První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy

15.12.2012 | Pavel Janda | 55 příspěvků

Seat se trápí a pomoci mu nemůže nic jiného než skvělé auto pro široké spektrum zákazníků za dobré peníze. Je jím nový Leon?

Korejci musí přemýšlet, ale mohli by i víc

Nezlobte se prosím za těch několik odkazů novou A3, cílem tohoto testu určitě nebylo obě auta srovnávat a říci, že Leon je vedle soka s čtyřmi kruhy horší. Nic jiného se ostatně nedalo očekávat - Audi zkrátka musí být nejlepší koncernový kompakt, jiný scénář by Volkswagen nedovolil. A nepochybuji, že stejně by srovnání vyznělo i pro Golf VII a novou Octavii III.

Smyslem bylo jednak vám s využitím předchozí recenze i v rámci prvního krátkého testu co nejvíce přiblížit, jak se nový Leon chová, jak působí, ale hlavně naznačit, že španělská novinka srovnání s v základu skoro dvakrát dražším autem vůbec snese. Leon sice čistě svými vlastnostmi není nejlepším kompaktem na trhu, je to ale velmi dobré auto. V jeho třídě bych jej pasoval do nejvyšší čtvrtiny nabídky bez ohledu na cenu, a to je pozice, na kterou Seat zdaleka vždy pomýšlet nemůže.

Kvality Leonu je navíc nutné vztáhnout k jeho ceně, která začíná až nehorázně nízko - pod 300 tisíci Kč. A když si dáte dohromady, co všechno v trochu vyšších specifikacích dostanete za částky mezi 300 až 400 tisíci, možná se vám i začnou sbíhat sliny. Od jarních testů nové i30 a Cee'du jsem totiž dosud nepoznal auto, které by se v této třídě mohlo korejským nabídkám blížit. Některá byla i velmi dobrá, ale stála také o hodně více peněz. Leon v některých ohledech na Korejce sice nestačí (hlavně podvozek s klikovou nápravou nemá šanci dostihnout kombinaci komfortu a jistoty multi-linku), v jiných jej ale překonává (interiér, dostupné „vychytávky”, některé motory) a přitom je k mání za podobné peníze.

Pokud se Korejci nyní mají čeho bát, tak je to Leon, ale mohli by se ho bát i víc. Španěl si totiž sám snižuje svou cenovou atraktivitu dostupností lepších motorů až v příliš vysokých výbavách - takový Cee'd se srovnatelným 1,6 GDI s 99 kW koupíte už za 325 tisíc, u Leonu musíte připlatit 80 tisíc za věci, které možná ani nechcete.

Nic to ale nemění na jasné odpovědi na otázky položené v úvodu. Pokud někdy byl důvod koupit si Seat, pak je to teď. Automobilka skutečně udělala vizuálně i funkčně atraktivní auto, které můžete mít za velmi slušné peníze - s tak dobrou nabídkou v nižší střední třídě dosud nepřišla. Jestli Seat nenakopne tohle, pak už vážně nic...

První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 38 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 11První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 39 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 27První test Seat Leon 2013 1,4 TSI: teď, nebo nikdy - 40 - Test Seat Leon 2013 14 TFSI 58

Proč ho chtít?

Z hlediska „obvyklého využití” auta nižší střední třídy je to jedna z nejlepších nabídek na trhu, zvlášť vzhledem k ceně. Nabízí prostor, komfort, jednoduché ovládání, slušnou dynamiku i přiměřenou provozní efektivitu. Za příplatek si navíc můžete pořídit několik „vychytávek”, které konkurence v těchto cenových sférách nenabízí.

Proč ho nechtít?

Jednoznačně nejde o „řidičské auto”, kterým Leon ve své předchozí generaci částečně byl a jímž zjevně budou i jiné vozy stojící na stejných technických základech. Španělský kompakt tomu není uzpůsoben zejména svým celkovým naladěním a použitou zadní nápravou, obojí pak nechává naplno projevit limity ovladatelnosti zejména v případě řízení a motoru. V rozletu jej omezuje také fakt, že testovaný motor je k mání až pro vyšší výbavu Style - skutečně levně jej dostanete jen s jednotkou 1,2 TSI ve dvou výkonových variantách.

Cena

Základní cena vozu (Leon 2013 1,2 TSI 63 kW Basis): 299 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Leon 2013 1,4 TSI 90 kW Style): 405 900 Kč
Základní cena testovaného provedení (Leon 2013 1,4 TSI 90 kW FR): 430 900 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 395 ccm
Největší výkon: 90 kW (122 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 202 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,5 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 5,2 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 271 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 444 mm
Rozvor náprav: 2 634 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 224 kg
Užitečná hmotnost: 536 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze 55 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama