Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů
2.4.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
(+ video) Silnější motor, civilnější výbava, to liší tento Leon od dříve testované verze. Co to znamená pro jeho chování?
Přehled kapitol
Leon vs. Civic
Asi to nebude úplně typická dvojice soupeřů. Pokud se podíváte na internetová fóra, nejčastěji se Leon srovnává s Golfem, pak s korejským duem Hyundai i30/Kia Cee'd, občas někdo zmíní Astru či Mégane. Málokoho ale asi napadlo postavit Leon do křížku se Civicem. Přitom se to nabízí, na papíře mají leccos společného. Obě auta mají shodnou koncepci podvozku - klikovou nápravu a elektrické řízení. Mají shodný výkon a vezmou-li se do úvahy akční ceníky, 1,4 TSI 140 Style a 1,8i Sport lze pořídit za téměř stejnou cenu, cca 440 000 Kč.
Svým způsobem mají obě auta také stejnou historii. Civic býval řidičským autem, který se pyšnil vytříbenou technikou pod kapotou i u kol. Jenže přišlo UFO a ze sportovce byl sice avantgardní, ale v podstatě rodinně zaměřený vůz. Komplikované zavěšení kol nahradila klika a točivé VTEC motory nahradil na spotřebu zaměřený i-VTEC. Leon je na tom svým způsobem podobně. I když jeho image sportovce je založena na trochu jiných základech. Samozřejmě, existovaly výkonné verze FR a Cupra, častěji se ale objevovaly hustě ochipované verze s TDI motory.
Co bylo, bylo, dnes se obě auta potkala a míří na stejnou skupinu zákazníků. Co se jízdního projevu týče, jsou na tom obě dost podobně. Na hladkých cestách fungují téměř bez výhrad a rozbitým se v podstatě nebrání. Civic je na tom podvozkově o trochu lépe, je stabilnější a tišší. Velkou výhodu má v řízení, které je intuitivnější a ne tolik proměnlivé, jako v Leonu. Je ale spíše otázkou vkusu, kterému dáte přednost.
Velký rozdíl je v motorech, o přeplňované čtrnáctistovce už toho bylo napsáno dost, Civic zůstává věrný atmosférickému plnění. Výkonově jsou na tom obě auta stejně, ovšem co si budeme namlouvat, v běžném provozu bude pro normálního řidiče příjemnější turbomotor s jeho silným spodkem a středy. Na druhou stranu, pokud vám nevadí práce se spojkou a řadicí pákou, pak vás daleko více uspokojí točivá atmosféra v Hondě. Možná navíc bude pro leckoho znít překvapivě fakt, že ani jí není cizí jízda v nízkých otáčkách. Umí se velmi pěkně sebrat už od 1 500 ot./min. Zajímavé je, že se oba motory shodují ve spotřebě paliva, velký rozdíl mezi nimi nehledejte.
Paradoxně, přestože je Civic daleko řidičtější auto, současně je praktičtější. Jeho velkým trumfem jsou tzv. Magic seats, tedy kouzelná zadní sedadla. Buď je sklopíte dolů, přičemž zajedou k podlaze a spolu s kufrem vytvoří jednu rovnou plochu, nebo zvednete sedáky a získáte poměrně vysoký prostor pro přepravu například jízdního kola. Také na objem kufru vede Civic, 460 vs. 380 litrů už bude znát.
Zdálo by se, že Civic je prostě lepší volba. Ano, je, pokud chcete více řídit a potřebujete více prostoru pro zavazadla. Na druhou stranu prohrává ne na body, ale na celé čáře v oblasti designu exteriéru i interiéru. Nebudu zabíhat do podrobností, nahlédněte prosím do našeho loňského testu, ale designové výstřelky deváté generace japonského stroje prostě musíte chtít, abyste je akceptovali.
Leon? Golf? Korejci či snad Civic?
Vidíte, chtěl jsem být stručný a nakonec je z toho zase menší slohovka. Jaký je tedy nový Leon v této verzi? Říká se, že dnes už není možné koupit špatné auto a Leon tuto přibližnou reflexi reality nenarušuje, stejně jako jeho konkurenti ale má v řadě ohledů k dokonalosti více nebo méně daleko. A právě tady vzniká prostor pro uplatnění rozličných preferencí.
Nechci zde opakovat závěr prvního testu, ve kterém jasně zaznělo, jak na tom Leon je ve srovnání s Korejci, ani zkušenosti s testovaným autem na tom nic nemění. Daleko těžší úkol je rozhodnout se mezi Leonem a Golfem. Budeme-li se bavit o vozech se silnějším TSI, bude mít Golf velkou výhodu v lepší zadní nápravě. Na druhou stranu, pořád je to jen Golf. Když nad tím sám přemýšlím, skoro si říkám, že bych volil Leon. Řidiči s menšími nároky na jízdní vlastnosti i kvalitu jízdy horší zadní náprava tolik neublíží a přestože mě jeho design zrovna neoslovil, vedle Golfu vypadá výrazně atraktivněji. Pokud se vrátím zpět k Civicu, tak tam je ta situace výrazně těžší. Sám pro sebe bych jednoznačně volil atmosférický motor, ovšem vzal-li bych v potaz, že by za volant sedali i jiní, méně nadšení řidiči, zvítězila by asi snažší dostupnost výkonu u turbomotoru.
Nový Leon má být jedním z pilířů záchrany Seatu před cestou do zapomnění. Současně je vlastně jeho poslední šancí, protože pokud nezabere ani toto auto, těžko ve Španělsku vymyslí něco lepšího. Sám jsem zvědav, jak se situace bude vyvíjet. Zatím se letos zdá, že Seat pomalu roste, ovšem koncernem zadaný cíl je ještě v nedohlednu. Leon má pro úspěch slušně nabito, už jen proto, že Korejci si v Evropě stále ještě nevybudovali dost silné renomé. Největším sokem mu paradoxně asi bude Golf a zapomenout nelze ani na Octavii. Osobně držím Leonu palce, je to dobré auto, jen je třeba mít na paměti, že si mezi generacemi poněkud obrousil své drápy a oslovovat dnes bude trochu jinou klientelu, než dříve.
Proč ho chtít?/Proč ho nechtít?
Podívejte se prosím do prvního testu Leonu, k tomu není co dalšího dodat.
Cena
Základní cena vozu (Leon 2013 1,2 TSI 63 kW Basis): 299 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Leon 2013 1,4 TSI 103 kW Style): 430 900 Kč
Cena testovaného provedení (Leon 2013 1,4 TSI 103 kW Style + doplňková výbava): 509 400 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 395 ccm
Největší výkon: 103 kW (140 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 211 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,0 l
Mimo město: 4,0 l
Kombinovaná: 5,0 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 263 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor náprav: 2 636 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 231 kg
Užitečná hmotnost: 519 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 6 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 9 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 10 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda