Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý
12.6.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.
Přehled kapitol
Nalíčený Predátor
Myslím si, že už to chápu. Do vedení designových oddělení automobilových firem všeho druhu se v posledních letech museli dostat lidé, kteří vyrostli na kasovních trhácích roku 1987, filmech Predátor a Robocop. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč auta v poslední době vizuálně stále více připomínají stejnojmenné hlavní hrdiny těchto dvou filmů - Robocopů už tu máme několik a také Predátorů pozvolna přibývá. Však kdo chodil před 25 lety na podobné snímky, tomu dnes může být něco mezi 40 a 45 léty, to je nejvyšší čas na vrchol kariéry i pro designéra.
Nejdále to s „predátorizací” své nabídky dotáhl Lexus a jeho IS je v tomto směru jasným vrcholem evoluce. Jednak je tu patřičně tvarovaná maska chladiče známá už z modelu GS či dalších novějších Lexusů, ale to byl jen náznak. IS k nim přidává další podstatný atribut lovce z vesmíru, zcela oddělená světla pro denní svícení ve tvaru... kusadel? Ne každý si toho na prvních fotkách vůbec všiml, ale nové IS disponuje mimořádně subtilními, hluboko zapuštěnými hlavními světlomety, které bůhvíjak nápaditý tvar nemají a v minimálním prostoru koncentrují všechny nezbytné funkce. Teprve zahnutý pás z LED pod nimi vytváří dojem jakoby klasicky velkých hlavních světlometů, realita je ale trochu jiná.
Ať mi nikdo neříká, že tohle je náhoda...
Řeknu vám na rovinu, je to naživo hodně zvláštní, ale navzdory podobnosti s ohyzdnou stvůrou z jiné planety i docela hezké - nezvyklé, agresivní, přesto líbivé. Pojetí z přídě dále ovlivňuje, zda jde o některé ze standardních provedení (stříbrný vůz) nebo model s paketem F-Sport (bílý vůz), kdy ten druhý jmenovaný je Predátorem ještě více. Rozdíl u IS není až tak markantní jako u jiných modelů, těch pár jiných záhybů na předním nárazníku a odlišná mřížka masky chladiče dojem zásadně nemění, přesto F-Sport vypadá ještě o něco agresivněji.
Čím více míříte směrem k zádi, tím výjimečností ubývá, v případě IS ale jen velmi pozvolna. Určitě nelze říci, že jde o vůz s hezkou přídí a tuctovým zbytkem karoserie, však i profil je střižený dosti dynamicky. Toho není snadné u předem daných základních tvarů sedanu střední třídy dosáhnout, u IS se to ale povedlo na jedničku. Zasluhují se o to jednak profily přídě a zádě, více si ale všimněte jiné věci. Jde o vzhůru stoupající linku bočních prahů, na kterou přímo navazuje řešení zadního nárazníku a koncových světel. Stejný motiv se pak opakuje i na spodní hraně bočních oken a dohromady to vytváří alespoň na pohled rychlé auto.
Záď pak všechny dříve započaté linie jen smysluplně zakončuje a je nejvíce konfekční, ani o ní ale nejde prohlásit, že by byla nenápaditá a nudná. Nové IS se mi prostě líbí a myslím, že nebudu sám, když řeknu, že Lexus hezčí auto dosud nestvořil - i LFA, které bylo na místě prezentace přítomno, vypadalo nedaleko nového IS nezajímavě.
Interiér je kvalitní, luxusní, ale poněkud komplikovaný
Jestli je tu něco, co Lexus odjakživa něco dělat uměl, jsou to interiéry. Očekávání od IS tedy byla vysoká, zvláště když nedávno testované GS posunulo měřítka ještě o slušný kus výše, větší prostor ke zklamání ale přinejmenším testované verze ve vyšších až nejvyšších provedeních nedávaly.
Je třeba říci, že hlavně BMW a Mercedes se v poslední době uvnitř zase začaly snažit a Audi ze své úrovně nepolevilo, minimálně z hlediska použitých materiálů a celkové kvality zpracování ale vidím Lexus pořád výše. V tomto směru odedávna říkám: „Dej na první dojem,” a když do nějakého Lexusu poprvé sednu, mám pocit, že sedím v něčem výjimečném. Že materiály správně vypadají, jsou příjemné na dotek, správně (tedy nijak...) zní a dokonce i voní. Ve zmíněných dvou ohledech je také nové IS vymakané a jakkoli není bez chybičky (třeba ovládání elektrických sedadel moc dobře nevypadá), míří hodně vysoko.
Verze F-Sport dobrý dojem z vnitřku pochopitelně nekazí, vlastně jej ani moc nemění. Detailů typu hliníkové nášlapy pedálů nebo loga F-Sport na spodním ramenu volantu si sotva všimnete a jedinou významnou změnou jsou tak sportovní sedadla, v případě testovaného kusu s polokoženým čalouněním. Při aktivní jízdě „podržela” o něco lépe, zásadně odlišný dojem oproti standardu ale nedělala.
Tolik se mi už nezamlouvala architektura palubní desky, která připomíná Semiramidiny zahrady. Nevím, koho napadlo to schodovité uspořádání, někomu se to může i líbit, pro interiér auta se ale takové řešení nehodí - je za jízdy rušivé, nepřehledné a ovlivňuje to negativně věc, která u GS také není úplně dokonalá - ergonomie. Většina standardních prvků je tedy v pořádku a na svém místě, u některých se ale Lexus pokusil být kreativní a po mém soudu pohořel. Za příklad zvolím dotykové ovládání teploty vzduchu vypouštěného ventilačním systémem, po kterém musíte jezdit prstem jako snímači otisků. Už na místě se s tím pracuje všelijak, když ale jedete rychle po rozhoupané silnici, je velmi těžké domoci se přesného nastavení, teplota lítá od 16 do 23 stupňů jako splašená.
Za ne zrovna intuitivní pak považuji také fungování elektronické páčky blinkrů - pokud jednou blinkr zapnete, vypnout jej můžete jen protipohybem. Já vím, to odpovídá standardu, elektronické páčky ale obvykle reagují stejně i na druhý pohyb stejným směrem a ačkoli je to jistě o zvyk, řešení Lexusu nedává smysl - pokud jsou blinkry puštěné a sahám na páčku, chci je vypnout, nebo přepnout, ne znovu zapnout, ať už páčkou hýbu kamkoli. Tohle většina konkurentů za poslední léta pochopila, Lexus by to jedním řádkem v řídícím software mohl změnit též.
Spokojený jsem tentokrát nebyl ani s palubním systémem, který je velmi podobný tomu v GS. Svérázné ovládání mi ani tentokrát nevadilo, naopak, reakce systému byly ale podstatně pomalejší než u většího modelu. Je třeba jedním dechem dodat, že Lexus mluvil o předfinálním software a že hotová verze bude rychlejší, spolehlivější. Věřím tomu, ale kdyby se to nepovedlo, nevyčítejte mi, že jsem vás nevaroval. Zvláště dáma hovořící za navigaci postupem cesty ztrácela sílu a po pár desítkách minut ji bylo nutné dopřát menší resuscitaci restartem, jinak by se snad zadrhla zcela.
Co prostor? Lexus říká, že to je nejprostornější IS a nemám důvod mu nevěřit, to ale neznamená, že by šlo o bůhvíjak prostorné auto. Tady nemá daleko ke standardu třídy, kdy příď vozu komfortně pojme i dvoumetrového řidiče (je to tak tak, ale není to problém) a nechá jej sednout si i relativně nízko (ještě o něco níže to prý půjde s manuálním nastavením výšky sedáku v základní výbavě), za něj už se ale komfortně posadí jen někdo malý. Za celé auto bych to viděl to tak na čtyřku 175centimetrových jedinců, kteří by si mohli v novém IS hovět bez rozdílu. To je ale mezi prémiovými sedany střední třídy opravdu cosi jako standard, a tak nelze hovořit o nedostatku - při honbě za prostorem pro prémiovky této třídy nechoďte.
Zavazadlový prostor je, jaký je, nemám v úmyslu v něm detailněji šťourat - zákazníkům auta této koncepce těžko bude proti mysli. Pojďme se raději podívat, jak nové IS jezdí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 3 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva