Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: scouting jinak
30.10.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Leon dostal holínky, aby vydláždil cestu novému SUV. Otázkou je, zda mu bude terénní overal dobrý i k něčemu jinému než na ozdobu.
Přehled kapitol
Ovladatelností potěší i řidiče
Po nedávných zkušenostech se Scoutem jsem předpokládal, že se spolu s vyšší hmotností dostaví jistá jízdní impotence, která ve finále postaví X-Perience mezi spíše komfortně laděné přepravce pro nenáročné řidiče. Nebudu vám rozhodně vyprávět, že je stejně agilní jako běžná motorizace bez scoutingové výbavy a pohonu obou náprav, ostatně vyšší světlá výška a hmotnost rovnající se dvěma standardně dodávaným 80kilovým jedincům, kteří jsou pomyslně rozporcovány v útrobách, jistý vliv na jízdní vlastnosti mít prostě musí. Přesto se ale nemohu zbavit dojmu, že mě novinka po stránce ovladatelnosti velmi příjemně překvapila.
Seat si evidentně nepřál, aby se těch 1 423 kilogramů „živé váhy” podepisovalo na jízdních vlastnostech zásadně. Dobře, v zatáčkách se novinka samozřejmě naklání o něco více než kombi standardní světlé výšky a k nedotáčivosti inklinuje v o fous větší míře, jenomže ani tak po stránce jízdních vlastností nedokáže v zásadě nikoho zarmoutit, ve svém projevu z linie diktované klasickým Leonem nevybočuje natolik, aby byla hodná hanění.
Ve výsledku není X-Perience na silnici tak rozměklý jako Octavia, ale zároveň ani tak tuhý jako klasický Leon. K tomu aby vygeneroval větší rychlost by potřeboval jen přilnavější pneumatiky bez nápisů „Efficient Grip“. Na glancu začínal vůz ztrácet až v rychlostech, které patří mimo jeho kategorii. Pozitivní je to jistě pro všechny, co by se chtěli za volantem čas od času bavit, negativní jen pro ty, co by rádi opouštěli pravidelně zpevněné komunikace (a takoví už na naší planetě pomalu vymřeli).
Prozradím vám, že ale ani tam ale není novinka podle zhruba kilometrové prověrky na off-roadové vložce zcela mimo mísu, s vylámanými zuby a pláčem z lehkého terénu servaná jako Jerry samice neodejde. Poznáte, že se jí vystouplé kameny, jámy a velké zlomy nelíbí, dlužno však říct, že je však ani paušálně neodmítá.
Jezdil jsem sice jen se silnějšími motorizacemi na sedmnáctkách, ale troufám si tvrdit, že všem, kteří na českých silnicích preferují raději dobrou schopnost žehlení nerovností, budou z vlastností X-Perience jedině těžit. Na osmnáctkách totiž byly cítit jen větší nerovnosti a pokud byly extrémní, pak je dokázala tuhá karoserie vstřebat pomocí měkčího podvozku vybaveného víceprvkovou zadní nápravou s podobnou grácií jako český skaut. Poslední instancí se stala příjemná sedadla, která při tlumení nerovností dokázala zamezit natřásání pozadí pasažérů na palubě.
Jakmile jsem zvýšil tempo v zatáčkách, do akce se začaly na obou nápravách zapojovat elektronikou a brzdami simulované uzávěrky diferenciálů XDS a spolu s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace nechyběla trakce ani na listím pokrytém povrchu, ani na místech, kde na silnici objevilo zaschlé bahno. Jediným negativem pohonu všech kol 4Drive tak byly v podstatě jen občasné vibrace přenášené od hnacího řetězce do kabiny. Celkově mě ale jistotou držení se ve stopě, neutrálním charakterem i přirozenějšími reakcemi Haldexu na nedostatek trakce Leon X-Perience zapůsobil mnohem více než mladoboleslavské dílo. Čekal jsem o dost horší výsledek, něco jako přehnanou bavlnu či naopak tuhé prkno. Ani jednoho jsem se nedočkal, a tak z akce odjíždím vesměs s pozitivními dojmy.
Novinka dokázalo totiž jednoznačně řidiče více vtáhnout do děje, dokázala lépe komunikovat a chvílemi dávalo zcela zapomenout na to, jak vypadá zvenčí. Přitom řízení nebylo „volšovější” než u běžných verzí (byť oslnivou zpětnou vazbou nevládlo), brzdy vydržely fungovat a dobře se nechávaly dávkovat i při delším namáhání. Nakonec k dobrému dojmu nejen v klikatých pasážích přispěla i jedna z nejlépe vymezených kulis manuálních převodovek, jakou v posledních měsících pamatuji. Byla příkladně vymezená a na dlouhé dráhy s pochybnými přeskoky netrpěla, reputaci vylepšovalo i dobré rozmístění pedálů. Nemusím snad dodávat, že s automatem a silnějším motorem bude sice Leon rychlejší, ale rozhodně ne zábavnější.
Cenovou bombou se nestane, odradit ale nemusí
Nakonec nás čeká cenová matematika. Ceny Leonu X-Perience startují na zmíněných 600 tisících, za které budete odjíždět v základním provedení 1,6 TDI, avšak vyjma vyšší světlé výšky a trošku jinak naladěného podvozku s takřka identickou technickou výstrojí, jakou vládne i klasická verze ST 4x4 - tedy se zadním víceprvkem i posledním Hladexem. Jak jezdí vám kvůli její absenci na prvních jízdách nebudu schopen prozradit, vím však, že oproti klasickému Leonu bez ozdobných plastů, bude třeba v tomto případě přispořit 110 tisíc korun, což opravdu není málo, zejména ne pro někoho, kdo se pachtí po úplném základu. Pro mnohé u této motorizace nebude náplastí ani podstatně bohatší výbava, ani jeho výraznější kukuč. X-Perience ale od podstaty není o základu.
Jakmile se totiž poohlížíte po něčem silnějším (2,0 TDI se 150 koňmi), které nelze objednat ve zcela základním stupni výbavy, cenový rozdíl se postupně krátí, až na 51 tisíc, což už v očích příznivců skautingu za ta cinkrlátka navíc stojí. Zajímavější je však dnes už několikáté srovnání s Octavií Scout, které se minimálně v našich končinách nová verze Leonu zcela vyhnout nemůže, třebaže domácí modla leží spíše na pomezí s kategorií větších vozů typu Insignie Country Tourer nebo Subaru Outback. Pomineme-li prostornější a také o něco kvalitnější kabinu mladoboleslavského zástupce, vychází Seat o šestnáct až 39 tisíc korun levněji. A to už je jistě zajímavější zjištění.
Za vyšší cenu X-Perience dostanete bohatou základní výbavu, se kterou se bude dát žít spokojeně a bez výčitek. Pokud dostanete zálusk například na LED přední světlomety, kožená sedadla, navigaci, metalízu a panoramatické střešní okno, nebude problém s výslednou cenou ještě pořádně zacvičit - jen v tomto případě ji vyšroubujete minimálně o dalších sto tisíc. Seat si ale stejně jako jeho sourozenci je vědom toho, že ceny se v kategorii kříženců kompaktních kombi a SUV pohybují výše, a tak se nelze divit, za kolik se prodává a co stojí jeho dovybavení. Tak či onak patří k nejlepším nabídkám své kategorie. Pro úplnost a rozbor výbavy na závěr přidám ještě oficiální ceník (PDF, 863 kB).
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 9 minutami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před hodinou - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 2 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 4 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva