičemž samotnou zdířku umístěnou ve schránce středové loketní opěrky doprovází grafická ikonka. Další milý detail.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva