První test Subaru WRX STi 2014: zůstanu svůj

(+ videa) STi se s novou generací tak trochu pokouší o návrat do civilizace. Nemám ale pocit, že by mu to jakkoli uškodilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

První test Subaru WRX STi 2014: zůstanu svůj

5.6.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

První test Subaru WRX STi 2014: zůstanu svůj

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) STi se s novou generací tak trochu pokouší o návrat do civilizace. Nemám ale pocit, že by mu to jakkoli uškodilo.

Ať různé vládly styly, STi nešidili

Přiznám se, že jsem byl k novému STi trochu skeptický. V předchozí generaci se mi zdálo být ve stínu aktuální konkurence už trochu přežité a jeho projev tak nějak utrápený, třebaže jisté specifické emoce ve vás pořád dokázalo vykouzlit. A vzhledem k tomu, že nová generace vlastně není až tak nová... Byl jsem připraven říci, že STi už se posunulo mezi produkty, u kterých většina kupců vlastně ani neřeší, jaké jsou a koupí je tak nějak ze setrvačnosti, protože je prostě chtějí, protože je měli vždy. Považoval jsem ho za takový iPhone, který si kdysi utrhl slávu faktickou vytříbeností a dnes si jej všichni kupují, i když se oproti předchůdci liší jen prkotinami a směr vývoje dávno neudává.

Jenže realita je trochu jiná a mám pocit, že Japonci se vydali správnou cestou. Ponechali STi jeho charakter a typické vlastnosti a z oněch projevů zastaralosti a utrápenosti se pokusili odstranit maximum. Pružnější a lidštější motor, kvalitnější a komfortnější kabina, podstatně lepší odhlučnění, snazší ovladatelnost i příjemnější projev ve vysokých rychlostech na jedné straně a přitom jakási neutlumená brutalita kombinovaná s o něco agilnějším projevem při snaze hrát si na Mäkinena jsou po mém soudu tím správným mixem, který dovolí STi přežít nejen v očích těch, kteří by jej za jiné auto prostě neměnili.

Ne, STi vám nedopřeje takovou dynamickou samozřejmost, komfort ani výbavovou modernu vlastní několika konkurenčním novinkám, nenabídne vám spoustu toho, co by také nabídnout mohlo. Ve výsledku je ale specifickým mixem vlastností a schopností, které na trhu nemají obdobu. Lidem ze Subaru jsem při vracení vozu řekl, že jej považuji za „prodejný”, a to je po mém soudu nakonec nejdůležitější - pokud víte, do čeho v případě STi jdete, klidně si jej kupte, schvaluji vám to, tohle auto mi za dané peníze prostě dává svůj zvláštní smysl. A to se mi se na adresu předchozí generaci na sklonku její éry už moc říkat nechtělo...

Nové STi zkrátka jako by mi při jízdě přehrávalo jednu z písní Karla Gotta, dost možná mi připomínalo i mistra G. jako takového. Ani on dekády na hudebním trhu nepřežil bez jistých přizpůsobení se aktuálním trendům, nakonec ale pořád zůstává svůj. Také STi se mezigeneračně někam posunulo, ale v jádru zůstává pořád takové, jaké by mělo být - neošizeně své. Mnoho lepších receptů na jeho přežití u Subaru po mém soudu najít nemohli...

První test Subaru WRX STi 2014: zůstanu svůj - 44 - Test Subaru WRX STi 2014 2015 prvni 012První test Subaru WRX STi 2014: zůstanu svůj - 45 - Test Subaru WRX STi 2014 2015 prvni 070První test Subaru WRX STi 2014: zůstanu svůj - 46 - Test Subaru WRX STi 2014 2015 prvni 144

Cena

Základní cena testovaného vozu (Subaru WRX STi 2014): 1 089 000 Kč (kompletní ceník)

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec typu boxer uložený vpředu podél
Objem: 2 457 ccm
Největší výkon: 221 kW (300 k) při 6 000 ot./min
Největší točivý moment: 407 Nm při 4 000 ot./min
Palivo: Natural 98
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 14,0 l
Mimo město: 8,4 l
Kombinovaná: 10,4 l
Objem palivové nádrže: 60 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 595 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 475 mm
Rozvor náprav: 2 650 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 507 / 1 582 kg
Užitečná hmotnost: 418 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 460 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše