Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Octavia RS 230: 7 kW za 75 tisíc Kč. A dál?
9.9.2015 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) 75 tisíc Kč rozdílu v ceně stačí k tomu, aby se z relativně levné Octavie RS stala relativně drahá. Dokáže v praxi obhájit své ambice?
Přehled kapitol
Budu k vám upřímný, ostatně jako vždy. Tento test a vůbec všechny testy Octavie RS 230, které jste si v posledních dnech mohli přečíst na stránkách nejen českých médií všeho druhu, vznikly na základě osmi ujetých kol na okruhu Slovakiaring. Možná někdo měl to štěstí a kol ujel o něco více, ale i kdyby jich byl dvojnásobek, není to zrovna velká zkušenost, která by dávala možnost pouštět se do dalekosáhlých závěrů.
Dobře, osm kol na tak dlouhém okruhu nemusí být málo, zvláště jedná-li se o derivát už známého auta, to ale ještě není celá pravda. Všechna kola musela být odjeta bez využití cílové rovinky, za vodícím autem a ve „vláčku” několika vozů postupně umocňujícím řidičský zmar někoho před vámi. Kdo něco takového zažil, třeba na zákaznických prezentacích, ví, že „sjet si” za takových okolností je skoro nemožné a tento případ nebyl výjimkou, alespoň zkraje.
Možná mě někteří označí za nemístně sebevědomého, ale... když jsem viděl, jak po okruhu jezdí ostatní, říkám si, co asi mohli ve svých testech napsat jiného než důkladný popis svých řidičských limitů. Z oněch osmi kol jsem první dvě strávil za kolegou, který se po trati motal takovým způsobem, že kdybych odjel celé kolo se zařazenou pětkou, budu snad i rychlejší. A to jel ve verzi s automatem DSG, v níž mohl veškerý svůj lidský potenciál věnovat volantu, brzdě a plynu. Ostatní pak jeli za mnou, též nuceni akceptovat tento styl toho prvního. Předjet? Nemožné, zakázané. Nechat si odstup a „jet si svou”? Možné, ale vodícím autem během chvíle eliminované. Vzít sekeru a začít zuřivě sekat do palubní desky? Ano, to bylo také možné, ale situaci zřejmě dokonale neřešící.
Ve třetím kole už jsem pouštěl kameru s cílem udělat alespoň video uvozené slovy: „A dnes se podíváme zpátky do minulosti na to, jak nejezdit po Slovakiaringu...” - test Octavie RS 230 by z toho tak úplně nebyl, ale aspoň něco. Naštěstí jsem dostal záchvat konstruktivity, další dvě kola věnoval poznávání trati, na které jsem předtím ujel jen pár kol s novým Civicem Type R a poté oslovil onoho řidiče pace caru, že budu po další kola přímo za ním a ať jede tak, jako by „své” auto ukradl, jinak se z této akce nedozvím nic.
Kupodivu souhlasil a limitem pro zkoumání samotného auta byl po několik následujících kol jen přijatelné míře. Pouze díky tomu vám mohu prozradit alespoň to, jak RS 230 zvládne několik docela ostrých kol na druhém Hungaroringu. Tak alespoň slovenský okruh překřtil náš ex-redaktor Miro Mihálik zatěžující zkoušený vůz svou monstrózní postavou...
Toho výkonu mohlo být více
Přes výše zmíněné byla zkušenost s R230 dosti krátká, a tak budu první dvě části tohoto krátkého testu věnovat trochu jinému povídání, které vás třeba nemusí zajímat. Nikomu ale nebráním tyto pasáže vynechat a přesunout se rovnou k jádru věci do druhé kapitoly.
Octavia RS 230 je totiž specifická nejen tím, co umí, ale také tím, jak vypadá a kolik stojí. Toho prvního je poskrovnu a mám-li výjimečné viditelné prvky omezit na ty, které se nedají koupit už z výroby i pro běžné RS (jako černý paket měnící na odhadnutelnou barvu rámeček masky chladiče a kryty vnějších zrcátek) nebo snadno dokoupit později (jako zvláštní 19" kola), jde prakticky jen o matně černé koncovky výfuku (tzv. černý chrom) a logo vRS, kde je ono „v” zbarveno dočerna místo klasické zelené. To je v zásadě vše, vynechám-li černě vyvedenou střechu pro verze se střešním oknem. A jistě, i ty koncovky výfuku a loga se dají vyměnit, kdyby o to někdo stál. Ale to už je více práce než u zbylých zvláštností, třeba i proto, že ona loga jsou jiná i v interiéru...
Verze 230 je zkrátka takový „interní sleeper” a v rámci nabídky Octavie RS nedává najevo, že je něčím více. Je ale také otázkou, co vlastně „zaspává” - 7 kW (10 koní) výkonu navíc věru není mnoho a je otázkou, jak moc bude v očích některých zákazníků měnit přítomnost samosvorného diferenciálu, jiného výfuku a dalších změn v celkovém sladění jinak totožných prvků.
Cenu verze RS 230 to totiž oproti základu poslalo o 75 tisíc Kč výše. To se na první pohled nezdá být mnoho, však je to jen něco přes 10 procent, na dnešním našlapaném trhu to ale mnoho znamená. Zatímco standardní RS je vlastně až legračně levná (a to myslím vážně) s ohledem na to, co vše dovede spojit po stránce dynamiky i každodenní využitelnosti, RS 230 už se svou cenou dostává třeba výrazně nad Seat Leon Cupra. Je to trochu jiné auto, ne tak praktické (i když...), pokud ale budete toužit primárně po něčem peprnějším, asi dáte přednost 290 koním, samosvoru a 19" kolům za 708 900 Kč před... 230 koňmi, samosvoru a 19" kolům za 726 900 Kč.
Pochopitelně, za těch 75 tisíc Kč navíc nedostanete jen 10 koní a samosvor, je tu i dost další výbavy. Jen kožený paket, kožené čalounění sedadel a jejich elektrické ovládání jsou prvky za 42 500 Kč příplatků u standardního RS a navíc dostanete i volbu jízdního profilu (4 200 Kč), parkovací senzory (17 400 Kč), připojení telefonu přes Bluetooth (3 500 Kč) a už zmíněný černý paket (800 Kč). Přidejte onen samosvor, výfuk a „devatenáctky” (k nezaplacení) a začnete mít docela slušný argument pro nabytí přesvědčení, že RS 230 vlastně není drahé. Nicméně ani tak se nemohu zbavit pocitu, že jej většina lidí jako drahé vnímat bude.
Nastavená výbava je v podstatě jen omezením možností konfigurace (já bych třeba elektricky ovládaná sedadla nechtěl, 30 tisíc Kč jejich ceny ale ano) a hlavně si myslím, že toho výkonu mohlo být více - nikoli kvůli tomu, že by šlo o slabé auto, ale už jen kvůli onomu číslu a jeho marketingu. Zmíněný Leon Cupra přidal 10 koní výkonu jen tak, meziročně a všichni víme, kolik variant motoru 2,0 TSI koncern VW vyrábí. Nemohla to tedy být Octavia RS 265? Za stejnou cenu by se prodávala lépe a stvořit ji by bylo jen o málo těžší či dražší...
Následující >1 / 4
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 51 minutami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 16:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
- Časový program Pirelli Dutch Round 16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 51 minutami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před hodinou - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 3 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 4 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva