Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
První test Škoda Rapid Spaceback: mentalista
2.10.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ videa) Přináší nová verze Rapidu po funkční stránce něco zásadně nového? Nikoli, spíše chce být symbolem jakéhosi druhého startu, pokusu změnit smýšlení klientely o Rapidu jako takovém.
Přehled kapitol
Nekompromisně atraktivní je s jediným motorem
Snažil jsem se vám toho nakonec říci nového co nejvíce, ale pokud máte pocit, že jsem neuspěl, mohu opáčit jen slovy: já vás varoval. Mám-li vše nějak shrnout, pak musím říci, že Škoda Rapid mě nadále oslovuje jako zajímavá volba na pomezí tříd malých a kompaktních aut, která se z obou snaží brát to lepší - má mrštnost, ovladatelnost i provozní efektivitu malého vozu a k tomu prostor a troufnu si říci i jistý vizuální výraz kompaktu. Pochopitelně si z obou tříd bere také leccos špatného, což poznáte zejména na místy jednodušším interiéru a nijak zvlášť velkorysém vnitřním prostoru v příčném směru, na mých sympatiích k tomuto auto to ale mnoho nemění.
Líbí se mi svou jednoduchostí, jen omezenou poplatností často nesmyslným moderním trendům (posilovač řízení už sem bohužel nespadá) a schopností vykřesat z mála hodně. Hlavně silnější verze 1,2 TSI mi imponuje kombinací nízké hmotnosti, velice solidní dynamiky, enormní odolnosti vůči náročné jízdě, řidičské přívětivosti a prakticky za všech okolností příznivé spotřebě. Když si tohle dám dohromady s cenou, která se též snaží být někde na pomezí mini a kompaktu, dává mi tohle auto smysl. Jakkoli nejsem zrovna skromný zákazník a kupuji vozy tříd docela jiných, nemohu se před Rapidem TSI zbavit jakéhosi pocitu viny, že chtít od auta něco více je už trochu rozmar.
Problémem Rapidu trochu je, takhle nekompromisně zajímavý je jen v jedné verzi. Tříválec 1,2 nemá výkon, noblesu a nakonec ani provozní efektivitu TSI a jeho jen o málo nižší hmotnost bude na projevu auta jen těžko citelně znát. Cenový rozdíl pouhých 15 tisíc Kč proti slabšímu TSI jej pak posouvá do role volby někoho, kdo chce za každou cenu jednoduché řešení, nebo ani těch dalších 15 tisíc Kč prostě nemá či nedá.
1,4 TSI se sice může oprávněně nazývat vrcholem nabídky, ale s povinným automatem je z něj nutně exotická volba - tak exotická, že ani není součástí ceníků (trvale) zvýhodněných verzí Fresh. Koupit si jej tedy můžete nejméně za 428 900 Kč ve výbavě Ambition, což je částka, za kterou už se dají pořídit i zajímavější auta. Úskalí verze 1,6 TDI jsme probírali horem i dolem a ani 30 tisíc Kč „namíň”, které si budete muset vydělat na verzi s výkonem 66 kW, z tohoto motoru rozumnou volbu nedělá.
Vše zmíněné platí prakticky bez výjimky o obou karosářských verzích vozu. Spaceback prostě pravidla „rapidní hry” nemění a snaží se pouze pevně svázat s lepší érou jeho existence. Dlouho před tímto testem jsem se sám sebe ptal, k čemu je takový Spaceback vlastně dobrý, však liftback a hatchback vedle sebe moc velký smysl nedávají. Až první týdny dlouhodobého testu liftbacku, z nich pramenící konfrontace s názory lidí na toto auto a má následná přítomnost na prezentaci Spacebacku a vyslechnutí pohledů kolegů z branže mi otevřely oči.
Spaceback je opravdu něco jako onen seriálový mužíček, jehož úkolem je vstoupit do děje a změnit běh věcí. S nikým z automobilky jsem tento pohled nediskutoval, jsem ale přesvědčen, že nevznikl jako reakce na potřebu další karosářské verze, ale jako reakce na potřebu nového startu a možnosti dát vozu o něco lepší tvář, image. Dělat také (jistě ne jen, silným motivem mohla být i pastva po mladší klientele, které bude hatchback bližší) kvůli tomu úplně nové auto může budit rozpaky, nakonec mi to ale přijde jako docela dobrý nápad. Spaceback byl očividně přijat lépe než zprvu liftback a může se zasloužit o lepší vnímání modelu jako takového. Nezapomínejme, že některé špatné starty nakonec zničily celé životní dráhy jinak povedených aut a to asi škodovka nechce připustit.
Já chovám Rapid v úctě, mně nebylo nutné přesvědčovat, i proto na věc hledím trochu odlišným způsobem. Podstatné ale nakonec je, že vůz prostě funguje a pokud se vám s novou karoserií více zamlouvá vizuálně, mohu vám ho i s ní odkývat. Mnou preferovanou motorizaci už jistě dobře znáte...
Cena
Základní cena 1. testovaného provedení (Rapid Spaceback 1,4 TSI Ambition): 428 900 Kč
Základní cena 2. testovaného provedení (Rapid Spaceback 1,6 TDI Ambition Fresh ): 403 900 Kč
Technické údaje Škoda Rapid Spaceback 1,4 TSI DSG
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 390 ccm
Největší výkon: 90 kW (122 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 203 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,4 l
Mimo město: 4,8 l
Kombinovaná: 5,8 l
Objem palivové nádrže: 55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 304 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor náprav: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 150 kg / 1 225 kg
Užitečná hmotnost: 535 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 415 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 380 l
Technické údaje Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 77 kW (105 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,6 l
Mimo město: 3,7 l
Kombinovaná: 4,4 l
Objem palivové nádrže: 55 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 304 mm
Šířka: 1 706 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor náprav: 2 602 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 185 kg / 1 260 kg
Užitečná hmotnost: 535 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 415 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 380 l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva