Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy
15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
Přehled kapitol
Komfort na vrcholu možností třídy
První dojmy z nové Fabie byly až dosud pozitivní a i pokud se pokusím o shrnutí pohledu na vůz optikou zákazníka vyhledávajícího především komfort, nemohu tíhnout k podstatně jiným závěrům. Ostatně už dosud řečené naznačilo mnohé.
Pokud tu máme auto s tichým a příjemným motorem, pozoruhodně jednoduchým a přesným ovládáním i podvozkem schopným fakticky a zvukově filtrovat mizerné cesty všho druhu, nezbývá už mnoho toho, čím by si vůz mohl svou reputaci zkazit. Z podstatných záležitostí je rizikem snad jen špatné odstínění hluku od odvalujících se kol (nekoná se) nebo aerodynamického svistu.
Ani v tomto případě ale Fabia neprojevila podstatný neduh, a to přes přítomnost panoramatického střešního okna skýtající nejedno „hlukové riziko”. Ani při maximální rychlosti na dálnici neproniká do interiéru nic podstatně rušivého pro poslech hudby či komunikaci s posádku těžko budete muset podstatně zvyšovat hlasitost audioaparatury či svou.
Zejména v těchto podmínkách se mi projev Fabie zdál být velmi kultivovaný - dlouhá pětka (jinak nepochybně mor...) drží otáčky tak nízko, že agregát ve vysoké rychlosti sotva slyšíte, podvozek je nadále tichý, aerodynamický hluk prakticky neexistuje. A pořád tu máme jisté jízdní vlastnosti a nenáročnou ovladatelnost. V rámci třídy malých aut je tohle vrcholné představení - jsem si docela jist, že kdybyste laikovi za volantem při rychlé jízdě po dálnici zavázali oči, auto této třídy z projevu Fabie nepozná. Takhle se před pár lety chovaly nejlépe kompakty.
Mám-li hledat něco ne zcela příjemného, pak to byla jízda v noci, kterou jsem také absolvoval. Výkon předních světlometů (projektorové, v tomto případě) se mi zdál být nanejvýš průměrný a rozptyl světla omezený, což zvláště na neznámé technické silnici nepřijde vhod. Neoznačil bych to za průšvih, ale pokud mohu opět srovnat s Rapidem se standardními halogeny, je na tom tentokrát Fabie o něco hůře.
Lék na mizérii moderních mini
Jsem k malým autům obecně v poslední době poměrně skeptický, neboť na rozdíl od vozů o třídu výše směle míří směrem do stanice Úpadek. Jsou příliš prodávané a příliš levné na to, aby nebyly poplatné zejména tlaku EU na snižování spotřeby a tlaku výrobců na snižování ceny. Však mi ukažte, kolik opravdu dobrých mini za přijatelné peníze v posledních letech dorazilo na trh...
Peugeot 208 to není, leda jako GTi. Renault Clio to není, ani se svým vrcholným tříválcem a jako RS už vůbec ne. Toyota Yaris působí lacině a z dalších adeptů už také mnoho nevyberete - buď už dávno nejde o nová auta (VW Polo je v pořádku, ale je jen po faceliftu, Fiat Punto snad už vylezl z hrobu) nebo jde o příliš nové modely na to, abychom je už mohli poznat (Opel Corsa E, Mazda 2 2015, Hyundai i20 2015). Neříkám, že se nenajde vůbec nic, třeba takový Ford Fiesta není zklamání, ale rozhodně se nenacházíme v situaci, kdy byste mohli sáhnout skoro po čemkoli a vybrali dobře. Většinou spíše sáhnete vedle.
Proto jsem také od nové Fabie nečekal zázraky. Nečekal jsem ani nic špatného, ale v nastíněné škále možností má česká novinka podstatně blíže k zázraku než k čemukoli jinému a tápajícím konkurentům nastavuje zrcadlo s křišťálově čistým obrazem jejich bezradnosti. Bez nadsázky. Je designově nepolarizující, prostorem, výbavou a provedením interiéru nadstandardní, ovladatelností brilantní, podvozkově dobře kompromisní a k tomu dostatečně dynamická i komfortní. Najít nějaký vyslovený neduh, opravdu velký problém se mi nepodařilo a že jsem se snažil...
Nenechte se mýlit, nová Fabia není dokonalá, je ale pozoruhodně dobrá v tom, jak rozličné talenty v sobě spojuje a jak daleko dokáže protichůdné extrémy hnát. A takové „balíčky” mám navzdory vlastní preferenci jisté vyhraněnosti rád. Ano, můžete si koupit třeba Suzuki Swift Sport a dostanete nepochybně lepší sporťáček. Ale dostanete jen to, zbylých 90 procent poteciálních vlastností auta podobné třídy bude u Fabie v jiné lize a nakonec - i když se postavíte s Fabii TSI (třeba tou silnější...) vedle Swiftu jako coby se sporťákem, dostanete třeba 90 procent toho, co od Japonce.
A přesně to je její kouzlo. Je to velký a dobrý kompromis, auto schopné svým vzhledem, pojetím interiéru, jízdními vlastnostmi, ovladatelností, naladěním motoru a kdo ví čím ještě zaujmout naprostou většinu potenciálního publika a ani u zbylých „extrémistů” nebýt za vysloveně špatnou volbu. Nová Fabia mi přijde být jako taková taková malá Octavia - auto postavené primárně hlavou, které ale tím, jak se trefuje do vašich rozličných potřeb dokáže vzít i za srdce. Mně opravdu příjemně překvapilo a věštím mu úspěšnou budoucnost, mezi mini patří v tuto chvíli k naprosté špičce třídy, ve verzi 1,2 TSI určitě. A jestli to platí i o dostupnějších variantách, to vám kolega brzy přiblíží v další recenzi...
Cena
Základní cena vozu (Fabia 1,0 MPI 60 5MT Active): 234 900 Kč
Základní cena testované motorizace (Fabia 1,2 TSI 90 5MT Active): 268 900Kč
Základní cena testované verze (Fabia 1,2 TSI 90 5MT Style): 305 900 Kč
(kompletní ceník)
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 197 ccm
Největší výkon: 66 kW (90 k) při 4 400 - 5 400 ot./min
Největší točivý moment: 160 Nm při 1 400 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: pětistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,0 l
Mimo město: 4,0 l
Kombinovaná: 4,7 l
Objem palivové nádrže: 45 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 3 992 mm
Šířka: 1 732 mm
Výška: 1 467 mm
Rozvor náprav: 2 470 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 034 / 1 109 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 330 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 150 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před hodinou - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 3 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 4 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva