Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Fabia III 1,2 TSI: špička třídy
15.10.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Nekoupili jste si novou Fabii? Pak jste si pravděpodobně pořídili horší auto, nejnovější škodovka je až překvapivě dobrá.
Přehled kapitol
Tip: Přečtěte si také první test nové Fabie se základním tříválcovým motorem 1,0 MPI.
Nepatřím mezi ty, kteří by si stěžovali, jak nevděčnou úlohou je psát první test velmi sledované automobilové novinky. Principy dobré recenze auta jsou stále totožné a cítím stejnou odpovědnost k pár jednotlivcům, jejichž úsudek mohu ovlivnit testem Porsche Cayman S, jako k tisícům či desetitisícům, jejichž úvahy o pořízení nového auta možná naruším tímto článkem. Dostat po hlavě šutrem jednou nebo stokrát je tedy nepochybně rozdíl, usilovat má ale smysl pouze o nulu. Přesto se do psaní těchto řádků vyloženě s nadšením nepouštím a fakt, že středem pozornosti bude nová Škoda Fabia, v tom přímo nehraje podstatnou roli.
To, co ve mě probouzí očekávání ne zcela vřelého přijetí, není mé upřímné hodnocení, ale způsob, jak k odhalování nové Fabie přistoupili její autoři. Škodovka se zřejmě rozhodla vstoupit do Guinessovy knihy rekordů nejextenzivnějším odhalováním automobilové novinky v historii a za uplynulé měsíce zavdala příčinu k publikaci asi tak 87 článků na toto téma. Na jednu stranu tomu rozumím, však kdo by při vypouštění tak důležitého modelu na trh nechtěl být vidět? Na druhou stranu sami víte, že čeho je moc... A tohoto bylo opravdu příliš.
Nepochybuji o tom, že nová Fabia zajímá kde koho, ale kolik článků o ní je schopen zákazník bez skulptury prostřelené slepice nad postelí smysluplně vstřebat? Pět, osm, možná deset? S každým dalším vstřícnost publika vůči nové Fabii klesala a i když se také podrobná představení vozu z pařížského autosalonu zařadila mezi nejsledovanější témata, na podrobné rozbory klíčového auta české automobilky už odezva nebyla bůhvíjaká. Co je ale horší, přímo úměrně k tomu rostlo rozčarování některých z nastalé situace.
Na jednu stranu zůstávám věrný tvrzení, že číst jakýkoli u nás publikovaný článek není povinné a ty o Fabii u nás vždy dělaly maximálně pár procent obsahu. Přesto nářky části čtenářů zcela ignorovat nechci, neboť sám vnímám, že výsledný stav byl pro přijetí nové Fabie spíše kontraproduktivní. A neviňte z něj prosím nás, posly - pokud chceme být důkladní, nemůžeme si ve skladbě jet až tak po vlastní linii. Novinky týkající se jakéhokoli klíčového modelu musíme publikovat průběžně tak, jak přicházejí a nikdo jiný než automobilka je uvolnit nemůže.
Ale ať už se v minulých měsících stalo cokoli, prosím zejména ty, které svůj přetrvávající zájem o novou Fabii mají spojen s už jistou hořkostí v ústech, aby za minulostí udělali tlustou čáru a podívali se na vůz spolu se mnou s otevřeným hledím. Tohle už nejsou žádné poloprázdné řeči, omílání několikrát zmíněného ani drobná doplnění dávno známého. Tohle je první test postavený na základě skoro tří set ujetých kilometrů na silnicích všeho druhu a neklade si za cíl nic jiného než vás co nejdetailněji seznámit s tím, jaká nová Fabia ve skutečnosti je, bez jakkoli zbarvených brýlí na očích. Tak ji pojďme trochu podusit...
Královna krásy z ní nebude, královna evoluce možná
Protože jsem se letos nevypravil na pařížský autosalon a všechny prototypy Fabie „náhodně” korzující po České republice se mi vyhýbaly jako Krejčíř kriminálu, byla pro mě příležitost si vůz poprvé osahat také první šancí vidět jej na vlastní oči. A své dojmy z tohoto blízkého setkání si nechci nechat pro sebe.
Ačkoli je výchozí design vozu relativně konzervativní, názory na něj se liší. Řekl bych, že Fabie III se obvykle líbí, pohledy na ni se ale různí nejen podle toho, kdo je s ohledem na svůj vkus vyřkne, ale také podle toho, jaké auto zrovna hodnotí. Už dříve jsme zmiňovali, že nová Fabia umí nabrat snad tisíce podob a asi vás nepřekvapí, že „normální” provedení v jedné barvě na kolech v přirozené barvě dělá docela jiný dojem než pojízdný žlutý kanárek s kontrastně lakovanou střechou a stejně zbarvenými disky kol.
Přiznám se, že pro druhá jmenovaná provedení příliš nehořím, zejména pokud je „alternativní lak” velmi výrazný a třeba bílými sloupky A mění dojem ze siluety vozu. Sáhl jsem tak po decentním provedení v jediném odstínu a ačkoli na výrazu mu to nepřidalo, na „obecné přijatelnosti” jeho vizáže ano.
Sám takové auto hodnotím jako designově sympatické, účelně střižené, nesmyslné kudrlinky si odpouštějící. Zejména příď na mě dělá dobrý dojem, ale ani vyváženým profilem a vcelku krátkou zádí nedělající velké ústupky velikosti zavazadlového nedává mnoho záminek ke kritice. Z mého pohledu je nová Fabia hezká, ale není krásná - její pohled vás neuchvátí, nejdete z ní do kolen, jen si zamumláte něco o dobré práci.
Co se jeví jako „pouze” dobré tak, jak to stojí a leží, se ale může jevit docela jinak v kulisách toho, co jsme pod označením „Škoda Fabia” historicky zvyklí vnímat. Zejména její druhou iteraci považuji vzhledem k disproporci výšky a šířky za vzhledově nešťastnou a nakonec ani nijaký výraz předních světel ji na atraktivitě nepřidává. Vedle Fabie číslo dvě se tak trojka rázem jeví jinak - možná ne jako královna krásy, ale jako královna smysluplné evoluce ano. Disproporce je pryč, unylé designové nápady také, zbyla jen racionalita a čistota.
Design novinky je po mém soudu prostě takový, jaký bych od škodovky očekával - střízlivý a tudíž pravděpodobně nadčasový, účelný a tedy funkci nenarušující, přesto moderní a nikoli nenápaditý. Nevím, proč bych něčím takovým měl opovrhovat.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před hodinou - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 4 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 14:32 - pavproch
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan