První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

12.6.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Jde o nejlepší IS všech dob, výzvu pro své konkurenty přesto nepředstavuje. Je pro ně důvodem k zamyšlení, ne ke zděšení.

IS 300h F-Sport jako nepřesvědčivý vrchol

Z technického hlediska velkým příznivcem hybridů nejsem, zrovna u aut jako je Lexus mi ale jistý smysl dávají. Hybrid, aby fungoval, potřebuje aktivnější zacházení, při kterém dokáže uplatnit rekuperaci brzdné energie. Pokud jízdu nesvede rovnou zefektivnit, zvládne alespoň eliminovat nadváhu danou akumulátory a elektromotory navíc, které pochopitelně alespoň nárazově zlepší dynamiku. Nemám pocit, že by podobné řešení mohlo podstatně pomáhat majiteli Priusu, který k aktivnějšímu zacházení vážně nesvádí, ale majitel trojky či IS s vyššími jízdními ambicemi spokojen být může. Konec konců, trojkový hybrid z testu špatně nevyšel a kdysi mi nebyl proti mysli třeba ani GS 450h. IS 300h tedy měl dobré předpoklady zaujmout, jenže zůstal za očekáváními.

Jeho největší problém se po mém soudu jmenuje čtyřválec. Zatímco všechny výše zmíněné hybridy sázely na šestiválcový motor, který je sám o sobě více či méně silný v celém spektru otáček, navíc je vždy kultivovaný, u IS dostala přednost dvouapůllitová jednotka se čtveřicí válců. Ta pro vyšší výkon potřebuje více otáček, navíc něco jako kultivovanost nemá ve slovníku. Když si tyhle dvě vlastnosti sečtete, máte na konci rovnice nepěkný výsledek - auto má potíže s přirozeným dynamickým švihem a pokud od něj začnete chtít více než málo, zahrne vaše ušní bubínky poměrně nepříjemným zvukovým projevem.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 38 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 001První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 39 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 003První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 40 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 004

Kdyby ale šlo jen o to, toto spojení činí jakýkoli dynamičtější projev docela nepříjemným i z jiného hlediska. Zatímco u šestiválcových hybridů auto jede i se spalovacím motorem slušně a elektromotor přidá navrch okamžitost a naléhavost jeho nástupu, která je pocitově velmi příjemná, u IS se nic takového neděje. Můžete si zapnout režim jaký chcete, CVT třeba ucvakat k smrti jejími virtuálními převody a stejně se příjemně servírované dynamiky nedočkáte. Pohonná soustava nejprve nastoupí, ale cítíte, že auto žene vpřed jen dosti ztěžka. Poté přijdou podobě působící střední otáčky a když už v těch vyšších začnete mít pocit, že se konečně něco děje, převodovka zařadí vyšší pseudokvalt (nebo jinak sníží otáčky) a trápení se opakuje.

Samozřejmě to není tak statické, jak se může z předchozích řádků zdát, tohle je nejsilnější IS v nabídce - benzinový motor má až 181 koní, elektrický dalších 143 a dohromady poskládají nejvýše 223 kobyl. Jenže už papírová dynamika je horší než u slabšího šestiválce a realita je pocitově ještě zajímavá ještě méně - jízda připomíná spíše jedno velké trápení, šestiválcový model je vedle toho lehkonohý elegán. Oba motory jako by se u „háčka” tahaly o pilu, chvíli se děje více, chvíli méně a k tomu ten docela intenzivní a nepříliš pěkný zvuk, který mění svou intenzitu zcela nezávisle na průběhu výkonu... Však si pusťte přiložené video, veškerá akcelerace se odehrává permanentně pod plynem, navíc v režimu údajného manuálního řazení. Oba motory přesto pořád něco mixují a přesně jak auto zní, tak i jede - chvíli lépe, chvíli hůře.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 41 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 066První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 42 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 067První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 43 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 070

Nevím, jak toho zbylého, ale minimálně nepříjemně přerývavého zvukového projevu si u automobilky byli vědomi. Řešení? Že by odhlučnit? Co vás nemá, žijeme v roce 2013 a v tom platí, že věci se řeší zásadně na počítači. IS 300h tak dostalo systém ASC (Active Sound Control), což není nic jiného než generátor umělého zvuku. Je v principu stejný, jako ten v BMW, ale zatímco v BMW si říkáte, že zvuk je sice umělý, ale pěkný, v IS je nejen umělý, ale jedním slovem prostě otřesný. Dosud popisovaný stav hovořil o reálném projevu motoru poté, co jsem ASC vypnul (naštěstí to jde, dokonce je na to zvláštní ovládač pod volantem), protože se s ním v autě vydržet prostě nedalo. Jím vyluzované tóniny musel dávat dohromady snad bývalý technik Electroluxu, neboť nic lepšího než vysavač ASC nepředstírá. A jak je motor IS 300h sám o sobě hlučný, musí být ASC ještě hlučnější, aby vytvořil dojem zvukově stabilního prostředí.

Systém je jednoduše hloupý a pod plným plynem zaplavuje v jakékoli rychlosti kabinu mohutným duněním vysavače zapnutého na plný výkon. To nejenže není hezké, to se prostě nedalo vydržet ani s kýblem brufenů v kufru. Hned po pár kilometrech cesty mi bylo jasné, že zvuk není skutečný - pokud jsem při jízdě po dálnici ještě váhal, ve městě už nikoli. Jestliže totiž auto jede jen na elektromotor v městském provozu, ASC generuje nejen zvuk při pomalé jízdě, ale dokonce i na volnoběh. Auto tedy stojí, vy byste si měli užívat krásného elektrického ticha a z reproduktorů se ozývá lehce nepravidelné „hůůů”. Za tohle by měl někdo viset, větší nesmysl jsem v autě jakživ nepoznal.

Sečteno a podtrženo, ve srovnání s dvěstěpadesátkou nepřináší hybridní pohon snad nic lepšího - dynamicky je nepřesvědčivý, komfort jízdy narušuje podivným zvukovým projevem a už tak nedokonalou ovladatelnost vozu dále poškozuje. Sám pohon reaguje každou chvíli jinak podle toho, jak zrovna namixuje vstupy každého z motorů a fungování brzd je poškozeno snahou v prvé řadě brzdit jen elektromotorem. Jinými slovy - auto nejprve brzdí jen velmi mírně, pak zase splašeně, tohle se dávkuje obtížně.

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 44 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 017První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 45 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 025První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 46 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 030

Je to všechno? Bohužel ne. Hybrid posílá ke dnu i podvozkovou lehkonohost. Zatímco IS 250 je mrštné a pocitově lehké, IS 300h nikoli. Patrně kvůli vyšší hmotnosti (+cca 65 kg) se do zatáček pokládá s citelně menší ochotou, držet jej ve správné stopě pak chce od řidiče mnohem více úsilí. Jiné rozložení dané zřejmě akumulátory umístěnými vzadu (výsledkem je sice 50:50, kila vzadu navíc zjevně nepomáhají ani tak) a dalším motorem vpředu dělá z neutrálně se chovajícího vozu přinutitelného k přetáčivosti podobně váhavého střelce, jakým je samotný hybridní pohon - auto je v zásadě nedotáčivé a k trochu „akčnějšímu” chování jej musíte tak nějak nutit, přičemž si stejně nemůžete nikdy být jisti, že vás zcela poslechne.

Protože se první testy odehrávaly v okolí Vídně, vytáhl jsem IS 300h na stejnou trať jako nedávno faceliftovaný Superb 1,8 TSI. Myslel jsem si, že tady IS ukáže, co v něm je, ale měl jsem na tohle místo vzít spíše GS 250. Popravdě řečeno lituji, že jsem to neudělal, ale na technickou trať se mi lépe hodil silnější model v F-Sportu, ne základ v komfortním provedení, kdo tohle mohl čekat? IS 250 by si na této cestě přinejmenším neutrhlo ostudu, projev hybridu solidní nebyl. Jestli tohle má být „něco jako BMW 3”, pak říkám: dobrý vtip. Považuji za docela smutné, že na téhle technické silnici byl obyčejný Superb 1,8 TSI řidičsky asi tak 357x záživnějším, ovladatelnějším, vůbec schopnějším a snad i rychlejším autem. A to není žádná špička třídy, to jen hybridní IS v těchto podmínkách příliš nespolupracovalo.

Pro aktivní řidiče IS může být snesitelné jako 250, ale rozhodně ne jako 300h. Hybridní pohon navíc poškozuje i komfortní projev vozu to jsme se ještě nedostali k provedení F-Sport. Jeho tužší podvozek jízdní vlastnosti podstatně lepšími nečiní, zato jeho schopnost filtrovat nerovnosti částečně ano, přestože je adaptivní. Tohle sice není problém 300h, F-Sport můžete jej mít i nemít k jakékoli verzi, v tomto případě ale tahle změna celkem úspěšně podtrhovala nepříjemnou proměnu, kterou nové IS přepřáhnutím na jinou pohonnou jednotku prošlo. Na kvalitních silnicích bude podvozek F-Sportu bezesporu plus, ale když jsem si i v Rakousku všiml jeho menší ochoty filtrovat nerovnosti, jak tomu asi bude u nás...

První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 47 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 049První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 48 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 056První test Lexus IS 2013: nejlepší, přesto druhý - 49 - Test Lexus IS 300h 2013 prvni 058

Říkám zcela zodpovědně, že IS jako 300h je vedle 250 prakticky ve všech ohledech horším autem - méně schopné, méně komfortní, méně příjemné, méně mrštné, méně ovladatelné, méně... A je tu také něco více? Možná bude úspornější, při rychlejším ježdění to ale neplatí. V mé testovací kombinaci si vůz vzal 16,5 litru benzinu na 100 km, a to zahrnovalo i klidné ježdění po dálnici a okreskách. I s pozdější menší porcí kilometrů rozvážnějšího kolegy spotřeba klesla na 11,5 litru benzinu - IS 250 si v podobné kombinaci řeklo o 12,1 litru. Podobný, spíše o něco větší rozdíl ve spotřebě ve prospěch hybridu bude zřejmě platit obecně, poloviční udávaná spotřeba IS 300h (4,3 vs. 8,6) je pochopitelně tabulkový žert, který může nabrat vážnější tvář leda v městských kolonách, ne jinde.

Dobře, tak jinak, existuje nějaký režim, v němž byl projev hybridu opravdu příjemný? Ano, právě při pomalém popojíždění ježdění ve městě, nejlépe pak s verzí Premium - tam byl komfortní, tichý, jemný, úsporný. Ale není to na vůz podobných ambicí trochu málo?

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.