První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním

Pátá generace přichází právě včas. V 90 procentech je zpět ve hře, klíčové motorizaci ale chybí dynamika.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním

8.2.2015 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pátá generace přichází právě včas. V 90 procentech je zpět ve hře, klíčové motorizaci ale chybí dynamika.

BoxerDiesel nepřestal boxovat, do ringu ale nechodí rád

Pod kapotou nejžádanějšího Outbacku ČR se bude opět „pěkně při zemi“ držet dvoulitrový naftový plochý agregát s protiběžnými písty, který by už podle názvu mohl dávat tušit, že je nadále tím samým motorem. Tvůrci tohoto turbodieselu se však kasají, že v rámci přechodu na emisní normu Euro 6 přepracovali na devadesát procent jeho komponent (včetně turbodmychadla), přitom se ale vstřikování močoviny AdBlue vyhnuli. Jisté změny se odehrály také na variátorové převodovce Lineartronic, které bylo sníženo vnitřní tření a dostalo se jí údajně i nových dynamických tlumičů pro potlačení hluku vibrací. To ale jen na úvod. Jak to tedy celé funguje v té pěkné skořápce?

Po prvním nastartování se zdá, že moc dobře. Čtyřválcový turbodiesel se usazuje na velmi tichém a ještě kultivovanějším volnoběhu, snad jakoby nechtěl dát najevo, co proudí skrze vstřiky do válců. Ani prvotní rozjezd na tomto pozitivním zjištění nic nemění, chvílemi se mi zdá, že i převodovka CVT spolupracuje na jedničku. A tak také skutečně jedná. Rozjezd probíhá podobně rychle jako s nejmodernějším měničovým automatem - snad ještě rychleji, tedy takřka bez prodlevy a navíc velmi svižně. Při větším využití plynového pedálu se přepne do sportovního režimu a otáčkami hýbe díky sedmi virtuálním převodovým stupňům jako klasické automaty. Kultivovanost pohonné jednotky ale s narůstajícími otáčkami neslábne a do omezovače si dojde naprosto klidně. Právě v tom spatřuji největší výhodu boxeru. Vy ale asi tušíte, že následovat musí popis opačné strany mince.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 34 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 119První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 35 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 118První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 36 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 120

Tou není rozhodně ztráta talentu pro běžnou, rozumějte nenáročnou jízdu. Do nějakých 130 km/h je to takové průměrně rychlé auto, které řidiče k rychlejšímu tempu ani nenabádá, jenomže jakmile vás variátor vyšvihne do poslední třetiny pásma otáček, rázem se motoru už do další akce nechce. Z velmi příjemného a naprosto tichého Outbacku je rázem docela nepříjemný lenochod.

Znát je to především na dálnici, kdy byste se rádi zařadili bezpečně do levého pruhu, ale také při předjíždění na okresce, kde se nezřídka dostanete nad 100 km/h. Tehdy už ale Outbacku zoufale chybí jiskra a chuť vydat se ještě alespoň s nějakou kadencí kupředu, ve 160 km/h v kopci budete rádi i za udržení se této hranice. Samozřejmě chápu, že si nikdo nebude naftové poloterénní kombi kupovat na závodění, ale dynamika ve vyšších rychlostech by mohla zamrzet i nenáročné.

Nesnese snad ani přídomek obstojná. Hon za dvoustovkou na německé dálnici se tedy zdá být předem prohraný. Tak vlažnou akceleraci jsem opravdu u předchozí generace neregistroval, a to jí mám ještě v živé paměti. Přitom 110 kW slibovalo i v kombinaci s bezmála 1,7 tunami hmotnosti na papíře mnohem víc. Bohužel, tady jakoby motor dostal stahovací obojek od bruselských úředníků. Tím bych rád naznačil, že problémem číslo jedna rozhodně není převodovka CVT. Ta při manuální volbě virtuálních kvaltů pádly na volantu sice příliš nepomůže, ale minimálně z kopce alespoň trochu pomůže s brzděním motorem a na delší rovince s její pomocí dokážete dostat agregát do příhodnějších otáček.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 37 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 082První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 38 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 084První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 39 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 085

Motor se ale minimálně při jízdě po městě a jeho okolí sbírá od nízkých otáček ochotně a rozhodně ho nikdy nemusíte tahat z jámy vydolované turbodmychadlem, na plyn reaguje bryskně. V jeho prospěch hovoří také to, že obstojně svede fungovat už nad volnoběhem. Jen po něm prostě nesmíte chtít příliš. Z uvedeného už bylo možné vyčíst, že boxeru sedí nejvíce střední otáčky, v těch vysokých se už začíná trápit. V tomto smyslu je to čistě na rodinu naštelovaný gentleman s vybranými mravy, který vás spíše uchvátí vynikajícím odhlučněním, které ani ve 160 neukázalo jednu jedinou rezervu. Tak tiché diesely, navíc bez systému start-stop abyste pohledali.

Když budete tedy brát naftový Outback čistě jako pohodáře, pak může uspět, chtějte ale rychlý dálniční kočár a nebude vám vyhovovat. Na jakékoliv dálniční honičky či dohánění cenných minut zkrátka nemá dost výkonný motor a na konkurenci v tomto směru dost ztrácí. Obzvláště když dnes z dvoulitrových dieselů dolují soupeři i 240 koní. Takže pokud vám jde i o rychlé dálniční přesuny, s klidným svědomím sáhnětě po benzinové verzi.

Ta sice bude mít řekněme o 2,5 l/100 km vyšší spotřebu, ale také podstatně větší chuť do života. No a když už jsme u té spotřeby, orientačně mohu nabídnout hodnotu 7,4 litru nafty s výhledem na nepatrně nižší čísla. Při 130 km/h, kdy motor točí 2 250 otáček je apetit přesně takový, při 160 km/h ale už klidně o litr a půl vyšší. Myslím však, že při delším ždímání nebude problém dosáhnout nad deset, při extra úsporné jízdě naopak spadnout k šesti. A pokud se ptáte na výdrž převodovky s dvojicí kuželů, pak vězte, že k dealerům prý jezdí kusy, které s ní zvládly 300 tisíc kilometrů…

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 40 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 048První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 41 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 051První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 42 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 056

Podvozek i jízda samotná jsou trefou do černého

Nevím, co všechno provedli konstruktéři v rámci přepracovávání podvozkových součástí, ale mohu vám s naprostou jistotou říci, že se jim to povedlo bez debat na jedničku. Právě podvozek totiž patří k tomu vůbec nejlepšímu z nového Outbacku. Spolu se zesílenou přední nápravou (+ 16 % tuhosti) dostal také nové tlumiče a prý o 67 procent tužší karoserii, což je při jízdě opravdu znát. Je možné, že vám zpočátku bude Outback na osmnáctkách připadat na asfaltu jako daleko tuží než předtím, ale jakmile si sjedete první rozbitější okresku, ihned vám dojde, že to není vůbec na škodu, že kompromisy z hlediska komfortu nemusí nikdo řešit.

Navzdory konstrukci vysokého kombi, která nemívá na jízdní vlastnosti zrovna blahodárné účinky, se totiž podařilo naladit celek tak dobře až z toho zůstal rozum nejednoho ze zúčastněných stát. Od běžných kombíků se tohle Subaru liší nadhledem, s jakým se dokáže vypořádat s nerovnostmi na silnicích i mimo ně, zároveň nesmírným klidem, s jakým se nechá vodit zatáčkami. Jakékoliv lomození, dupání nebo rány od kol? Nic z toho v kabině neuslyšíte a přitom bude naprosto jedno, v jaké rychlosti se to rozhodnete prozkoumávat. Snad jen přejezd přes příčný práh by mohl být tišší.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 43 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 049První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 44 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 050První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 45 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 051

Kdekoliv jinde se však vůz nese stále neslyšně jako v bavlnce, přitom se podstatně méně naklání v zatáčkách, kolébání je zcela prostý a vždy udrží trvalý kontakt kol s povrchem. Ano, i na vlnách a výmolech, přes něž se vydáte přestřelenou rychlostí. Přilnavosti má doslova na rozdávání a platí to i za nepříznivých podmínek, které v době testování převládaly. Ve prospěch posledního Outbacku hraje také dobrá komunikativnost s řidičem - přestože nikdy nejste rušeni od nekvalitní cesty, nestane se vám, že byste auto pod sebou necítili.

K dobrému dojmu také přispívá systém Active Torque Vectoring coby nástavba stále deaktivovatelného stabilizačního systému VDC, který funguje jako XDS u Volkswagenů. S pomocí této berličky produkující stáčivý moment a také brzdné asistence, která její účinek ještě umocňuje, si můžete být jistí, že Outback zatočí přesně tam, kam chcete. „Kam volant, tam kola“ tu platí bez výjimky. Je docela jedno, zda se o to pokusíte pod plynem nebo na brzdách, na suchu či na sněhu - ono to auto zatočí vždycky.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 46 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 055První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 47 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 053První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 48 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 054

Stále to ale není vše. Vynikajícím tahem byla ze strany automobilky také instalace strmějšího a o něco přesnějšího řízení (převod se měnil ze 16,5:1 na 14,0:1), jenž mohlo dříve u náročnějších řidičů vyvozovat pocity jako při vedení parníku po moři. Nic z toho asi nebude náhoda, neboť evropskou verzi ladil muž, který má zálibu v rally a zároveň zájem, aby byl nový Outback nejlepší možný. Zatímco podle motoru vypadal tenhle křižník jako celkem neschopný řidičský nástroj, podvozková stránka věci včetně posunutého okamžik zasahování ABS a stabilizace odhalují naprosto šokující opak.

A že přitom dokáže novinka s pomocí mezinápravové lamelové spojky a pohonu obou náprav využívat trakce i na opravdu ošklivě zabahněném lesním povrchu, to už je jen další devízou. Systém X-Mode vám přitom maximálně vypomůže s nastavováním systémů, není tedy třeba se o nic zásadního starat. Jízdně je to celkově zkrátka takový suverén, až by se snad měla německá smetánka začít bát, protože z hlavy mě nenapadá větší univerzál, který by byl tak agilní a zároveň naprosto přívětivý a komfortní vůči své posádce. Já vám nevím, ale tohle auto mě jízdně vážně zaujalo, přestože jsem tak o polovinu mladší než jeho typičtější zákazníci.

První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 49 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 058První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 50 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 057První test Subaru Outback 2015: dynamicky Out, back vším ostatním - 51 - Test Subaru Outback 20D Lin 2015 prvni 059

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.