První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma

Pyšní se časem z Nordschleife srovnatelný s M3 E46. Jak si povede na okreskách, to se ještě uvidí, na okruhu mu to ale vážně jde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma

28.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pyšní se časem z Nordschleife srovnatelný s M3 E46. Jak si povede na okreskách, to se ještě uvidí, na okruhu mu to ale vážně jde.

Pod nátlakem přesvědčivé, třešnička však chybí

Samotné řízení Mini GP se ovšem vůbec nezdá být marné, i když nevylučuji, že veskrze pozitivní dojmy vyvolaly především specifické podmínky definované extrémně hladkým povrchem a zmiňovaným náročným profilem tratě s převážně pomalejšími zatáčkami - to jsou přesně ta místa, kde přijdou vhod ostré reakce i 2,4 otáčky od dorazu k dorazu.

Ve volantu se objevuje i nějaký ten cit, není ho ale dost na to, abyste mohli zaznamenat každou drobnou změnu sklonu silnice nebo libovolné zatížení vnějšího předního kola. Co však signalizuje poměrně spolehlivě, je chybějící mechanický samosvor. Jakýsi německy mluvící inženýr mi tvrdil, že se po něm pár zákazníků pídilo, ale mnohem více bylo takových, kterým překáží typické tahání za volant při změně výkonového zatížení.

Být to standardní, beztak návykově rychlé JCW, možná bych měl pro podobný argument i pochopení. Nadšenci dnes automobilový průmysl neživí, ať už se to vám nebo mě nelíbí. Tak to prostě je. Jenže GP je limitovaná, nejostřejší série čítající jen 2 000 aut. Možná jsou mé nároky zbytečně přehnané, nevím, ale mám za to, že u podobných aut z dílen BMW nebo Porsche jsou vyšší nároky na umění pilotáže naopak vítané, i když pochopitelně mluvíme o jiné koncepci. Navíc by si dotyčný mohl po návratu z Mallorky mohl skáknout do Rüsselsheimu pro novou Astru OPC, té jsou podobné projevy i přes použití fungujícího samosvoru v podstatě úplně cizí.

První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 13 - MINI JCW GP test 79První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 14 - MINI JCW GP test 82První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 15 - MINI JCW GP test 89

Ale nechápejte mě špatně. Výbušný motor, skvěle poskládaná a přesná šestistupňová manuální převodovka, odolné brzdy a podvozek s masivní přilnavostí je mnohem víc, než vám dnes v této třídě může kdokoli dát. Přesto, nebo spíše právě proto se ptám, proč nechtít ještě víc, když zbytek auta byl evidentně stvořen a dolaďován na okruhu a funguje tam, i když vám to možná k image běžného Mini pasuje jako metrosexuál poslouchající Death metal.

Abych byl poněkud konkrétnější, Mini má problém přenést výkon na asfalt ve středně rychlých zatáčkách, jakou je na okruhu RennArena třeba pozvolný nájezd z boxové uličky do pravotočivého, otevírajícího se oblouku s pozdním apexem. Nový režim GP stabilizačního programu je sice fajn v tom, že při prokluzu neubere výkon, nicméně zasahuje se značným zpožděním. Po prudším přidání plynu většina koní v modrém obláčku za kolem na vnitřní straně sice neskončí, plynulému a preciznímu směrování přídě ovšem pomalá elektronika zrovna neprospívá.

Výjezd a další rychlá pravotočivá zatáčka projížděná téměř na plnou trojku však ukazuje podvozek Mini GP v plné parádě a vyvolává bezděčný úsměv. Auto zaklekne do strany s okamžitým ustálením pohybu karoserie a líznutí obrubníku si zavěšení skoro nevšimne. Naopak před následujícím vracákem měla záď po tvrdém sešlápnutí jinak citlivého brzdového pedálu tendenci opakovaně se zavrtět, což je náznakem, že řízení auta přenosem hmotnosti bude po úplné deaktivaci ESP snadno dostupné, nicméně řidič asi bude potřebovat reflexy jistého Waltera R. Jistě, je tu možnost, že se překročení limitu přilnavosti zadní nápravy projeví pozvolným skluzem, u aut s tak krátkým rozvorem a pevným podvozkem to ale není příliš obvyklé.

První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 16 - MINI JCW GP test 57První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 17 - MINI JCW GP test 58První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 18 - MINI JCW GP test 54

Závěr, Cena, Technické údaje

Omlouvám se, že musím skončit v polovině svého vyprávění, ale tak nějak probíhala i naše ochutnávková jízda. Po pěti kolech musíme z dráhy, další skupina už netrpělivě šoupe nohama. Docela mě to mrzí. Přes jisté rozčarování před usednutím do vozu (vyplývající ze slibu příliš letmého seznámení) musím přiznat, že mě ta malá šedivá šmouha začínala velmi rychle bavit.

Má dost dobře rozložené pedály, abyste se mohli zdokonalovat v umění strefovat se do otáček i s drobnou prodlevou, ohromné zásoby přilnavosti přední nápravy, která statečně odolává nedotáčivosti a citlivější prací plynem se dá po chvilce zapomenout i na to trochu frustrující prokluzování kola v zatáčkách.

Popravdě, neměl jsem čas ani volnou mentální kapacitu sledovat detaily jako je spotřeba, hluk nebo kvalita jízdy. S odstupem času se mi ten kalup slévá do nepřetržitého a dost rychlého sledu opakujících se povelů plyn-brzda-podřadit-zatočit s více než uspokojivými odpovědi na každý z nich.

Zároveň mě mrzí, že mám jen velmi omezenou představu, jak by se JCW GP mohlo chovat na běžné okresce. Mini samozřejmě slibuje dostatek poddajnosti pro jízdu na rozbitém povrchu, což rozhodnutí odolat pneumatikám run-flat a špičkový čas 8:23 min. na Nordschleife jen podporuje. Jenže nekvalita českých okresek je hodně specifická, abych si dovolil vynášet předběžné soudy.

Rád bych proto z vícero důvodů v načaté projížďce pokračoval, mám ale neblahé tušení, že dva tisíce vyrobených kusů je příliš málo na to, aby se mezi nimi našlo i testovací auto pro ČR. Což je ale zase odpovědí na to, jestli se John Cooper Works GP za (v přepočtu z německého trhu) 900 tisíc vyplatí. I kdyby jezdil hůře, jeho relativní vzácnost mu klientelu rozhodně najít pomůže, naštěstí to ale není jen sběratelský objekt.

První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 19 - MINI JCW GP test 00První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 20 - MINI JCW GP test 77První test Mini JCW GP 2012: na okruhu skoro jako doma - 21 - MINI JCW GP test 90

Cena

Základní cena vozu (Mini One 1,6 75 k): 397 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Mini JCW GP 1,6 218 k): 906 000 Kč (přepočet z Německa)
Cena testovaného provedení (Mini JCW GP 1,6 218 k): 906 000 Kč (přepočet z Německa)

Technické údaje

Motor

Zážehový, přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 160 kW (218 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 260 (280) Nm při 1 750 - 5 750 (2 000 - 5 100) ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 242 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 9,5 l
Mimo město: 5,7 l
Kombinovaná: 7,1 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 3 774 mm
Šířka: 1 683 mm
Výška: 1393 mm
Rozvor náprav: 2 467 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 160 kg
Užitečná hmotnost: 250 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 723 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: -

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše