První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D

Jízdní projev Pacemanu dokazuje, že se i Mini velikosti Countrymanu může chovat rozumně. Obětí na úkor stylu je přesto hodně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D

6.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jízdní projev Pacemanu dokazuje, že se i Mini velikosti Countrymanu může chovat rozumně. Obětí na úkor stylu je přesto hodně.

Jízdně samé překvapení

Uplynul minimálně rok od chvíle, kdy jsem naposledy seděl v Countrymanu, ale ani po takové době nelze na jeho podvozkovou mizérii zapomenout. Ze všech Mini, které jsem kdy řídil, a to včetně GP s mimořádně tuhým odpružením, dalo právě SUV nový rozměr ustálenému spojení „uskákaný jako koza”. Na nerovnostech a speciálně v zatáčkách byla stopa loterií a to nemám chuť na vtipy, takže po podobných zkušenostech neočekáváte od jeho dvoudveřového derivátu mnoho.

První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 20 - Mini Paceman prvni test perex 40První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 21 - Mini Paceman prvni test perex 37První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 22 - Mini Paceman prvni test perex 38

Po pár metrech ale bylo zřejmé, že si vývoj vzal připomínky zákazníků a pisálků k srdci, protože novinka udělala v tomto směru opravdu velký krok vpřed. Hladký dotační asfalt španělských silnic není tím místem, které by vám dokázalo odkrýt všechna tajemství zavěšení, ale Paceman se skutečně chová jako jiné auto. K pevnosti se konečně přidala i kýžená poddajnost. Na těch sporadicky se vyskytujících nerovnostech sice bylo možné poznat, že vůz nedokonalosti zcela nezahladí, ale o nepříjemných ranách do kabiny a povlávajícím zadku nemohla být řeč. Nově nabytá jistota funguje doslova jako živá voda.

Na místy navlhlých zatáčkách se nicméně ukázalo, že Paceman není zrovna vyvážený a neutrální. Po ztrátě adheze brzy přechází do nedotáčivosti, kterou ale lze snadno napravit plynem. Trochu škoda je, že to poznáte spíše zrakem než v řízení. Na to, že je vybavené elektrickým posilovačem, zase vůbec není špatné. Je vidět, že tento systém prodělal za pár let slušný pokrok. V novém Mini není přeposilované, změna účinku v závislosti na rychlosti se dá označit za lineární a konzistentní a v rychlostech, kdy to skutečně potřebujete, klade ten správný odpor. Citu se vám v něm ale nedostává a ten ve výše popsaných situacích zkrátka chybí.

Přesto nemůžu Pacemanu upřít, že jsem se v něm na správně zatočených silnicích bavil. Úsměv od ucha k uchu vyvolat nedokáže, ale to je na míle daleko od toho, co dokážu říci o Countrymanu. Mini zde po stránce dynamiky opět nalezlo ztracené sebevědomí či už stabilitou, mírou mrštnosti a nebýt toho posilovače, tak i celkovou interakcí s řidičem, a pokud by obdobné změny provedlo i s pětidveřovým modelem, nebylo by tak marné.

První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 23 - Mini Paceman prvni test perex 28První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 24 - Mini Paceman prvni test perex 15První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 25 - Mini Paceman prvni test perex 18

Stylový univerzál to zrovna není

Neberte to jako definitivní závěr. Auta na prezentacích se nejen pod vlivem pětihvězdičkového hotelu a večeře o čtyřech chodech někdy prostě chovají jinak, a není to způsobeno pouze lepším povrchem silnic. Změna projevů na domácím hřišti nebývá diametrálně jiná, ale někdy i malé rozdíly mají značný dopad na celkové vnímání auta. Pokud tedy Paceman zachová kontinuitu a popere se českou okreskou stejně srdnatě jako s těmi na Mallorce, nemám mu vzhledem k jeho zaměření, velikosti a výšce co vyčítat. Takto měl fungovat i Countryman a pokud je něco neomluvitelné, tak to, že se to napoprvé nepodařilo.

Technika pracuje v Pacemanu tak, jak od Mini očekáváte a to včetně progresivních a odolně se tvářících brzd i příjemně zpřesněného řazení. Uživatelsky z místa řidiče to bylo jednoznačně příjemné překvapení, což ale vzhledem k nastavené laťce nebylo příliš náročné. Co však zbytek?

Jako hatchback s pohonem předních kol je Paceman přesvědčivý, pokud právě nehledáte pětisedadlové auto pro rodinu, i když koncept palubní desky je zastaralý a podle mě potřebuje předělat. Jako univerzální auto pro každý den a také svým poměrem ceny k hodnotě však nové Mini selhává.

Pokud bych chtěl s Mini skutečně jezdit, vybral bych si raději hatchback. Za všech okolností by byl zábavnější a levnější na pořízení i provoz. V případě, že bych potřeboval v Mini žít s větším počtem spolucestující, ať už by byl můj vztah k nim jakýkoli, Countryman na malých kolech je lepší a praktičtější volbou. Specifika jinak navržené karoserie Pacemanu s sebou zkrátka přináší kompromisy i jako je omezený výhled vzad či docela skromný prostor na zadních sedadlech. Jste-li ochotni to obětovat jeho pro vás atraktivnějšímu vzhledu, s chutí do něj.

Chápu úzký pohled někoho, kdo žije sám a chce kompaktní SUV, byť ani k nim vztah nemám. Jenže onen imaginární „single” bude muset být patřičně zajištěný. Dát 700 tisíc za auto není známkou přehnaného luxusu, dát je ale za stroj pro dva s oturbenou jedna šestkou, který se tváří sportovně-terénně a do terénu doopravdy nemůže a na skutečné sportování si povětšinou jen hraje, to chce skutečně spoustu odhodlání, prostředků a myšlení především na vlastní potřeby. Jistě se takových najde a nemám s tím problém. Mě mezi nimi ale nehledejte.

První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 26 - Mini Paceman prvni test perex 01První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 27 - Mini Paceman prvni test perex 56První test Mini Paceman Cooper S: víc než Countryman 3D - 28 - Mini Paceman prvni test perex 76

Cena

Základní cena vozu (Mini Paceman Cooper 1,6 122 k): 529 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Mini Paceman Cooper S 1,6 184 k): 687 500 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 135 kW (184 k) při 5 500 ot./min
Největší točivý moment: 240 (260) Nm při 1 600 - 5 000 (1 700 - 4 500) ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 217 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,5 l
Mimo město: 5,4 l
Kombinovaná: 6,1 l
Objem palivové nádrže: 47 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 115 mm
Šířka: 1 786 mm
Výška: 1 522 mm
Rozvor náprav: 2 596 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 380 kg
Užitečná hmotnost: 470 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 330 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 080 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše