Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý
12.6.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.
Přehled kapitol
IS 250 je vynikající základ
Jsem věčný optimista a ačkoli to tak někdy nevypadá, na každém autě se snažím hledat to lepší, nechat jej předvést se v tom nejlepším světle. Také na IS jsem byl hodný, a proto jsem při prvních testech chtěl nejprve vyzkoušel základní provedení IS 250. Má to celkem jednoduchou příčinu - pokud se mi někdy nějaký Lexus líbil, byl to zpravidla hybrid. Pokud pak nějaký měl slabiny, byl to zpravidla model s konvenčním pohonem, který sám o sobě byl s to znevážit kvality zbytku auta. Poslední případ je celkem čerstvý - Lexus GS 250 je skvělým vozem, sladění jeho jinak dostačujícího motoru s převodovkou je ale tak zoufalé, že nemůže být příjemné snad nikomu. Předpokládal jsem u IS podobný stav, a tak jsem nejprve chtěl nechat předvést šestiválec a poté dojem vyšperkovat „tím lepším”. Realita byla ale tentokrát přesně opačná.
Motor benzinového IS je už dobře známou veličinou a musím říci, že se v menším modelu projevoval stejně dobře jako v GS. Je mimořádně kultivovaný, tichý, charakterově lineární a velmi dobře reaguje na pokyny vydávané plynovým pedálem. Jestliže v GS dynamicky nedělá ostudu, v IS je na tom ještě lépe. Nečekejte žádnou drtivou akceleraci, ale dostačující, noblesně servírované zrychlení. Pro IS se motor zdá být tak akorát, a to nakonec i proto, že na transmisní zoufalost tentokrát nedošlo. Přepřáhnutí na krátký šestikvalt se sice neodehrálo, i jakýsi pětikvalt s rychloběhem ale znamená pro šestiválcový motor s 208 koňmi spásu a odvádí ve voze podstatně lepší službu než vánoční převodovka v GS. Pro dravce tahle verze nebude, pro „rozumné řidiče” nebo jedince preferující komfort ale ano.
Motor a převodovka tedy prošly, co podvozek? I ten bral lekce u GS a podobně jako větší bratr dokáže ve standardním provedení především skvěle filtrovat nerovnosti všeho druhu. Faktický i zvukový projev podvozku na horším povrchu je velmi nadstandardní v nízkých i vysokých rychlostech a ačkoli je relativně měkký, ostudu si neutrhne ani na technické trati. IS 250 se v ostře projížděných zatáčkách sice trochu nakloní, to mu ale příliš neubírá na jistotě, o níž se stará jeho neutrální projev, který se v případě potřeby nechá strhnout i k mírné přetáčivosti. A pak je to pozoruhodná lehkost a mrštnost - proplétat se zatáčkami zvládá nové IS s nebývalou elegancí a i v tomto konec konců připomene GS, jen je na tom vzhledem k menší hmotnosti a velikosti ještě lépe.
Je to tedy snad i řidičsky záživné auto? Opatrně řeknu, že není nezáživné, rozhodně mě neobtěžovalo jej řídit, čemuž vychází vstříc i plně vypínatelné ESP. Sice ho stejně jako u jiných modelů značky musíte vypnout na místě, jinak už jej nevypnete nikdy, ale pořád je to lepší tak, než nijak. Co IS 250 ale jednoznačně brání v tom být skutečně řidičsky uspokojivé je ovladatelnost. Motor problém není, to už jsme si řekli, brzdy jsou též dobře dávkovatelné, zbytek už ale má mezery. Automat není vyloženě špatný, řadí tak nějak průměrně rychle a snaží se i svižně reagovat v pseudomanuálním módu, ale prostě to není dost. Musel by být rychlejší a přesnější, abych jej byl s to akceptovat jako jedinou volbu - když už se Lexus rozhodl zcela zbavit IS manuálů a dnes ani neuvažuje o tom, že by je někdy vrátil do hry, musí mít něco extra. A tohle není extra, to je průměrně fungující skříň s hydrodynamickým měničem, která snahy o aktivní jízdu účinně torpéduje.
Automat ale tím hlavním problémem není, je jím řízení. Jestliže obvykle jsem na předchozích řádcích zmiňoval podobnost IS s GS, tady se oba vozy trochu liší. „Komunikativní volant” nečekejte v jediném, ale u GS jsem alespoň měl pocit, že je řízení přesné a dovede vám vůz po nějaké chvíli zvyku přesně vodit zatáčkami. U IS mi hned vytanuly na mysli vzpomínky na předchozí IS-F a jeho nekonečnou odtažitost. Nové IS je lepší, ale ne o moc - pořád vám, když jej třímáte v rukou, přijde být tak trochu obalené v gumě. Řízení vám zkrátka nedovoluje vůz plně ovládnout a i když se leccos zvykem lepší, dokonalé to prostě není nikdy, vinou řízení ani nemůže být,
Jinou písničkou je ale pohled na totéž auto z komfortního hlediska, tady nemám nejmenších pochyb, že IS je špičkou třídy. Však už jen motor - kdo z konkurentů vám v této výkonové třídě nabídne šestiválcovou noblesu? Většinou dostanete cvrkající čtyřválec, který se japonskému sameťáčkovi nemůže rovnat. Ale je to jen malá část komfortní reality - už zmíněný podvozek je mimořádně tichý a jemný a podobné je to s aerodynamickým hlukem. Schopnost auta maskovat rychlost je pozoruhodná a prakticky nekončí v celém spektru rychlostí, kterých je relativně slabé IS schopno dosáhnout (225 km/h). Rychlost 180 km/h je neznamená pro narušení komfortu jízdy prakticky nic a ani kolem dvoustovky se nic zvláštního neděje.
Na tyhle vlastnosti konkurenti rezignovali a ať už vezmu do úvahy A4, která chce všechno a nic, třídu C, která zejména na komfortní podvozek rezignovala ve snaze nahánět německé soky a nebo nedej bože řadu 3, jejíž runflaty zdevastovaná kvalita jízdy musí vedle IS studem klopit zrak, nevidím nic, co by polštáři pod japonským sedanem mohlo konkurovat. V jiných vlastnostech velké rozdíly být nemusejí (i když motor už jsme řešili), výsledný projev IS je ale z komfortního hlediska přesto mimořádný.
Jestli v nabídce IS existuje skutečně zajímavá verze, je to tahle, 250 Premium. Stejně jako kterékoli jiné IS má zajímavý design a kvalitní kabinu, k tomu přidává vysoký komfort jízdy, velmi solidní motor, lehkonohý jízdní projev a přijatelnou ovladatelnost. Zejména pohodově orientované řidiče nehledící primáně na spotřebu bude muset uspokojovat, lepší nabídku v této třídě nedostanou.
Snad se nebudete divit, že jsem byl po tomto, musím říci pozitivním překvapení, zvědavý na údajně lepší 300h. V tomto případě už ale IS okouzlit nezvládá.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 4 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 7 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 15:43 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan