Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů

(+ video) Silnější motor, civilnější výbava, to liší tento Leon od dříve testované verze. Co to znamená pro jeho chování?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů

2.4.2013 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Silnější motor, civilnější výbava, to liší tento Leon od dříve testované verze. Co to znamená pro jeho chování?

Leon vs. Civic

Asi to nebude úplně typická dvojice soupeřů. Pokud se podíváte na internetová fóra, nejčastěji se Leon srovnává s Golfem, pak s korejským duem Hyundai i30/Kia Cee'd, občas někdo zmíní Astru či Mégane. Málokoho ale asi napadlo postavit Leon do křížku se Civicem. Přitom se to nabízí, na papíře mají leccos společného. Obě auta mají shodnou koncepci podvozku - klikovou nápravu a elektrické řízení. Mají shodný výkon a vezmou-li se do úvahy akční ceníky, 1,4 TSI 140 Style a 1,8i Sport lze pořídit za téměř stejnou cenu, cca 440 000 Kč.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 22 - Honda Civic 2012 test exterier 12Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 23 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 03

Svým způsobem mají obě auta také stejnou historii. Civic býval řidičským autem, který se pyšnil vytříbenou technikou pod kapotou i u kol. Jenže přišlo UFO a ze sportovce byl sice avantgardní, ale v podstatě rodinně zaměřený vůz. Komplikované zavěšení kol nahradila klika a točivé VTEC motory nahradil na spotřebu zaměřený i-VTEC. Leon je na tom svým způsobem podobně. I když jeho image sportovce je založena na trochu jiných základech. Samozřejmě, existovaly výkonné verze FR a Cupra, častěji se ale objevovaly hustě ochipované verze s TDI motory.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 24 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 16 Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 25 - Honda Civic 2012 test exterier 08

Co bylo, bylo, dnes se obě auta potkala a míří na stejnou skupinu zákazníků. Co se jízdního projevu týče, jsou na tom obě dost podobně. Na hladkých cestách fungují téměř bez výhrad a rozbitým se v podstatě nebrání. Civic je na tom podvozkově o trochu lépe, je stabilnější a tišší. Velkou výhodu má v řízení, které je intuitivnější a ne tolik proměnlivé, jako v Leonu. Je ale spíše otázkou vkusu, kterému dáte přednost.

Velký rozdíl je v motorech, o přeplňované čtrnáctistovce už toho bylo napsáno dost, Civic zůstává věrný atmosférickému plnění. Výkonově jsou na tom obě auta stejně, ovšem co si budeme namlouvat, v běžném provozu bude pro normálního řidiče příjemnější turbomotor s jeho silným spodkem a středy. Na druhou stranu, pokud vám nevadí práce se spojkou a řadicí pákou, pak vás daleko více uspokojí točivá atmosféra v Hondě. Možná navíc bude pro leckoho znít překvapivě fakt, že ani jí není cizí jízda v nízkých otáčkách. Umí se velmi pěkně sebrat už od 1 500 ot./min. Zajímavé je, že se oba motory shodují ve spotřebě paliva, velký rozdíl mezi nimi nehledejte.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 26 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Int 02 Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 27 - Honda Civic 2012 test interier 02

Paradoxně, přestože je Civic daleko řidičtější auto, současně je praktičtější. Jeho velkým trumfem jsou tzv. Magic seats, tedy kouzelná zadní sedadla. Buď je sklopíte dolů, přičemž zajedou k podlaze a spolu s kufrem vytvoří jednu rovnou plochu, nebo zvednete sedáky a získáte poměrně vysoký prostor pro přepravu například jízdního kola. Také na objem kufru vede Civic, 460 vs. 380 litrů už bude znát.

Zdálo by se, že Civic je prostě lepší volba. Ano, je, pokud chcete více řídit a potřebujete více prostoru pro zavazadla. Na druhou stranu prohrává ne na body, ale na celé čáře v oblasti designu exteriéru i interiéru. Nebudu zabíhat do podrobností, nahlédněte prosím do našeho loňského testu, ale designové výstřelky deváté generace japonského stroje prostě musíte chtít, abyste je akceptovali.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 28 - Honda Civic 2012 test interier 17Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 29 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Int 07 Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 30 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Int 09 Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 31 - Honda Civic 2012 test interier 19

Leon? Golf? Korejci či snad Civic?

Vidíte, chtěl jsem být stručný a nakonec je z toho zase menší slohovka. Jaký je tedy nový Leon v této verzi? Říká se, že dnes už není možné koupit špatné auto a Leon tuto přibližnou reflexi reality nenarušuje, stejně jako jeho konkurenti ale má v řadě ohledů k dokonalosti více nebo méně daleko. A právě tady vzniká prostor pro uplatnění rozličných preferencí.

Nechci zde opakovat závěr prvního testu, ve kterém jasně zaznělo, jak na tom Leon je ve srovnání s Korejci, ani zkušenosti s testovaným autem na tom nic nemění. Daleko těžší úkol je rozhodnout se mezi Leonem a Golfem. Budeme-li se bavit o vozech se silnějším TSI, bude mít Golf velkou výhodu v lepší zadní nápravě. Na druhou stranu, pořád je to jen Golf. Když nad tím sám přemýšlím, skoro si říkám, že bych volil Leon. Řidiči s menšími nároky na jízdní vlastnosti i kvalitu jízdy horší zadní náprava tolik neublíží a přestože mě jeho design zrovna neoslovil, vedle Golfu vypadá výrazně atraktivněji. Pokud se vrátím zpět k Civicu, tak tam je ta situace výrazně těžší. Sám pro sebe bych jednoznačně volil atmosférický motor, ovšem vzal-li bych v potaz, že by za volant sedali i jiní, méně nadšení řidiči, zvítězila by asi snažší dostupnost výkonu u turbomotoru.

Nový Leon má být jedním z pilířů záchrany Seatu před cestou do zapomnění. Současně je vlastně jeho poslední šancí, protože pokud nezabere ani toto auto, těžko ve Španělsku vymyslí něco lepšího. Sám jsem zvědav, jak se situace bude vyvíjet. Zatím se letos zdá, že Seat pomalu roste, ovšem koncernem zadaný cíl je ještě v nedohlednu. Leon má pro úspěch slušně nabito, už jen proto, že Korejci si v Evropě stále ještě nevybudovali dost silné renomé. Největším sokem mu paradoxně asi bude Golf a zapomenout nelze ani na Octavii. Osobně držím Leonu palce, je to dobré auto, jen je třeba mít na paměti, že si mezi generacemi poněkud obrousil své drápy a oslovovat dnes bude trochu jinou klientelu, než dříve.

Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 32 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Ext 04Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 33 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Int 02Rychlý test Seat Leon 2013 1,4 TSI 140: lev bez drápů - 34 - Test Seat Leon 1.4TSI 140 2013 Eng 02

Proč ho chtít?/Proč ho nechtít?

Podívejte se prosím do prvního testu Leonu, k tomu není co dalšího dodat.

Cena

Základní cena vozu (Leon 2013 1,2 TSI 63 kW Basis): 299 900 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (Leon 2013 1,4 TSI 103 kW Style): 430 900 Kč Cena testovaného provedení (Leon 2013 1,4 TSI 103 kW Style + doplňková výbava): 509 400 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 395 ccm
Největší výkon: 103 kW (140 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 211 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,0 l
Mimo město: 4,0 l
Kombinovaná: 5,0 l
Objem palivové nádrže: 50 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 263 mm
Šířka: 1 816 mm
Výška: 1 459 mm
Rozvor náprav: 2 636 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 231 kg
Užitečná hmotnost: 519 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 380 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše