První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi

Novinka předchozí kombík britské značky překonává ve všech směrech. Na úzkých cestách je dokonce lepší než BMW, interiér ale má své limity.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi

5.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novinka předchozí kombík britské značky překonává ve všech směrech. Na úzkých cestách je dokonce lepší než BMW, interiér ale má své limity.

Neprůstřelný design

Ptáte se, proč tak zdlouhavý úvod? Z jediného prostého důvodu. Pokud bychom totiž brali nový XF Sportbrake jako vůbec první praktický model Jaguaru, pak by se jednalo o opravdu působivý počin. Střelu, která střed terče nejen zasáhla, ale doslova ho zničila. Při zasazení všech neznámých do této „kombi-rovnice” tu ale máme základy, na kterých bylo možné stavět. A to nejen ty historické, ale i současné. Aktuální kombík totiž jako základ používá faceliftovanou verzi modelu XF, jehož třílitrová dieselová verze S mi kdysi i přirostla k srdci. Ne, že by fascinovala po stránce dynamické, svým provedením ale dokáže omámit. Zvenčí i zevnitř.

První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 10 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 051První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 11 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 054První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 12 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 059

Kombík na mne působí naprosto stejně, přestože tento typ karoserie zrovna neadoruji a ani okolnosti mě nenutí si jej oblíbit. Nutnost dodatečného úložného prostoru pro dětský kočárek zatím není na pořadu dne, stejně jako nehodlám v blízké budoucnosti přesedlat na dráhu stěhováka almar po babičce. Callumovi přesto musím zatleskat, neboť nástavba nad zadní nápravou je působivě zakomponována do stávajícího designu. V žádném případě tak nepřipomíná paskvil, jakým nás obdařila karosárna Pininfarina při vytváření Fordu Focus CC. Jeho příď totiž kopíruje standardní hatchback, zatímco záď jakoby se zhlédla v typicky italských tvarech, jakými se honosí třeba Lancie nebo Alfa Romeo. Design je ladný, homogenní, nic nepůsobí rušivě.

Když se navíc na nové zadní partie XF Sportbrake podívám ještě zřetelněji, začínám docházet k názoru, že se mi možná líbí více než u sedanu. Důvodem jsou především zadní světlomety, jejichž tvar zdařila napodobuje ty přední. Přidání siluety jaguára ve skoku do jejich rohů je pak velmi milým detailem, za který se rozhodně nikdo nebude zlobit. Stejně jako vás rozhodně nepopudí standardní zavazadlový prostor o velikosti 550 litrů, který lze sklopením zadních sedadel navýšit na 1 675 l. To je sice o nějakých 200 litrů méně, než u Mercedesu třídy E, tyto hodnoty ovšem vyrovnávají objemy BMW řady 5 Touring a Audi A6 Avant. Je tedy jasné, po kom pase Jaguar nejvíce.

První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 13 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 065První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 14 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 068První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 15 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 069

Nedostačující technika

Nedá se ovšem předpokládat, že by XF Sportbrake obralo právě tyto značky o početnější skupinu zákazníků. Zvláště ti, kteří patří k vyznavačům moderních technologií jako head-up displeje nebo systému nočního vidění, u Jaguaru nepochodí. Podobné prvky nedostanete ani za příplatek, stejně tak si nemůžete doobjednat ani automatické dovírání bočních dveří a spoustu podobných „serepetiček”. Víko zavazadelníku pak sice klíčkem odemknout můžete, na zavření je však již potřeba stisk tlačítka na vnitřní hraně, u konkurence je přitom možné vše provádět dálkově. XF tak hračičkářům může nabídnout jen digitální televizi nebo hlasové ovládání. A samozřejmě také navigační systém, který za svou existenci již slíznul pěknou porci kritiky.

Chtě nechtě v ní přitom musím pokračovat, přestože odezvy systému se nepatrně urychlily. Jenže samotné navigování stále vyžaduje více pozornosti než u konkurence. Během mezinárodního představení vozu v okolí skotského Edinburghu se mi totiž několikrát stalo, že šipečka zůstala zaseknutá před křižovatkou, zatímco já jsem byl i s vozem pár set metrů za ní. Případný přepočet trasy naštěstí probíhá vcelku rychle a pokud nemáte srovnání s konkurencí, nemusí vám to ani vadit. Faktem ale je, že se vozu často musíte přizpůsobit vy, a to nároční zákazníci nedělají rádi.

První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 16 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 087První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 17 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 089První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 18 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 090

Komplikovanější problém ale nastane v okamžiku, kdy jen jednou jedinkrát usednete v showroomu do kabiny Audi. Německý vůz totiž již dle své pověsti nabízí opravdu neprůstřelnou kvalitu materiálů. U Jaguaru poklepete na schránky na středovém tunelu a dostane se vám opravdu laciného zvuku, také některé plasty by potřebovaly vylepšit. Je sice pravda, že britská značka kontruje v tomto ohledu nižší cenou - při dorovnání výbavy bude dokonce o pár set tisíc levnější - jenže pokud máte v úmyslu nákup nejvýše postaveného modelu v nabídce se všemi myslitelnými příplatky, které cenu vyženou nad dva miliony korun, začnete se trochu ošívat. Jak jsem se však již v minulosti několikráte přesvědčil, ani lidé sedlající standardně Audi či BMW neupírají interiéru Jaguaru jeho osobitost - jestli to XF Sportbrake bude stačit k přežití v džungli konkurence, to se teprve uvidí.

Dá se tedy říci, že britský model je písní, která se vám zpočátku příliš nelíbí. Při dalším poslechu se vám však již začnou zamlouvat některé tóny a při desátém přehrání začnete mít pocit, že jste právě našli song svého života. Německá auta by se v tomto ohledu dala přirovnat k playlistu rádia Evropa 2. Napoprvé si ho rádi poslechnete a dokonce v něm objevíte i hity, které budete považovat za nejlepší na světě. Při třetím poslechu však již rádio přeladíte a při jakémkoliv dalším náznaku začnete raději používat jen vlastní CD nebo USB. Připojení pro něj Jaguar nabízí již v základní výbavě, přičemž samotnou zdířku umístěnou ve schránce středové loketní opěrky doprovází grafická ikonka. Další milý detail.

První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 19 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 093První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 20 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 094První test Jaguar XF Sportbrake: na čtvrtý pokus dobré kombi - 21 - Jaguar XF Sportbrake prvni test 095

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.