Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Mercedes CLA 220 CDI: Batmobil
30.12.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Originální Batmobil vyšel v aukci skoro na 90 milionů, novodobou kopii vám Mercedes prodá za milion. V případě CLA je to nejpádnější argument pro jeho koupi.
Přehled kapitol
Poněkud těžká a tvrdá, ale také jistá jízda
Když už jsem se párkrát odvolal na test modelu A 250 Sport, udělám to ještě jednou. Také tohle auto vypadalo už z dálky jako ministr války (i když ne tak moc jako CLA), jenže za jízdy válčilo spíše samo se sebou. Jestli mě na něm něco opravdu zklamalo, nebyl to automat nebo cokoli podobného, ale jízdní projev. Dokud jste po Áčku nic nechtěli, bylo všechno v pořádku, snaha o ostrou jízdu ale v kombinaci s nevypínatelným ESP přinášela nejedno nepříjemné překvapení. Auto se v extrému chovalo trochu jako vysoké MPV a když už jste začali mít pocit, že ho i tak kontrolujete, přišlo ESP se zásahy, které auto znovu znejistily a vás s ním. Na hatchback s 211 koňmi ve verzi zvané Sport jednoznačně zklamání.
Co čekat, když tomu samému přilepíte kufr? Expresivní nebudu, nic hezkého to ale není. V tomto směru ovšem CLA dokáže překvapit a nabídne přesně to, co Áčko nikoli - jakousi jízdní jistotu a přesnost. CLA je sice jen nepatrně nižším vozem, ale i to mu muselo pomoci. A zdá se, že i zadní převis, jakkoli vám to nemusí dávat smysl, dokázal auto zklidnit, zbavit vrtošivých tendencí. Jistě je to též nižší výkon, který obdobné koncepci pomůže lépe se projevovat na hranici možností, ale upřímně řečeno není velkým rozdílem, jestli jedete zatáčku, která se dá projet třeba 160 km/h, verzí se 170 nebo 211 koňmi - mezní rychlosti v ní dosáhnou obě.
Právě při podobné aktivnější jízdě na relativně technické trati je CLA rázem nad věcí, i takovou jízdu zvládá s nadhledem. Není ani nedotáčivé, do zatáček se mu chce a snad je s ním i trochu zábava. Pro řidiče podobná „akce” přesto úplně příjemná není - vůz je přesný a stabilní, působí ale trochu těžce, zejména pak na řízení. Když ale zapojíte trochu van Damma ve svém nitru, za chvíli vám to vyloženě protivné nepřijde. Jen se zkrátka musíte smířit s tím, že navzdory ovládání jinak přívětivému ke všem od slečen s psíky až po čtyřprocentní minoritu je ostrá jízda rázem trochu boj. Možná i proto, aby dámy s psíky a spol. zavčas přestaly zkoušet, co tenhle malý-velký Mercedes ještě svede.
Takže jízdně je CLA v pořádku? Vlastně ano, ale všechna zmíněná slova platí jen pokud se budete potýkat s kvalitní silnicí a těch, jak známo, v České republice není zrovna přebytek. Pokud s ním vjedete na horší povrch, pohoda je ta tam. Autu je vlastní snad ta nejhorší možná podvozková kombinace, které říkám „tvrdoměkkost” - na jednu stranu je podvozek docela měkký, přesto není poddajný. Kola ne zcela ochotně kopírují povrch, přenášejí vibrace do karoserie a ani bez hluku se to neobejde. Co na tom, že jízdní vlastnosti jsou dobré, když na typické české silnici budete spíše strádat?
Použitá kola bych přitom nevinil, při té široké a mohutné zádi menší na pohled nesnesete, spíše to bude chtít ještě o něco větší. Pokud ale nežijete v nějaké asfaltové oáze s úžasnými cestami všude kolem, doporučuji vyhnout se sportovnímu podvozku. Jeho absence by projevu pomoci mohla.
Komfort jízdy ale vyloženě špičkový stejně asi nikdy nebude, neboť na palubě není vysloveně ticho po pěšině, ani když podvozek mlčí. Motor se o to zasluhuje jen někdy, hluk od kol asi ne příliš, bezrámová okna všech dveří ale dovnitř permanentně pouští trochu více sice vždy nevýrazného, ale také permanentně ne zcela ignorovatelného šumu. Jet s CLA 220 CDI nějakých tepomatových 180 km/h či jinou podobnou rychlostí, kterou jinak bez potíží zvládá, není nepříjemné, když ale budete chtít poslouchat hudbu, nebo si promluvit se spolujezdcem, zjistíte, že k ideálu zkrátka něco chybí...
Já tomu autu rozumím
Když si dáte zmíněné dohromady, asi nedojdete k závěru, že Mercedes CLA je nějakým stuttgartským pokladem. To opravdu není, zároveň si ale nemyslím, že by šlo o špatné auto, které by si zasluhovalo nějaké kategorické odsouzení. Pokud bych měl vyzdvihnout něco opravdu nepříjemného, pak je to onen tvrdoměkký podvozek, bude ale vážně hodně záležet na místě, kde žijete, jak jej budete vnímat. Na Magistrále to bude každodenní utrpení, sám jsem ale z Jižních Čech, kde jsou silnice povětšinou kvalitnější a nebyl to aspekt, který by mě vysloveně trápil.
Když si vezmete zbylé zmíněné záležitosti, kde je problém? Ano, CLA není auto pro nadšené řidiče a nebude ideálem ani pro ty, kteří hledají maximální komfort. Ale má solidní motor výborně sladěný se snesitelnou převodovkou, z toho vyplývající slušnou dynamiku i výtečnou provozní efektivitu z hlediska spotřeby paliva. Ovladatelnost je nenáročná a jízdní vlastnosti na rozdíl od Áčka bezproblémové, alespoň na dobrých silnicích.
V těchto slovech najdete možná jisté smíření, ale těžko v nich naleznete upřímné pochopení či alespoň smítko nadšení. Nic takového v nich vážně není, tyhle pocity totiž není možné hledat ve funkci, je třeba se po nich pídit úplně jinde.
Když jsem vůz testoval, vytáhl jsem jej pochopitelně i na jednu obvyklou trať končící v menším městě. Opocený z náročné jízdy jsem pak při pomalém „rolování” obcí všechno pochopil. Začal jsem si všímat všech těch zkoumavých pohledů kolemjdoucích a když jsem zastavoval u čerpací stanice, naprosto jasně jsem četl zprávu v očích poblíž stojících řidičů i neřidičů - ti lidé čekali Batmana. Na auto hleděli způsobem, že nemohli doufat v nic jiného, než že se z interiéru vyřítí muž s netopýříma ušima a pláštěnkou a ohromí okolí některou ze svých technických hraček. Když jsem vystoupil jen já (uši by ještě odpovídaly, ale pláštěnka už nebyla...), zklamání okolí bylo zjevné. Těch pár sekund předtím mi ale vysvětlilo vše.
CLA je zkrátka typem auta, které už nemá vůbec žádné ambice uspokojit majitele svou funkční výjimečností nebo jakoukoli technickou předností. V těchto směrech není špatné, je v nich ale natolik nezajímavé, že na těchto hodnotách jeho autoři evidentně stavět nechtěli. Smyslem CLA je uspokojit majitele tím, že zapůsobí na své okolí, dodá mu image a společenský statut, který očekává. Cokoli dalšího je druhotné a pokud je z toho něco podstatné, pak provozní náklady - show musí být velká, ale stát musí co nejméně. I v tomhle směru je ale CLA ve verzi 220 CDI velmi vysoko.
Neříkám to ani náznakem pohrdavě a v případě posledních vět ani s nadsázkou, myslím to smrtelně vážně. Mně osobně takové hodnoty neuspokojují, dokázal jsem se ale v danou chvíli vžít do kůže lidí, kterých jsem i pár v životě poznal, jenž by byli z CLA bez nadsázky na větvi. Je to umělecké dílo věhlasné značky, nad kterým si ještě alespoň rok bude polovina lidí okolo pokoušet ukroutit krk. Tohle všechno můžete mít, i za méně než milion a se spotřebou naftového Civicu. Svým způsobem dokonalé auto, nevidím na trhu nic jiného, co by podobnou klientelu dokázalo uspokojit natolik, jako CLA. Od oné Batmanovské chvíle jsem aktivní ježdění s tímhle Mercedesem vzdal, nemělo to smysl, nebyl důvod nic dalšího v tomto ohledu zkoumat. Naopak jsem se pokoušel vžít do kůže zmíněného zákazníka a měl jsem pocit, že stojím na vrcholu. Je to vítěz kategorie „show for money”, o jinou hodnotu se tady nehraje.
Nevím, jestli zmíněné pochopíte, jak jsem to zamýšlel, ale pokud nikoli, neberte to prosím jako projev mého bláznovství - já jen říkám, že zákazníka tohoto auta vidím v jasných barvách, třebaže jím nejsem ani z desetiny. A jsem přesvědčen, že se šilo na jeho míru a Mercedes prostě uspěl. Bohužel pro třícípou hvězdu, nebo více pro její místní zastoupení mám pocit, že český zákazník je povětšinou stále příliš racionální, aby svodům CLA masově podlehl a vysokých prodejů zde tento model zřejmě nedosáhne. V USA, ještě více v Číně a myslím, že do jisté míry i v zemích jako je Německo se ale CLA dařit bude. Jestli jednou přijde jeho velká chvíle i u nás, teprve uvidíme, v tuto ale mohu říci jasně - pokud se vám vůz líbí hlavně svým stylem a vším kolem něj, klidně si jej kupte. To ostatní vás do kolen povětšinou nedostane, je to ale dost dobré na to, aby vám to radost z Batmobilu za milion nepokazilo...
Cena
Základní cena vozu (CLA 180): 713 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (CLA 220 CDI): 943 800 Kč
Technické údaje
Motor
Vznětový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 2 143 ccm
Největší výkon: 125 kW (170 k) při 3 400 - 4 000 ot./min
Největší točivý moment: 350 Nm při 1 400 - 3 400 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: sedmistupňová automatická převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 5,3 l
Mimo město: 3,6 l
Kombinovaná: 4,2 l
Objem palivové nádrže: 54 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 630 mm
Šířka: 1 777 mm
Výška: 1 432 mm
Rozvor náprav: 2 699 mm
Pohotovostní hmotnost (DIN/EU): 1 450/1 525 kg
Užitečná hmotnost: 480 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 470 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva