Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test BMW M6 F13 s manuální převodovkou: vrchol mezi vrcholy
19.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Stačí málo, aby základy M5 F10 posloužily nejen rychlému, ale i překvapivě řidičskému autu.
Přehled kapitol
Elektromotor na benzín
Ani pohonnou jednotku nebudu příliš rozpitvávat, neboť je do puntíku stejná jako v M5, pár postřehů si ale přece jen neodpustím. Teprve s manuální převodovkou totiž můžete vnímat motor přesně takový, jaký opravdu je - dvouspojkové automaty sice nejsou jako ty s hydrodynamickými měniči, které si navzdory poslednímu vývoji stále rády posunou otáčky jinam, než kde by na zvolenou rychlost přirozeně měly být, každý upřímný konstruktér vám ale přizná, že si i u takové skříně v určitých momentech pomůže lehkým prokluzem spojky. To může, tedy spíše by to mělo projev motoru zdánlivě zlepšovat, někdy to ale také dělá pravý opak a zejména to otupuje jeho přirozenou výbušnost.
U manuálu si s podobnými faktory nemusíte dělat hlavu - máte pod levou nohou spojku, která bez vašeho přičinění neproklouzne ani o milimetr (tedy pokud je v pořádku a správně dimenzovaná) a v pravé ruce řadící páku, která se sama hýbe leda tehdy, když se spolu s převodovkou naklání i celý motor. Dojem z dvakrát přeplňovaného osmiválce za takových podmínek? Excelentní.
Lhal bych, kdybych řekl, že u turbech nevíte a reakce vé-osmičky jsou absolutně bezprostřední - nejsou, v nejostřejším režimu nastavení motoru (i s manuální převodovkou má M6 stejné možnosti nastavení podvozku, řízení a motoru - převodovky samozřejmě nikoli) ale cítíte výraznější prodlevu jen v nejnižších otáčkách, ve středních a vysokých jsou reakce motoru tak blízko bezprostřednosti, jako u žádného jiného turba podobného kalibru, které znám. Měl jsem z ovladatelnosti, přímosti motoru mnohem lepší pocit než u dříve testované M5 - může to být kusem, spíše ale zůstanu věrný svému vnitřnímu přesvědčení, že když mezi motor a kola nacpete další, elektronicky řízený „kus nábytku”, který musí po každém zmáčknutí plynu vyhodnotit asi tak milion vstupů, než něco udělá, nemůže to na bezprostřednosti odezev motoru nebýt znát.
Co vás ale na této jednotce vždycky znovu dostane, je její síla. Ne ta maximální, i když také ta je pochopitelně ohromující, ale ta všudypřítomná. Pocitově je motor už v dolní polovině otáček neskutečně silný a jeho projev jako by se krom decentní gradace postupně neměnil. Napadá mě jediné přirovnání - elektromotor. Pokud se vám líbí elektřinou poháněné vozy, ale méně to všechno kolem nich, kupte si M6. Není to zrovna lehké auto, motor s ním ale v jakýchkoli otáčkách cvičí jak Čáslavská se stuhou. A znovu musím dodat - s manuální převodovkou je dynamický projev auta mnohem bezprostřednější, už jen tím, že v levé noze a pravé ruce cítíte všechnu tu sílu, která míří z pod přední kapoty na zadní kola.
Velmi trefně shrnul projev motoru a jeho možnosti pravidelný uživatel tohoto auta, který mi řekl: „Obvykle jezdím v provozu prakticky jen na šestku. Čtyřku použiji jen v momentě, kdy se v dohledu objeví nějaké Porsche. A u zbylých rychlostí to chce skutečně výjimečnou příležitost (řeč byla třeba o 911 Turbo S, pokud vás zajímá něco konkrétního), aby na ně vůbec došlo.” V tomto je motor skutečně kouzelný a nepostrádá přitom ani výkonovou špičku. Tady si není na co stěžovat.
Jak si za chvíli budete moci poslechnout na přiloženém videu motor nepostrádá ani pořádně sytý zvukový projev, ale je to už pomalu tradiční bavorská levárna. Ani M6 s manuální převodovkou není zbavena systému Active Sound Design, takže onen hutný a přiznávám velmi podmanivý osmiválcový ryk nemá na svědomí jen mechanika, ale i elektronika. Ostatně si všimněte, jak s rozdílným umístěním kamery motor rozdílně zní - to není náhoda, jednou je chycený prakticky „na bedně”. Od testu X6 M vím, že tohle mohlo fungovat i lépe.
Na testy spotřeby v tomto případě nebyl čas, na vše kolem této recenze jsme s kolegou měli jen pár hodin a ty nebylo možné marnit economy-runy. Nicméně soudě podle krátkodobě dosahovaných hodnot spotřeby si troufnu odhadnout, že vůz je ve srovnání s M5 cca o 10 procent úspornější při aktivní jízdě (hmotnost, lepší aerodynamika, chybějící automat) a podobným způsobem „užranější” při potahu více či méně konstantní rychlostí (chybějící dlouhá sedmička, zde se sluší zeptat - opravdu sportovní auto potřebuje sedmikvalt?). Stále ovšem platí, že motor je až nepochopitelně efektivní přu náročném využití a bez „papírů na hlavu” nečekejte, že byste při sebeostřejší silniční jízdě viděli na palubním počítači spotřebu přes 30 litrů. To je s ohledem na výkon motoru a až nechutnou dynamiku M6 skoro k nevíře.
Převodovka je prostě „obyčejný” povedený manuál
Manuální převodovky pro velká eMka provází už od minulé generace spousta pověr. Setkávám se s nimi tak často, že jsem i já některým začal postupně podléhat. Prý je to poddimenzované řešení, které je před následky nesprávného používání chráněno nevypínatelnou elektronikou nebo omezovaným výkonem. Také jsem si přečetl pár recenzí manuální převodovky v současné M5 v amerických médiích a v některých se objevilo, že vlastně není o co stát, že jde o uživatelsky komplikovaný, těžký mechanismus, snad jako by komukoli krom Arnieho S. měl při minutém kvaltu rozlámat ruce.
Tyto zvěsti zhodnotím stručně: jsou to do jednoho naprosté nesmysly.
V tomto směru bylo skvělé mít po ruce člověka, který měl technickou integraci manuálu do M5 a M6 na starosti a naprosto rezolutně odmítl, že by šlo nějaké polovičaté řešení, převodovku do počtu, která by měla mít jakékoli problémy s přenosem výkonu. Naopak je to automatická převodovka, kvůli které jsou některé možnosti motoru M5 a M6 omezeny, kupříkladu maximální otáčky. Manuál a vše kolem něj je prý velmi robustním řešením, které je šité na míru náročnému využití, jaké se u takového auta předpokládá. A sám jsem se mohl přesvědčit, že tomu tak je.
Auto skutečně není ničím omezováno. K dispozici máte plný výkon motoru i jeho nejostřejší naladění, stabilizace jde plně vypnout jedním krátkým stiskem tlačítka. Uživatelsky nejde o mazlivou převodovku jako třeba v Peugeotu RCZ nebo Opelu Astra OPC, to jistě ne, jde ale ve své podstatně o typický manuál BMW s trochu těžším chodem, se kterým se chvíli budete sžívat. Ale jinak? Žádný limit, vůbec žádný.
Kompromisem není ani zpřevodování, které je vzhledem k výkonu motorů odstupňované jedním slovem perfektně. Nemohl jsem využít celý rychlostní potenciál vozu a nebylo vždy snadné si z tachometru v mílích (i přes německou registraci jde pořád o M6 pro USA) spočítat správné rychlosti v metrické soustavě, pětka je ale s to dostat se k rychlosti okolo 290 km/h, šestka, nebýt omezovače na 305 km/h, by se dostala k cca 330 km/h. Délka převodů je tak blízká prvním šesti kvaltům u alternativního automatu a to při 560 koních výkonu nelze hodnotit jinak než jako správné řešení.
Sladění převodovky s motorem je tak velmi dobré a projevuje se i jinak než dosud zmíněným způsobem. Řadit s meziplyny a dvojitým vyšlapáváním spojky je u M6 velmi snadné a přesné až po první rychlostní stupeň, na precizní dávkování plynu si zvyknete si zvyknete během pár zabrzdění. Sypu si v tomto směru popel na hlavu, že mě nenapadlo natáčet řazení na kameru, když jsem vůz zkoušel sám, přiložený snímek zachycuje z mého pohledu zbytečně nepřesné zacházení s převodovkou s často nepřesnými meziplyny do středních otáček, navíc přes spojku. Ale i to má svou cenu - alespoň vidíte, že člověk nemusí být génius na řazení, aby si s tímto ústrojím vyhověl.
A ještě jedna poznámka - M6 s manuálem je krásným příkladem toho, jakou jsou meziplyny u výkonného auta nezbytností. Vypustit meziplyn při brzdění na mokru u vozu s tak velkým a silným motorem znamená tvrdé zablokování kol „spojených” diferenciálem s omezenou svorností a okamžité poslání zádí do smyku. Bez meziplynů se s M6 s manuálem třeba na mokru dá jezdit leda velmi pomalu, už ne pomalu a vůbec ne rychle. Tohle je řešení, které jakéhokoli nedbalého řidiče okamžitě trestá bičem z ostnatého drátu. A i to se mi líbí - co si sami neodřídíte, to nemáte, na všechno ostatní je tady Playstation.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva