Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak
30.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Leon dostal holínky, aby vydláždil cestu novému SUV. Otázkou je, zda mu bude terénní overal dobrý i k něčemu jinému než na ozdobu.
Přehled kapitol
Čalounění, výplně a dost
Z uvedeného názvu kapitoly lze docela dobře vysondovat, jakým způsobem se X-Perience v praxi liší od běžnějších Leonů ST alias kombi. Pomineme-li specifické prahové lišty, výplně dveří a oranžové prošívání všech důležitých i méně důležitých segmentů, jedná se především o nové barevné kombinace čalounění, kterým dominuje kožené provedení. Náročnější zákazník si však dozajista vystačí i s potažením alcantarou doprovázející černé provedení sloupků a stropu, které se nabízí za mnohem akceptovatelnější příplatek (13 vs. 38 tisíc Kč).
Daleko podstatnější je ovšem informace o standardně dodávané sportovní variantě sedadel z FR, která jsou takřka bezchybná, dále o koženém potahu mutifunkčního volantu (zcela správného tvaru), řadicí páky, stejně tak i madla (díky bohu) klasické ruční brzdy. Ve všem ostatním jde ale o starý známý Leon ST, obohacený jen několika prvky výbavy.
Pokud bych měl být přesnější, X-Perience opět vládne přehledným přístrojovým štítem, za volantem nabízí parádní posezení, vhodně rozmístěnou pedálovou skupinu a také velmi dobré boční vedení pro boje s odstředivými silami. Na rozdíl od Octavie se vyznačuje větším rozsahem nastavení sedadla, a tak se ani ve zvýšeném kombi nemusíte zákonitě cítit jako na posedu - díky lépe zvoleným úchytům totiž lze sedět blíže k podlaze.
Pokárání ani tentokrát nesměřuje k ergonomii ovládání, nýbrž ke kvalitě použitých materiálů. Pokud sem přeskočíte z Golfu, ihned pocítíte, že Seat je v koncernové hierarchii VW Group mezi těmito značkami na chvostu. Nakonec ale nejde o nic, co by se nedalo spolu s výrazně nižší cenovkou akceptovat, zejména když na první pohled ruší jen kýčovitější chromové rámečky. Horší je to s centrálním dotykovým displejem navigace, jenž byl umístěn k vrcholu palubní desky. Copak umístění, to je z mého pohledu v pořádku, horší je to s jeho grafikou, odezvou na vaše povely a zejména pak s ovládáním prostřednictvím titěrných virtuálních tlačítek obrazovky. Ano, i mladoboleslavští mohli po domluvě použít lepší řešení.
Když nebudu brát v potaz nové technologie tvořené například asistenční systémy jako adaptivní tempomat, asistent udržující vůz v jízdním pruhu, předkolizní systém s funkcí panického brzdění či nový multimediální systém s 6,5palcovou úhlopříčkou (beztak jsou za příplatek), nadále dostanete převážně pohodlné rodinné kombi vybavené zcela dostatečným vnitřním prostorem pro přepravu čtveřice dospělých. Jen vás předně varuji před volitelným panoramatickým střešním oknem ubírajícím potřebné centimetry pro hlavu osob sedících vzadu.
Po stránce prostoru je tu jinak pro posádku podobně místa jako v Golfu, méně než v Octavii, a přesně stejně jako v ST, k naprosté spokojenosti tak opět scházejí pouze centimetry do šířky. Zástavbou pohonu všech kol neutrpěl ani zavazadlový prostor chlubící se v základu nadále objemem 587 litrů (pro srovnání Alltrack má 605 a Scout 610 l) i možností rozšířit jeho kapacitu sklopením dělených opěráků sedadel do roviny přímo z kufru. Příjemným doplňkem zavazadelníku je jeho dvojité dno, pod kterým však najdete jen dojezdové rezervní kolo. Nic ze zmíněného se ale pravděpodobně nepodepsalo na jízdních vlastnostech ani technice, která je určuje.
Nejpopulárnější verze je také tou nejřidičštější
X-Perience vysílá automobilka do světa zpočátku s paletou tří pohonných jednotek, kterými v podstatě kopíruje portfolio Octavie Scout. Se startovní cenou 600 tisíc korun ovšem bude přídavkem nabízena i v nejslabší motorizaci 1,6 TDI o výkonu 81 kW (110 koní), která v nabídce Scoutu chybí. Koukneme-li se na to z jiného úhlu, novinka španělské stáje umožňuje zájemcům o čtyřkolku nově sáhnout také po 180koňové verzi benzinového 1,8 TSI a 184 koňové verzi dvoulitrového TDI (v obou případech jen s DSG), jen se neobejdou bez plastové zbroje.
Později, konkrétně v červnu roku 2015, bude výběr pestřejší díky 1,4 TSI (125 koní) a 1,6 TDI (110 koní) zkombinovanými výhradně s manuální převodovkou, které se však dostaví jen s pohonem přední nápravy. Stanou se tak lákadlem pro všechny, jenž žádají X-Perience bez náležité „terénní“ techniky. Než ale přijde jejich doba, dozajista nejprodávanější motorizací bude motorizace 2,0 TDI se 150 koňmi a manuálním šestistikvaltem. A právě takto vybavený vůz jsem si vzal na paškál při prvním setkání.
Shodou náhod jsem měl nedávno zapůjčen k testu Leon ST shodné motorizace s pohonem obou náprav, a tak bych mohl být schopen alespoň naznačit, jak se liší od skautského vydání. Co se týče samotného projevu motoru a nastavení převodovky, rozdíly byste hledali marně. Poslední evoluce naftového dvoulitru zůstává nadále ve svém projevu krapet hrubější a charakterem se od lehkého nadprůměru své kubatury nikterak neodchyluje.
Do dvou tisíc otáček se nijak přehnaně do roztáčení kol nežene, ale ani neklopýtá, to aby vás následně po natlakování turbodmychadla nenásilně protáhla pásmem nejvyššího točivého momentu vrcholícího hodnotou 320 Nm. Uprostřed rozsahu otáček zatahuje TDI zcela lineárně a bez protestů, aby úderem čtyř tisícovek už většinu ze svého potenciálu vyplýtvala. Ne, tohle opravdu není nějaký závodník typu dvoulitrového HDI od PSA, je to ale víceméně dobrý sluha na běžné potřeby rychlejšího motoristy.
Tabulkové parametry slibují zrychlení na stokilometrovou rychlost pod devět sekund, což se nezdá přestřelené, daleko více ale užijete pružnosti, jaká je minimálně na první tři rychlostní stupně zcela adekvátní. Motor si nechává líbit bez nepříjemného dunění nejvyšší stupeň už pod sedmdesátikilometrovou rychlostí, třebaže do akce se mu po šlápnutí na plyn příliš nechce. Jedna, dva a tři se dají v pohodě, čtyři, pět a šest jsou o něco delší než by se slušelo, avšak ne zase tolik, aby bylo nutné do kopců řadit níže. Při dálniční stotřicítce se motor převaluje na 2 350 ot./min a rázem už o něm ani nevíte. S dalším zvyšováním rychlosti se projevilo jen o něco horší odhlučnění kabiny.
Dynamika X-Perience je oproti zcela běžnému Leonu srážena citelně jen hmotnostním přídavkem, který dosahuje 158 kilogramů. Oproti ST 4WD - lehčím už o celkem zanedbatelných 34 kilogramů - ale zásadním poklesem schopnosti akcelerace netrpí. Totéž se dá ekvivalentně tvrdit i o spotřebě paliva. Při snaze o maximální ekojízdu skončíte na hodnotě pěti litrů, jakmile ale pojedete jakkoliv jinak než plynule a bez využívání tempomatu, počítejte spíše s hodnotami začínajícími 6,5 l/100 km. A když pak přitlačíte na plyn ve snaze nahnat nějaké ty minuty, dostanete se klidně na dvanáct.
Výsledných 7,7 litru naznačovalo ledacos o průměru, se kterým budete jezdit ve městě a po jeho nejbližším okolí i mnohem svižněji. Zda se jedná o dobrý výsledek si bez potvrzení hodnot na českých silnicích tvrdit netroufám, mělo by ale být řečeno, že nárůst oproti verzím bez 4Drive dosahoval více než dvojnásobku přiznaného výrobcem.
Tam, kde mě 110kilowattová verze v žádném směru nepřekvapila, příjemně zaujala silnější varianta téhož motoru s dvouspojkovou převodovkou, kterou jsem si půjčil ke srovnání. Navzdory vyššímu výkonu sice nepůsobila výbušněji a ani v nejmenším nebyla s řidičem více spřízněná (rozuměj řidičem ovladatelná), ale výsledných 7,5 l/100 km ukázalo, že na vyšší hmotnost je v tomto případě možné s automatem a lepšími výkonovými parametry částečně vyzrát.
U DSG se jako těžší převody ukázaly jen pětka se šestkou. Na dálnici se u verze TDI 184 snížily otáčky na 2 200 a spotřeba klesla o několik decilitrů. Automat zde sice nadále trpí prodlevami, jako z minulosti - primárně při rozjezdech do křižovatek, ale ku jeho prospěchu je na rozdíl od Octavie osazen i pádly na volantu, což beru z pozice vyznavačů manuálních změn převodů jako jednoznačnou výhodu. Jen se nevyhne prohlášení, že z Leonu dělá něco jiného, než čím by vůz toužil v nitru být. Ale více vám o tom mohu povědět až v souvislosti s celkovou ovladatelností.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 2 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva