Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Range Rover 2013 SDV8: nejlepší SUV planety
12.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pro čtvrtou generaci luxusního britského SUV již Audi Q7, BMW X5 či Mercedes GL nejsou konkurencí. Místo toho by se mělo bát Bentley.
Přehled kapitol
Zhruba v roce 1970 vyslala automobilka Land Rover několik pracovníků do Maroka, aby zde důkladně zmapovali terén. Důvodem mělo být představení vozu, který jednou provždy změnil pravidla off-roadového segmentu a nastavil laťku, jíž od té doby nikdo nedokázal přeskočit. Lord Stokes, tehdejší šéf koncernu British Leyland, pod který Land Rover spadal, ovšem nakonec rozhodl, že finance spojené s přípravou mezinárodní prezentace lépe poslouží uvedení Triumphu Stag. Britská výprava se tak musela vrátit a novináře místo do Afriky pozvat na pláže Cornwallu, čímž premiéra první generace Range Roveru přišla o částečné pozlátko. Výkony na silnici a především mimo ni ale nakonec vše vynahradily. Legenda byla stvořena.
O dvaačtyřicet let později je zřejmé, že Land Rover má o trochu více financí nebo alespoň o trochu více sebevědomí. Před malou chvílí jsem totiž vystoupil z charterového letu právě Maroku, kde značka představuje - ano, hádáte správně - nový Range Rover. Ačkoliv se jedná o čtvrtou generaci, vše ostatní jakoby se v Maroku nezměnilo. Tamní silnice stále připomínají spíše evropské polňačky než hladký asfalt, za každou druhou zatáčkou pak číhá pastevec se stádem koz a ovcí nebo děti hrající fotbal. Jsou tu ale také písečné duny a s nimi spojené teplo či naopak pohoří Atlas, kde teploty klesají k nule. Tedy ideální prostředí, ve kterém čtvrtá generace luxusního SUV může nejlépe prokázat své kvality.
Musím se přitom již v úvodu přiznat, že na samotnou premiéru jsem odjížděl se značnými pochybami. Předchozí model totiž nasadil laťku opravdu vysoko. Pravda, citu do volantu jste dostávali jen poskrovnu, ale to většině majitelů nevadilo. Zvláště, pokud propadli stylizaci dvouapůltunového monstra, která byla neskutečně nadčasová. Jenže právě vzhled novinky mi ještě před usednutím a prvním sešlápnutím plynového pedálu dělá trochu problém. Může být prvním hřebíčkem do rakve? Nebo mě nakonec jízdní výkony přesvědčí k tomu, abych i na vzhled nahlížel pozitivně?
Vzhled je otázkou subjektivní
Když o tom tak přemýšlím, pak v podstatě ani příliš výhrad nemám. Dvě záležitosti mne ale opravdu dráždí. Především design světlometů připomínající poslední Ford Focus, tedy ne zrovna vítěze soutěže krásy (a ani jiných soutěží, když už jsme u toho...). Také lišty na dveřích, jež nahrazují předchozí výdechy horkého vzduchu umístěné za předními koly, nejsou zrovna bodem, za který bych návrhářům značky potřásl rukou. Příplatková výbava je naštěstí umožňuje naspecifikovat v kontrastním titanovém odstínu, což boční vizáž nepopiratelně zlepší. Samotné vyhlazení hran podél celé karoserie ovšem již kvituji. A to nejen kvůli vylepšení odporu vzduchu, díky čemuž se samozřejmě zlepšila také jízdní efektivita.
Částečné zakulacení vizáže ale nyní činí Range Rover pohlednějším pro širší masy. Patrný je přitom vliv modelu Evoque, což vám bude jasné hlavně při usednutí do kabiny. Displej na středové konzoli je totiž vyveden v těch samých úhlech. Na obsluhu multimediálního zařízení však zřejmě poprvé v novodobé historii Jaguaru a Land Roveru nebudete nadávat. Ano, pořád by to chtělo ještě zlepšení zhruba o dvě či tři desetinky sekundy, oproti předchozí generaci se vám však již nestane, že reálně projedete nějakým bodem, zatímco virtuálně budete stále ještě před ním.
Kromě odezvy navíc Land Rover zahrnul do multimediálního a informačního systému tolik prvků, že v prvních dnech vlastnictví nebudete vědět, co dříve propátrat. Naštěstí, vše je vcelku logické. A to nejen v rámci samotného palubního systému, kde si můžete zvolit třeba barvu podsvícení interiéru nebo výhled ven pomocí pěti kamer, ale také v případě analogových ovladačů. Středová konzole je tak určena především klimatizaci, zatímco mnohem uhlazenější středový tunel hostí schránku o rozměrech menšího kráteru. Hned za ní jsou pak prvky měnící jízdní vlastnosti. A ty skrývají jedno překvapení.
Druhá generace systému Terrain Response nově nabízí automatickou volbu, kdy se podvozek bude danému povrchu přizpůsobovat samočinně. Musím se přitom přiznat, že tato změna mi při prvním ohlášení způsobila pár vrásek na čele. Vždyť Range Rover mi takto chce sebrat kontrolu z rukou a svěřit ji nějakému počítači, který několikrát za sekundu skenuje vše, co se děje pod koly. Jenže po jízdě terénem, do kterého bych se možná neodvážil ani v horské obuvi a v doprovodu znalého šerpy, musím automobilce za automatický režim poděkovat. Jen díky němu jsem se totiž mohl daleko lépe koncentrovat na manévrování mezi písečnými dunami či úzkými lesními cestami Atlasu.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 4 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 5 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva