První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak

Leon dostal holínky, aby vydláždil cestu novému SUV. Otázkou je, zda mu bude terénní overal dobrý i k něčemu jinému než na ozdobu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak

30.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Leon dostal holínky, aby vydláždil cestu novému SUV. Otázkou je, zda mu bude terénní overal dobrý i k něčemu jinému než na ozdobu.

Čalounění, výplně a dost

Z uvedeného názvu kapitoly lze docela dobře vysondovat, jakým způsobem se X-Perience v praxi liší od běžnějších Leonů ST alias kombi. Pomineme-li specifické prahové lišty, výplně dveří a oranžové prošívání všech důležitých i méně důležitých segmentů, jedná se především o nové barevné kombinace čalounění, kterým dominuje kožené provedení. Náročnější zákazník si však dozajista vystačí i s potažením alcantarou doprovázející černé provedení sloupků a stropu, které se nabízí za mnohem akceptovatelnější příplatek (13 vs. 38 tisíc Kč).

Daleko podstatnější je ovšem informace o standardně dodávané sportovní variantě sedadel z FR, která jsou takřka bezchybná, dále o koženém potahu mutifunkčního volantu (zcela správného tvaru), řadicí páky, stejně tak i madla (díky bohu) klasické ruční brzdy. Ve všem ostatním jde ale o starý známý Leon ST, obohacený jen několika prvky výbavy.

Pokud bych měl být přesnější, X-Perience opět vládne přehledným přístrojovým štítem, za volantem nabízí parádní posezení, vhodně rozmístěnou pedálovou skupinu a také velmi dobré boční vedení pro boje s odstředivými silami. Na rozdíl od Octavie se vyznačuje větším rozsahem nastavení sedadla, a tak se ani ve zvýšeném kombi nemusíte zákonitě cítit jako na posedu - díky lépe zvoleným úchytům totiž lze sedět blíže k podlaze.

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 16 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 054První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 17 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 055První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 18 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 053

Pokárání ani tentokrát nesměřuje k ergonomii ovládání, nýbrž ke kvalitě použitých materiálů. Pokud sem přeskočíte z Golfu, ihned pocítíte, že Seat je v koncernové hierarchii VW Group mezi těmito značkami na chvostu. Nakonec ale nejde o nic, co by se nedalo spolu s výrazně nižší cenovkou akceptovat, zejména když na první pohled ruší jen kýčovitější chromové rámečky. Horší je to s centrálním dotykovým displejem navigace, jenž byl umístěn k vrcholu palubní desky. Copak umístění, to je z mého pohledu v pořádku, horší je to s jeho grafikou, odezvou na vaše povely a zejména pak s ovládáním prostřednictvím titěrných virtuálních tlačítek obrazovky. Ano, i mladoboleslavští mohli po domluvě použít lepší řešení.

Když nebudu brát v potaz nové technologie tvořené například asistenční systémy jako adaptivní tempomat, asistent udržující vůz v jízdním pruhu, předkolizní systém s funkcí panického brzdění či nový multimediální systém s 6,5palcovou úhlopříčkou (beztak jsou za příplatek), nadále dostanete převážně pohodlné rodinné kombi vybavené zcela dostatečným vnitřním prostorem pro přepravu čtveřice dospělých. Jen vás předně varuji před volitelným panoramatickým střešním oknem ubírajícím potřebné centimetry pro hlavu osob sedících vzadu.

Po stránce prostoru je tu jinak pro posádku podobně místa jako v Golfu, méně než v Octavii, a přesně stejně jako v ST, k naprosté spokojenosti tak opět scházejí pouze centimetry do šířky. Zástavbou pohonu všech kol neutrpěl ani zavazadlový prostor chlubící se v základu nadále objemem 587 litrů (pro srovnání Alltrack má 605 a Scout 610 l) i možností rozšířit jeho kapacitu sklopením dělených opěráků sedadel do roviny přímo z kufru. Příjemným doplňkem zavazadelníku je jeho dvojité dno, pod kterým však najdete jen dojezdové rezervní kolo. Nic ze zmíněného se ale pravděpodobně nepodepsalo na jízdních vlastnostech ani technice, která je určuje.

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 19 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 057První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 20 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 058První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 21 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 091První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 22 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 092

Nejpopulárnější verze je také tou nejřidičštější

X-Perience vysílá automobilka do světa zpočátku s paletou tří pohonných jednotek, kterými v podstatě kopíruje portfolio Octavie Scout. Se startovní cenou 600 tisíc korun ovšem bude přídavkem nabízena i v nejslabší motorizaci 1,6 TDI o výkonu 81 kW (110 koní), která v nabídce Scoutu chybí. Koukneme-li se na to z jiného úhlu, novinka španělské stáje umožňuje zájemcům o čtyřkolku nově sáhnout také po 180koňové verzi benzinového 1,8 TSI a 184 koňové verzi dvoulitrového TDI (v obou případech jen s DSG), jen se neobejdou bez plastové zbroje.

Později, konkrétně v červnu roku 2015, bude výběr pestřejší díky 1,4 TSI (125 koní) a 1,6 TDI (110 koní) zkombinovanými výhradně s manuální převodovkou, které se však dostaví jen s pohonem přední nápravy. Stanou se tak lákadlem pro všechny, jenž žádají X-Perience bez náležité „terénní“ techniky. Než ale přijde jejich doba, dozajista nejprodávanější motorizací bude motorizace 2,0 TDI se 150 koňmi a manuálním šestistikvaltem. A právě takto vybavený vůz jsem si vzal na paškál při prvním setkání.

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 23 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 098První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 24 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 099První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 25 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 097

Shodou náhod jsem měl nedávno zapůjčen k testu Leon ST shodné motorizace s pohonem obou náprav, a tak bych mohl být schopen alespoň naznačit, jak se liší od skautského vydání. Co se týče samotného projevu motoru a nastavení převodovky, rozdíly byste hledali marně. Poslední evoluce naftového dvoulitru zůstává nadále ve svém projevu krapet hrubější a charakterem se od lehkého nadprůměru své kubatury nikterak neodchyluje.

Do dvou tisíc otáček se nijak přehnaně do roztáčení kol nežene, ale ani neklopýtá, to aby vás následně po natlakování turbodmychadla nenásilně protáhla pásmem nejvyššího točivého momentu vrcholícího hodnotou 320 Nm. Uprostřed rozsahu otáček zatahuje TDI zcela lineárně a bez protestů, aby úderem čtyř tisícovek už většinu ze svého potenciálu vyplýtvala. Ne, tohle opravdu není nějaký závodník typu dvoulitrového HDI od PSA, je to ale víceméně dobrý sluha na běžné potřeby rychlejšího motoristy.

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 26 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 070První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 27 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 075První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 28 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 077

Tabulkové parametry slibují zrychlení na stokilometrovou rychlost pod devět sekund, což se nezdá přestřelené, daleko více ale užijete pružnosti, jaká je minimálně na první tři rychlostní stupně zcela adekvátní. Motor si nechává líbit bez nepříjemného dunění nejvyšší stupeň už pod sedmdesátikilometrovou rychlostí, třebaže do akce se mu po šlápnutí na plyn příliš nechce. Jedna, dva a tři se dají v pohodě, čtyři, pět a šest jsou o něco delší než by se slušelo, avšak ne zase tolik, aby bylo nutné do kopců řadit níže. Při dálniční stotřicítce se motor převaluje na 2 350 ot./min a rázem už o něm ani nevíte. S dalším zvyšováním rychlosti se projevilo jen o něco horší odhlučnění kabiny.

Dynamika X-Perience je oproti zcela běžnému Leonu srážena citelně jen hmotnostním přídavkem, který dosahuje 158 kilogramů. Oproti ST 4WD - lehčím už o celkem zanedbatelných 34 kilogramů - ale zásadním poklesem schopnosti akcelerace netrpí. Totéž se dá ekvivalentně tvrdit i o spotřebě paliva. Při snaze o maximální ekojízdu skončíte na hodnotě pěti litrů, jakmile ale pojedete jakkoliv jinak než plynule a bez využívání tempomatu, počítejte spíše s hodnotami začínajícími 6,5 l/100 km. A když pak přitlačíte na plyn ve snaze nahnat nějaké ty minuty, dostanete se klidně na dvanáct.

Výsledných 7,7 litru naznačovalo ledacos o průměru, se kterým budete jezdit ve městě a po jeho nejbližším okolí i mnohem svižněji. Zda se jedná o dobrý výsledek si bez potvrzení hodnot na českých silnicích tvrdit netroufám, mělo by ale být řečeno, že nárůst oproti verzím bez 4Drive dosahoval více než dvojnásobku přiznaného výrobcem.

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 29 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 072První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 30 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 073První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 31 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 079

Tam, kde mě 110kilowattová verze v žádném směru nepřekvapila, příjemně zaujala silnější varianta téhož motoru s dvouspojkovou převodovkou, kterou jsem si půjčil ke srovnání. Navzdory vyššímu výkonu sice nepůsobila výbušněji a ani v nejmenším nebyla s řidičem více spřízněná (rozuměj řidičem ovladatelná), ale výsledných 7,5 l/100 km ukázalo, že na vyšší hmotnost je v tomto případě možné s automatem a lepšími výkonovými parametry částečně vyzrát.

U DSG se jako těžší převody ukázaly jen pětka se šestkou. Na dálnici se u verze TDI 184 snížily otáčky na 2 200 a spotřeba klesla o několik decilitrů. Automat zde sice nadále trpí prodlevami, jako z minulosti - primárně při rozjezdech do křižovatek, ale ku jeho prospěchu je na rozdíl od Octavie osazen i pádly na volantu, což beru z pozice vyznavačů manuálních změn převodů jako jednoznačnou výhodu. Jen se nevyhne prohlášení, že z Leonu dělá něco jiného, než čím by vůz toužil v nitru být. Ale více vám o tom mohu povědět až v souvislosti s celkovou ovladatelností.

První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 32 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 060První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 33 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 065První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak - 34 - Prvni test Seat Leon X-Perience 2014 064

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.