Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Rapid Spaceback: mentalista
2.10.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Přináší nová verze Rapidu po funkční stránce něco zásadně nového? Nikoli, spíše chce být symbolem jakéhosi druhého startu, pokusu změnit smýšlení klientely o Rapidu jako takovém.
Přehled kapitol
Pacman 2 je naživo docela sympatický
Protože v Mladé Boleslavi nebydlím, po R10 nejezdím, na Jižní spojce jsem se ve správný čas nevyskytoval a autosalon ve Frankfurtu jsem sledoval jen z povzdálí, byla pro mě prezentace Rapidu Spaceback vlastně úplně první šancí spatřit tento vůz na vlastní oči. Nemohu říci, že bych k němu na základě dojmů z fotek trpěl nějakým odporem, stejně tak ale nemohu říci, že bych se do jeho vzhledu zamiloval. Mám rád klasická pojetí karoserií, proto pro mě liftback tvářící se jako sedan bude svou vyvážeností vždy lepší volbou. Nakonec ale musím uznat, že i Spaceback má něco do sebe.
Příď se pochopitelné nezměnila vůbec, a tak nadále boduje vcelku atraktivně střiženou maskou vlastní všem novým škodovkám. Oproti dalším modelům značky ale až tak nezaujme, alespoň ne ze všech úhlů - Rapid je docela úzký a nová maska vypadá lépe, když je trochu více vytažená do stran. To vážně není nic nového, nová ale na přídi byla xenonová světla, která je možná si ke Spacebacku (ale od léta i k liftbacku) za vcelku malý peníz pořídit. Jak svítí, nevím, s vozem jsem jezdil pouze ve dne, předním partiím ale dodávají poněkud více výrazu. Pochopitelně to platí hlavně tehdy, když jsou rozsvícená, podívejte se ale na auto i s vypnutými světly - najednou se tváří trochu vážněji, odměřeněji, agresivněji... no prostě se mi líbí více.
Profil už je pochopitelně citelně jiný a pokud mě Spaceback z nějakého úhlu nezaujal, je to tento. Berte to jako mou ryze osobní poznámku, ale právě při pohledu z této strany ztrácíte jistotu, zda jde vlastně o hatchback, nebo kombík, nebo... Audi. Na jednu stranu je sympatické, že auto má minimální převisy karoserie, totéž ale vytváří dojem, jako by mělo nesmyslně dlouhý rozvor. Prostě byla kombíkovo-hatchbacková karoserie navěšena na podvozek lifbtacku, je to znát a mé smysly to nelaská. Myslím, že vizuálně by vozu pomohla větší kola, ale daň za větší show by se projevila podstatnějšími, funkčními neduhy. Nevím, tady desítku nezvedám, ale třeba to uvidíte jinak, namítat nebudu zhola nic.
Co mě naopak překvapilo pozitivně, je pojetí samotné zádě. Právě ta mě z oficiálních fotek dráždila nejvíce, v praxi ale působí o hodně lépe. Je střižená tak, že auto zezadu, zejména pak za jízdy, vypadá „usazeně”, stabilně, robustně. Dělá dojem o něco většího, ale vzhledem k dimenzím podvozku nikoli nemístné velkého auta. Stará se tak o to, že po kontaktu s ní ve vás nezanechá pocit nějakého laciného hatche nízké třídy a to se vzhledem k realitě nabídky Rapidu Spaceback cení.
Zůstanu-li ještě chvíli u zádi, pak si nemohu odpustit připomenout, že její nejzazší část z profilu připomene Octavii III Combi. Také Spaceback vytváří převisem horní části víka kufru a vytažením spodní části zadního nárazníku takový „pacmanovský rypák”, možná je to jeden z nových symbolů aut značky. A nakonec proč ne, pro někoho bude škodovku symbolizovat kufr a škrabka, pro jiného tvář „hlavního hrdiny” primitivní videohry...
Mám-li vše nějak shrnout, nemohu označit Rapid Spaceback za nějak působivě krásné auto, ale docela sympaticky střižený hatchback, který vedle nutně usedlejšího liftbacku působí o něco svěžeji a mladistvěji. Proč ne, tohle mě neuráží.
Interiér je na půli cesty k optimu
O řešení vnitřku Škody Rapid sa namluvilo mnohé a ostatně i sám jsem se v úvodní pasáži motal především kolem něj. Nechci znovu řešit, co bylo či nebylo, právě toho jsem se oním úvodem chtěl zbavit. Pojďme se tedy na interiér Spacebacku podívat s čistým hledím, bez předsudků, jako by jej ve škodovce stvořili teprve včera.
Musím říci, že první dojem udělá interiér velmi slušný, zvláště když si uvědomíte, co se v autech podobné třídy a ceny obvykle nabízí. Mnohé pochopitelně udělá i výbavová specifikace (v našem případě Elegance), ale když se na fotku vnitřku podíváte, co vidíte? Po mém soudu typické řešení škodovek posledních let, které jednoduchou architekturu i design spojují s pár vizuálně zajímavými doplňky, jako jsou chromované (dobře, je to plast) prvky, hliníkové obložení (ano, i to je plast) nebo kožené obšití (á, to je kůže, opravdu). Ergonomie je rozumná, přístrojová deska přehledná, pokud si přikoupíte něco jako navigační systém místo rádia, dá se s ním žít, i když to žádný výkřik moderní techniky není.
Tohle je podle mě v pořádku, po nedokonalostech musíte spíše pátrat. Přes oči vás při nastupování praští leda stále plně odkryté kolejničky sedadel (i Rapid z osmdesátých let je měl zakryté), to považuji za velmi nešťastné. Všimnete si patrně i části výplní dveří (zrovna těch, o které snadno zavadíte třeba hodinkami) z nepříliš kvalitního plastu, který se snadno odře. Ale jinak? Věci jako nemožnost ovládat zadní okna zepředu jsou dávno minulostí, některé nezahalené „montážní detaily” též a věci jako tvrdý plast na horní části palubní desky... Copak ji osaháváte? Já ji maximálně tu a tam očistím, na to měkčená být nemusí, na pohled pak lacině nevypadá. Jinak by se šlo stavět k horním částem výplní dveří, která jsou také tvrdé, ale ty jsou takové i u Octavie a u Rapidu nelze čekat více.
Jestli mi něco na interiéru příliš nesedí, jsou to sedadla, která jsou relativně malá ve všech směrech a mají jen omezené vedení čehokoli kdekoli. Záleží na vaší postavě, lidem z tělesnou výškou do 180 cm a drobnějšími postavami obvykle nevadí, já jsem přerostlý a úplně nadšený z nich nejsem. Zde ale existuje příplatková spása, sportovní sedadla připomínající ta v nové Octavii RS (viz kompletní galerii fotek) - taková jsou řešením o poznání lepším.
Co prostor? Toho bylo v Rapidu vždy hodně, alespoň v podélném směru, a Spaceback zažité pořádky nemění. Podélně je tohle auto uvnitř prostornější než většina vozů střední třídy, v příčném už je tomu jinak. Musíte se zkrátka smířit s tím, že dva dospělí chachaři k sobě budou mít i vepředu blíže, než by jim třeba bylo příjemné. Na všechno se ale dá hledět různě - blíže si můžete být i s ženou, která by se od vás jinak raději držela dále...
Zavazadlový prostor po mě nechtějte hodnotit. Oproti liftbacku se o něco zmenšil a nevím, jestli mu jiný tvar zádě přidal nějaké plus na oplátku - pokud nechcete tahat vysoké krabice, patrně nikoli. Oba každopádně považuji za dostatečné, nikdy bych plně nevyužil ani jeden...
Když si přečtete výše zmíněné, máte pocit, že by šlo o nějakou ostudu? Že je interiér Rapidu jednodušší, místy až příliš, je fakt, ale ostuda to po mém soudu není. Vůz není možné srovnávat s Octavií, ta je jednoznačně dále, ale s cenově i typově srovnatelnými auty. Dejte si vedle interiéru Rapidu vnitřek Peugeotu 301 a jestli se vám bude více líbit ten druhý, pak se jmenujete Peugeot, pracujete u Peugeotu, nebo veškerý volný čas trávíte lukostřelbou na dvorku plném zelených slepic. Po mém soudu je interiér Rapidu po provedených úpravách v pořádku a i když je pořád co zlepšovat, s ohledem na rozumně očekávatelné kvality nepřináší zklamání.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejčtenější články
- Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398) - Hyundai po „násilném” zaříznutí ostrých spalovacích modelů pro EU zkouší Evropany uspokojit lacinou náhražkou
26.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 17:16 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova