První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno

Fandíte-li ostrým Seatům, nová Ibiza Cupra vás potěší dobrým motorem a manuálem. Pár drobností však kazí dojem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno

5.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fandíte-li ostrým Seatům, nová Ibiza Cupra vás potěší dobrým motorem a manuálem. Pár drobností však kazí dojem.

Motor s převodovkou nezklamou

To hlavní, proč Seat připravil prezentaci v Barceloně, je ovšem v útrobách vozu. Jak dobře známo jest, Ibiza Cupra už nemá čtrnáctistovku s turbem a kompresorem o 180 koních, spojenou s převodovkou DSG, nýbrž motor 1,8 TSI, přeplňovaný „jen“ turbodmychadlem. O kompresor méně, o 4 deci a 12 koní víc - novinka má 192 koní a 320 Nm, hodnoty velmi příjemné na auto této třídy. Jistě, Clio RS mělo 200 koní už před lety a Peugeot 208 GTi nabídne 208 koní, jenže RS byla atmosféra (nic proti, ale vnímání hodnoty 200 to mění) a GTi má pouze přeplňovanou šestnáctistovku. A vězte, že to jsou podstatné rozdíly, jak si povíme za chvíli.

Čtrnáctistovka byla zajímavá svým dvoustupňovým přeplňováním; kompresor pracoval v nižších otáčkách, turbo ve vyšších. Byla jen škoda převodovky DSG, která řidiči sebrala slušnou část spojení s autem. Nebýt nevyhnutelnou volbou, mohly se věci mít trochu jinak. Jenže neměly, zákazníci o drahý a odtažitý automat příliš nestáli a samotná převodovka potenciál motoru pocitově umenšovala.

První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 16 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 59První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 17 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test 32První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 18 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test 31

U nové osmnáctistovky s manuálem je vše jinak. Od nízkých otáček dává znát, že má o něco větší objem a že mezi vámi a motorem je toho podstatně méně. I když bezpečně víte, že pod pravou nohou máte motor s turbem a „jen” jedním, reakce jsou velmi bezprostřední a těžko srovnatelné s jakýmkoli jiným vozem v této třídě poháněným obdobnou jednotkou. I vedle 208 GTi je Ibiza s 1,8 TSI a manuální převodovku jak čertík z krabičky a prakticky v celém spektru použitelných otáček reaguje na vaše požadavku větší dynamikou, než i při vysokých prvotních očekáváních doufáte.

Zejména v oblasti čtyř až pěti tisíc motor táhne jako smyslů zbavený - až mu nebudete věřit, že má „pouze” 192 koní. Co mu ovšem chybí, je výkonová špička na horním konci otáčkoměru; v podstatě můžete řadit nahoru někde u 5 500 - 5 700 otáček, výš se už nic moc neděje. Snad to je efekt toho, že maximum výkonu není v jednom bodě, nýbrž v docela širokém spektru otáček, nicméně v tomhle je motor 1,6 THP pod kapotami Peugeotů 308 GT a 208 GTi lepší. Jenže jen pocitově - nabídne méně točivého momentu a opravdu podstatně méně zejména pocitové, nicméně i reálné dynamiky.

Větší objem motoru se také podepsal na zvuku auta, který ale je lepší uvnitř než venku. V kabině zní nový motor vážně krásně, v nízkých otáčkách je tichý a ve vyšších je slyšet příjemný ryk - ovšem jen uvnitř. Stáhl jsem okno v tunelu, abych motor víc slyšel, ale o nic lepšího zvukového projevu jsem se nedočkal. Trochu ho zesílí tlačítko Sport na středové konzoli a takový zvuk nepůsobí uměle, třebaže umělý je.

První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 19 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 40První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 20 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 41První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 21 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 42

Jízdně je na vysoké úrovni

Seat pro nás uzavřel silnici v kopcích nad Barcelonou, krásnou a točitou, abychom mohli chytit novou Cupru pod krkem a zjistit, co skutečně dovede. Schopnosti podvozku a pneumatik Bridgestone ukázala krásně, vůz se drží asfaltu jako klíště a velmi dobře odolává nedotáčivosti, dlouho je velmi blízko neutrality. Nesmíte to pochopitelně přehnat s rychlostí na vjezdu do zatáčky nebo s plynem na výjezdu, pak se dostaví očekávaná, ale progresivní nedotáčivost.

Naopak když v zatáčce plynu uberete, příď utáhne stopu a je cítit náznak, že kdyby šlo ESP zcela vypnout, dalo by se užít si i trochu přetáčivých smyků. Podvozek obecně je naladěn velmi dobře, slušně tuhý pro sportovní jízdu, ale zároveň umí být i pohodlný na nerovnostech. Jediné, co mu už příliš nejde, je, když opustíte horské vracečky a vytáhnete jej na silnici s velmi rychlými zatáčkami - bavme se o rychlostech přes 200 km/h. Nebojte se, i takové rychlosti zvládá, jen od něj nečekejte takovou jistotu jako od větší Cupry nebo silných kompaktů koncernu VW obecně. Menší rozvor spolu s agilní elastokinematikou zadní osy je tu zkrátka znát a když se rozhodnete hledat limity velmi rychlých šikan, budete muset přijmout jako fakt jistou vrtošivost vozu. Pro lovce adrenalinu dobré, pro příznivce precizní jízdy horší.

Podvozek je zároveň jediným kanálem, kudy k vám proudí informace o dění pod autem. Ctěným pozadím se toho dozvíte docela hodně o obou nápravách, což je jen dobře, protože řízení je sice slušně přesné, ale komunikačně naprosto mrtvé. Také je na můj vkus příliš lehké; podruhé zde zmíním tlačítko Sport, které s jeho odporem nic nedělá, vlastně naštěstí, neb takto ztuhlé řízení často působí leda ještě více uměle.

První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 22 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 43První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 23 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 44První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 24 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 45

Na oné uzavřené silnici jsem okusil krásné zatáčky, pomalejší utažené i rychlejší otevřené. Ovšem, právě zde bych ocenil možnost zařadit i něco jiného než dvojku a trojku, což ale není výtka k silnici, jako spíš k převodovce. Je vážně dlouhá, máte na hraní šest kvaltů a druhý sahá někam k 105 km/h, což je na takovouto kapesní raketu dle mého příliš. Motor je dost silný na to, aby se s takto dlouhými kvalty popral, ale častější práce s řadičkou by zážitku za volantem prospěla. A dynamice jistě též, jakkoli ani na jedno si u Cupry stěžovat nebudete.

Samotná manuální převodovka je typicky volskwagenovská - velmi přesná, velmi dobře synchronizovaná a velmi rychlé a precizní ruční řazení dovolující. Přesto jako obvykle nepostrádá jistou umělost chodu ve své kulise a z ní vyplývající omezenou zpětnou vazbu směrem k řidiči. Aby na vás křičela: „Tady už se kolečka potkala,” na to prostě zapomeňte - s řadičkou zajedete do jakéhosi plastového přístavu a zařazený kvalt se změní. Spolehlivě, ale mlčky.

Sedačky, které se také s novým motorem nezměnily, drží tělo v zatáčkách víc než slušně; nejsou to skořepiny, ale nemusíte se držet volantu, abyste zůstali ve své sesli. Chtělo by to mít možnost je stáhnout ještě o kousek níž, ale úplně a la barová stolička to není. A také by boční vedení mohlo být o malý kousek pevnější a extra... rozměrní, řekněme, lidé by mohli mít problém s šířkou opěradla.

První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 25 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test 24První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 26 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test 25První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 27 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test 20a

Schopná i jako grand tourer

Když se pak po ostré jízdě vrátíte třeba na dálnici a chcete v klidu, ale rychle dojet delší vzdálenost, Ibiza Cupra s tím nemá problém. Dlouhé kvalty znamenají, že můžete jet víc než slušnou rychlostí za nijak přehnané hlasitosti motoru a v sedačkách se sedí vážně pohodlně; mou zkouškou, že musím být schopen v autě ujet 500 km jakoby nic, by Ibiza Cupra pravděpodobně prošla se vztyčenou hlavou.

Po stránce spotřeby oficiální materiály hovoří o rovných 6 litrech v kombinaci, tomu tak úplně nevěřte, na mém palubním počítači svítilo po částečně velmi ostré, částečně svižné jízdě a asi půlhodině v dopravní zácpě 9 litrů. Pokud se budete vyhýbat zácpám a budete jezdit rozumně svižnými rychlostmi, odhadoval bych to k osmi v kombinaci. A to je na 192 koní dobré skóre.

Trochu problém by mohl nastat v mé druhé zkoušce, a to nutnosti bez problému přepravit stejný počet lidí a párů lyží najednou. Pramení to z faktu, že stále sedíme v malém autě; na předních místech je prostoru dostatek, ale vzadu už to je trochu horší. Zavazadelník není úplně malý a dokud nebudete chtít stěhovat skříň nebo právě přepravovat lyže, bude stačit.

První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 28 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 49První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 29 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 50První test Seat Ibiza Cupra 2016: 1,8 TSI a manuál tu měly být dávno - 30 - seat ibiza cupra 18 tsi prvni test press lepsi 51

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.