Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon Cupra 2017: se čtyřkolkou končí legrace
12.5.2017 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Seat Leon Cupra dostal facelift a s ním i podstatné technické novinky - výkon začínající trojkou a pohon 4x4. Jak se obojí projevuje v praxi. A co vzhled?
Přehled kapitol
300 koní s pěkným zvukem
Na rovinu, z dlouhodobé osobní zkušenosti nemám pocit, by Cupru trápil nedostatek výkonu. Přední náprava už tak má co dělat, aby byla schopna sekundovat motoru. Konkurence ale posiluje, Cupra musela též. Facelift tedy přinesl dalších 10 koní, motor jich teď ve špičce produkuje až 300. Současně s tím, narostl točivý moment, jeho maximum šlo z 350 na 380 Nm mezi 1 800 a 3 500 ot./min. Stále platí, že motor se při 1500 otáčkách probere a rozletí se směrem vzhůru. Děje se tak téměř bez emocí, výkon lineárně roste spolu s otáčkami, jeho vrchol ale musíte spíše vytušit, než aby se nějak projevil. Po očku tak stále je potřeba pozorovat otáčkoměr, jinak vhodný moment propásnete a narazíte do omezovače.
Pokud byste doufali, že se výkonový doping nějak zásadně projevil při jízdě, musím vás zklamat. Kdybych to nevěděl a měl uhodnout z projevu auta, na silnější motor bych si nevsadil. Na to je rozdíl příliš malý. Možná někde při přímém srovnání a na okruhu, zpoza volantu na běžné silnici to poznat opravdu nejde. Naopak, dokonce jsem měl pocit, že se motor v reakcích na plyn projevoval tupěji. Během dne jsem projel několik exemplářu a chovaly se tak všechny. To ale mohlo snadno být způsobeno jejich čerstvostí, na počítadle ujetých kilometrů obvykle svítilo jen pár tisíc kilometrů.
Podstatnější změna nastala jinde, u zvukového projevu. Až dosud v jeho případě hrál prim repráček umístěný v motorovém prostoru. Ten se snažil zpestřovat posádce dlouhou chvíli otravným duněním. Okolostojící z průjezdu Cupry neměli vůbec nic, tak je její sériový výfuk tichý. Jen u verzí s DSG si při řazení nahoru sem tam prásknul, dělal to ale jen tak, na oko. Ne více. Repráček dostal padáka. Ne úplně, ale většinu doby je zticha, jen v módu Cupra se ozve a to ještě docela decentně. Posádka si tak může daleko více užívat otevřenějších koncovek výfuku, které se velice pěkně ozývají i navenek. Možná to tak u Seatu udělali kvůli unylejšímu vzhledu, když se Cupra neprojevuje staticky, ať o sobě dá řádně vědět při jízdě. Ale kdo ví.
Se čtyřkolkou končí legrace
Nebudu vám tvrdit, jak moc je Cupra zábavné auto. Ona vlastně vůbec nevybočuje z trendu posledních let, kdy se výrobci snaží dát maximální kultivovanost i malým a levným autům. Řidič je stále více izolován od všeho dění okolo, tím ovšem také přichází o emoce. Také se všeobecně tlačí na pilu bezpečnosti. Vyloženě hravý podvozek měl poslední mohykán hatchbacků ze staré školy, ty dnešní jsou sice pekelně rychlé, ale v podstatě nudné. Jedete s nimi přes 200 po dálnici a v podstatě o tom ani to nevíte. Takovou pohodu ještě nedávno zaručovaly maximálně velké limuzíny, dnes ji máte v kompaktním hatchbacku. A z klidu tato auta nevyvedou ani zatáčky, zvláště, pokud jsou obuty do moderních vysokovýkonných pneumatik.
Aby se Cupra přestala chovat jako pohodlný a rychlý cesťák a stala se z ní lehkonohá tanečnice, musíte začít tlačit na pilu. V tu chvíli, a obzvláště u kombíku, se probudí i její agilní zadní náprava. Ideálním prostředím, vedle okruhů a Nordschleife samozřejmě, jsou rychlé okresky s dobrým povrchem, kde se tu a tam vyskytne něco utaženějšího. Tam si můžete vychutnat stabilitu v rychle projížděných táhlých obloucích i roztančenost na ostrých brzdách před ostřejšími zatáčkami. Stačí si lehce pohrát volantem a můžete si pěkně zajezdit i bokem. A za všech okolností vám bude pomáhat ochota Cupry jít do oblouku. Obvykle ani není třeba nějak moc šetřit plynem, jen ve vracečkách nastávají problémy. Ty ale bez problémů řeší citlivější noha na plynu.
To vše platilo a platí pro předokolkové Cupry. Otázkou je, co změnilo přidané železo u čtyřkolek. O Golfu R a Variantu obzvláště platí to, co jsem psal výše o nedostatku emocí. Jsou to docela sterilní auta. Jsou pekelně rychlá, jenže svou nekonečnou trakcí dále ochuzují řidiče o možnost bližší interakce s autem. V podstatě se v nich musíte přiblížit na limit jejich schopností, pak teprve ožijí a stanou se z nich rvaví chuligáni. Vzhledem k výkonu se to ale odehrává v tak vysokých rychlostech, že to neustále zavání průšvihem.
Bohužel mám špatnou zprávu. Cupra ST s pohonem všech kol ztratila své rošťáctví a je z ní soustředěná a rychlá atletka, která nemá úplně smysl pro humor. Z místa samozřejmě startuje způsobem, kterému předokolková varianta konkurovat nemůže. Rozdíl ve zrychlení na 100 km/h je sekunda ve prospěch čtyřkolky, ta ho zvládne za 4,9 s. Na druhou stranu, ve srovnání s manuálem vybaveným autem má o 100 kilo navíc. To už je zátěž, která se jen tak zamaskovat nedá a poznáte ji při prvním průjezdu zatáčkou.
Od prvního momentu máte pocit, že se jí do oblouku tak úplně nechce, chce to více úsilí a ideálně i práce s přenosem hmotnosti, aby se do něj položila tak, jako její dvoukolová sestra. Samozřejmě, na výjezdu můžete za mokra či kluzka daleko dříve začít přidávat plyn, jenže v tu chvíli stejně pojedete pomaleji kvůli vyšší hmotnosti. A přidaná kila vám navíc zkomplikují brzdění před další zatáčkou. Pro aktivní jízdu jsou tak obě verze hodně vyrovnané, čtyřkolka je rychlejší jen velice zřídka a navíc není tak zábavná.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 4 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva