První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

15.12.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?

Easy-rider

Silnou devízou Leonu je uživatelská přívětivost, s tímhle autem se sžijete velmi snadno. A není to jen nějaký první dojem, lehce se vám s ním bude žít po mém soudu pořád.

V autě není v podstatě nic, co by vyžadovalo zvláštní pozornost při řízení. Rozmístění „neřidičského” ovládání je tuctové (takže vyzpytatelné, takže dobré), z toho „řidičského” mi pil krev akorát už zmíněný nekulatý volant (snad specifikum verze FR - Formula Racing, takže „sportovní volant” je nutnost, to dá rozum...). Ani on ale nemění nic na tom, že řízení prochází krom omezené zpětné vazby bez připomínek a ještě lépe je na tom řazení s přesně a lehce fungující kulisou pohybující se v přiměřeně dlouhých drahách. Plyn jsme řešili, spojka je v pořádku, s tímhle autem zvládne jezdit hladce opravdu každý.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 26 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 38První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 27 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 44První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 28 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 46

Přesto není Leon takový mazel jako A3, tedy jakmile od něj začnete chtít něco více než obyčejný nebo lehce náročnější přesun. Nemůže za to ale žádné ze zmíněných rozhraní, ta fungují v podstatě stejně jako u Audi. Zkušenost se španělskou novinkou mi znovu dokázala mnohokrát poznané - že to nejsou jen tyto prvky, které dokážou ovlivňovat čitelnost auta, ale i auto jako takové, jeho celkové naladění, jakási homogenita, vyzpytatelnost... A3 byla tak čitelná a snadno voditelná na limitu díky svému celkovému charakteru, který ji dovolil číst, s prominutím, i zadkem a vnímat její chování navzdory mlčenlivému řízení nebo tak trochu nepřímému ovládání motoru. S autem jste si mohli dovolit skoro cokoli, klidně zběsilou jízdu (vzhledem k možnostem vozu...) po zimou trápené silnici na letních pneu. Tohle v Leonu rázem není, jeho limity nejsou tak zřejmé a tolik si s ním bez větší znalosti jednoduše netroufnete.

Nechci ani omylem naznačit, že je neovladatelný nebo nevyzpytatelný, to bych si sám protiřečil. Je i při náročné jízdě dobrý, ale opakovaně vás překvapuje ztrátami trakce přední osy nebo vrtochy zádě, a to byly podmínky při testu prakticky stejné jako v případě A3. Celkovému ladění A3 bylo evidentně věnováno více péče a auto do krajností funguje přesně tak, jak očekáváte. U Leonu po podobném projevu pátráte marně a pokud jej přivedete k limitu, není to taková samozřejmost a nakonec ani radost.

Nechci tomuhle faktoru dávat přílišnou důležitost, poznají jej jen nároční řidiči, kterých bude mezi zákazníky Leonu sotva pár procent. Jenže krajnosti odhalují rozdíly a pokud jste si mysleli, že Leon bude taková A3 za poloviční cenu, musím vás zklamat. Je paradoxem, že to neplatí ani tak v interiéru (jakkoli je pojatý o dost jinak) nebo v případě dostupných technologií (třeba LED-světla ani do A3 nedostanete), samotná podstata auta je ale odlišná a ve srovnávacím testu těchto dvou verzí by v jakémkoli přímém jízdním srovnání dostal Španěl na frak. Na druhou stranu, za něco si u A3 připlácet musíte (a nebo jinak - nějak koncern VW svou nabídku podobných aut odstupňovat musí), ovšem není to jen věc finálního ladění. Obě auta mají jednu podstatnou technickou odlišnost.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 29 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 47První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 30 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 49První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 31 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 50

Kterak klika Leonu štěstí nepřinesla

Budu jízlivý, ale snad mi to u Seatu odpustí. Automobilka na svém webu uvádí „Seat vytvořil z výhradně prémiových materiálů sochu na kolech a vybavil ji pouze nejmodernější a nejskvělejší technikou.” Mezi tu evidentně počítá i zadní nápravu s vlečenými rameny a torzní příčkou, které se pro její tvar říká také kliková. A ta navzdory svému jménu není pro Leon tím největším štěstím.

Říkáte si, jak je možné, že Audi má víceprvkové zavěšení a Seat ne, když stojí na stejných základech? Inu, platforma MQB umožňuje použití obou řešení a zatímco A3 má lepší zadní osu u verzí s výkonem od 90 kW (včetně) výše, u Leonu máte do 110 kW (včetně) tu horší. Vzhledem k dostupným motorizacím pak tato zdánlivě drobná změna znamená, že zatímco pro A3 je sofistikovanější řešení takřka standardem (aktuálně bez výjimky, slabé motory se ještě neprodávají), pro Leon je takřka raritou (u nás ji dostanete jen k verzi 1,8 TSI s povinným DSG, jinak ne). Mohu tedy směle říci, že dále popsané chování bude vlastní naprosté většině u nás prodaných Leonů.

Rozhodně nechci říci, že pro vůz jde o nějakou fatální ránu, i toto řešení lze naladit tak, aby se chovalo dobře a Leon bych mezi takové případy zařadil (i když jsou i zdařilejší aplikace), jenže právě srovnání s Audi ukazuje, kde jsou její limity.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 32 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 51První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 33 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 52První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 34 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 54

Nemusí to nutně být jen nápravou, Leon má po mém soudu i o něco výše posazené těžiště, a právě to v kombinaci s jednodušší zadní osou vede ke ztrátě takřka nezdolné jistoty v náročnějších situacích. Příklad? Zkuste si třeba brzdit v zatáčce. Teď nemyslím nějakou šikanu při extrémní jízdě, ale třeba táhlý dálniční oblouk, po kterém pojedete řekněme 160 km/h. Z pravého pruhu vám do levého vjede auto, vy budete muset jen trochu intenzivněji přibrzdit, přesto cítíte, jak záď lehce ztrácí půdu pod nohama a nutí auto do náznaků hadích pohybů. V A3 můžete jít v takové šikaně ve 200 km/h na brzdy mnohem intenzivněji a nestane se prakticky nic, auto zaklekne a zpomalí bez vrtošivých tendencí. Tohle je jen náznak rozdílu, který se pochopitelně projevuje tím intenzivněji, čím rychleji a aktivněji jedete. Znovu, není to žádná tragédie, ale vedle (bez větší nadsázky) dokonalosti A3 cítíte rozdíl.

Možná více bude zákazníky tohoto auta zajímat menší jistota podvozku na horším povrchu, kde není s to tak úžasně jemně filtrovat skoro cokoli. Asi tomu nepomohla ani větší, 18" kola, ale ačkoli je to znovu nadprůměrné, dokonalost je jinde - zejména kontakt s většími příčnými nerovnostmi se zejména pohledem zadní osy bez mrknutí oka neodehraje. Ani tak bych si ale jízdu s Leonem nedovolil označit jinak než za kvalitní. Menší vrtochy zádě v určitých situacích a náznaky nejistoty podvozku na špatném povrchu nic nemění na velmi dobré zvukové i „vibrační” izolaci posádky od následků toho všeho. A stejně jako A3 má i Leon jednu velkou přednost - mimořádně nízký aerodynamický hluk až do nějakých 180 km/h a jen velmi malou úroveň tohoto neduhu okolo maximální rychlosti.

Jako cesťák obstojí Leon FR na výbornou, limitem mu tady bude znovu leda pouze padesátilitrová nádrž na palivo. Že to není žádný poloviční hot hatch ostatně dosvědčuje i nevypínatelné ESP (v A3 vypnout jde), omezit je možné pouze protiprokluz ASR. Pro nějaké silniční řádění prostě Leon stvořen nebyl, s tím je třeba se smířit.

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 35 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 21První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 36 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 22První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 37 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 26

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.