Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice

(+ video) Nová Octavia s menším dieselem nezaujme dynamicky ani řidičsky, absence podobných ambicí ji ale dopřává smysluplnější naladění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice

27.4.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Nová Octavia s menším dieselem nezaujme dynamicky ani řidičsky, absence podobných ambicí ji ale dopřává smysluplnější naladění.

Tak nějak průměrný motor

Předchozí provedení motoru 1,6 TDI jsem si zrovna neoblíbil. Byl relativně hlučný, s většími modely koncernu Volkswagen (Škodu Octavia II nevyjímaje) měl navíc dost práce a navzdory jakž takž přijatelnému výkonu až 105 koní s nimi zrovna živě nehýbal. Na novou Octavii III s motorem se stejným označením i nejvyšším výkonem jsem tak hleděl s jistým despektem, jakkoli jsem si byl vědom toho, že jde o úplně novou jednotku z řady EA 288.

Podobnou proměnou si prošel už dříve testovaný dvoulitr a ačkoli ten si mezigeneračně výkonově pomohl, hlučný byl docela dost a jakési pocitové tvrdosti se též nezbavil. Nový 1,6 TDI naštěstí zapěl trochu jinou píseň, jakkoli v celé šíří dovedností beztak vysloveně nezářil.

Předně musím říci, že tahle jedna-šestka je relativně tichá a působí i o poznání měkčeji. Alespoň z hlediska klasického dieselového nýtování se drží zkrátka a na volnoběh nebo v nízkých otáčkách se svým projevem dokáže dostat mezi lepší polovinu toho, co je na trhu k mání. Pokud se budete držet těchto sfér, pravděpodobně budete s motorem spokojeni, s rostoucími otáčkami ale přibývá podobně typického dieselového dunění a ačkoli v žádných sférách se nepropracuje až na úroveň, ze které by vás bolela hlava, od nějakých 3 000 ot./min výše už jej s radostí poslouchat nebudete.

Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 16 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 131Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 17 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 133Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 18 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 135

Podobných mantinelů se konec konců drží i jeho charakter. Motor je překvapivě živý v nízkých otáčkách, když už je okolo 1 500 ot./min dobře použitelný a za hranicí 2 000 otáček ožije podruhé. Mohl bych opakovat stejná slova - pokud se budete držet zde a dále se vydávat někam ke 3 000 otáček, budete si lebedit, jakmile ale začnete chtít od jednotky více, ochotná být přestane. Když kupříkladu potřebujete akcelerovat ve vyšších rychlostech, bez vysokých otáček už to nejde - automatická převodovka, ke které se ještě dostaneme, nechá motor v některých případech točit až blízko k hranici 5 000 ot./min, už ale o 1 000 otáček dříve začíná motor křičet: „Přeřaď a splním ti tři přání...” Při snaze o maximálně efektivní akceleraci v přímce převodovka motor pouští jen do nějakých 4 200 ot./min a stejně už působí značně unyle. Když si k tomu přidáte zvukový projev, chtít od motoru vyšší dynamiku vás dříve nebo později přestane bavit - tohle je pohodář, který má rád svůj klídek a když do něj začnete píchat dřevěnou holí, aby se probral, s radostí na to reagovat nebude.

Co dynamika? Podívejte se sami na přiložené video, v kombinaci s docela krátce zpřevodovaným sedmikvaltem nebyla z absolutního hlediska úplně marná a i pocitově se mi zdála být zajímavější než v případě Octavie II s obdobným motorem. Ten mi připadal poněkud těžkopádný, ve „trojce” se, jistě i kvůli nižší hmotnosti samotného auta, projevoval mrštněji a podíl na tom nutně měl také fakt, že nepůsobil tak tvrdě. Znovu jsou tu ale dvě tváře - při menších nárocích na dynamiku a pohybu v nižších otáčkách vás auto spíše překvapí svou chutí do života, ve vyšších začnete brzy mít pocit, že jste osedlali pojízdnou zombie.

Poznat reakce motoru skrytého za automatem je těžké, a tak se jejich hodnocení vyhnu, všechny už zmíněné faktory ale dělají z 1,6 TDI tak nějak průměrný diesel svého typu. Jeho 105 koní neurazí, ale ani nenadchne, na trhu jsou dieselové jedna šestky silnější i slabší. Zvukový projev, kultivovanost i charakter pak mají dvě tváře v závislosti na otáčkách a to nutně vede ke stejnému hodnocení - špičkový motor nesmí mít dvě tváře, mizerný ale nebude mít hezkou ani jednu. Na každý pád jsem si jist, že tento 1,6 TDI představuje oproti předchozímu provedení pokrok. To se dalo snést leda v malých autech svým výkonem, novinka rázem předvádí dokoukatelné představení i v dost velké Octavii.

Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 19 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 136Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 20 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 137Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 21 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 140

Kam si ve škále nabídky pohonných jednotek tohoto typu zařadíte jeho spotřebu, zvažte sami. Pokud začnete z motoru dolovat maximální dynamiku, podívá se spotřeba kousek za desetilitrovou hranici. To není špatné, ale některé podobné motory dokážou předvést i lepší dynamické představení s menší chutí k jídlu.

Tohle ale asi nebude ten nejzajímavější režim. Při svižné okreskové jízdě se spotřeba vešla do šesti litrů, udržování devadesátky a defensivní styl přinesl menší než čtyřlitrový apetit a na klasickém economy runu s průměrnou rychlosti 59 km/h si Octavie III 1,6 TDI řekla o 2,8 litru nafty na 100 km. Abychom byli úplní, za celý test s tisícovkou ujetých km nejen se mnou za volantem činila spotřeba 6,7 litru nafty na 100 km.

To jsou určitě dobrá čísla, v případě nabídky Octavie třetí generace má být toto provedení (vyjma Green Linu) vůbec nejúspornějším a zjevně jím je. Asi by nakonec nebylo úplně fér říkat i těmto výsledkům průměrné, jsou nadprůměrné, ale nejsou výjimečné - existují výkonnější naftové jedna-šestky, které umí totéž nebo ještě více.

DSG se úspěšně snaží alespoň o komfort

Další novinkou tohoto testu byla automatická převodovka, které jsem se dosud vyhýbal jako čert kříži. Automatickému řazení neholduji a vzhledem ke známým limitům DSG, zvláště pak toho šestistupňového, jsem si nepřál, aby tento faktor ovlivňoval či omezoval mé vnímání kvalit zbytku auta. Ale přišel den, kdy bylo třeba i samočinné řazení vyzkoušet a v případě této verze jeho novější, sedmistupňový klon špatný dojem nedělá.

U varianty jako 1,8 TSI by jistě omezovalo rozsah jeho možností, v případě slabší 1,6 TDI ale v některých případech i pomáhá. S ohledem na dnešní dobu prodlužování převodů znamenají manuální převodovky pro dynamický projev pohonných jednotek nezřídka minus. U nějakého 250koňového turba se to až tak nepozná, pokud ale nadělíte 105koňové jednotce ve velkém autě čtyřkvalt s dvojicí rychloběhů, nutně si začnete připadat jako běžec, kterého někdo začal držet za gumu v trenkách - šlapete do toho a rychlost nikde. Dříve testovaná 1,2 TSI na tom sice až tak špatně nebyla, zbytečně dlouhá převodovka ji ale nesvědčila a docela jinak naladěný automat 1,6 TDI dělal z tohoto provedení dynamicky příjemnější auto - navzdory stejnému výkonu a vyšší hmotnosti.

Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 22 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 075Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 23 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 076Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 24 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 078

Má sedm docela krátkých kvaltů, což u auta s maximální rychlostí 194 km/h znamená, že převodovka řadí a řadí a řadí. Už daleko před hranicí 100 km/h dává za 4 a i kvalt číslo 7 je použitelný ještě před dosažením maximální rychlosti. Jak moc je to efektivní z globálního pohledu, nevím, ale i vzhledem k docela omezenému rozsahu „příjemných otáček” je to pro jakoukoli akceleraci v přímce příjemné. Převodovce navíc menší změny otáček pomáhají s rychlostí řazení (přesto je tu pořád trapně se přetvařující otáčkoměr, který po přeřazení přeskočí na nižší otáčky jak luční koník, ale motor se k nim ve skutečnosti ještě nějaký čas propracovává) a také jeho čistotou. Komfortu jízdy tedy tato skříň prospívá zcela nesporně.

Jak moc ovlivňuje spotřebu, budeme muset jednoho krásného dne zjistit srovnáním se stejným provedením vybaveným manuálem, předpokládám ale, že pozitivní jeho přínos nebude, taková už je má zkušenost. Čemu ale automat jistě neprospívá je ovladatelnost celého auta a to tím více, čím rychleji, nebo spíše aktivněji chcete jet. Ani se mi nechce opakovat už tolikrát vyřčené, ale aspoň telegraficky musím. DSG má zkrátka pořád limit v tom, že má „předzařazený” jen jeden další kvalt a ne vždy zvládne odhadnout, který to má být. Pokud tedy například mezi zatáčkami akcelerujete na čtyřku, automat očekává zařazení pětky, vy ale v další zatáčce jdete do pomalé šikany na trojku. Než tohle automat změní, trvá to jistě déle než sekundu, a to je při aktivní jízdě věčnost, když už dávno potřebujete mít zařazeno jinak.

Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 25 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 090Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 26 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 092Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 27 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 097

Nepříjemné je to ale i v určitých situacích v běžném provozu a pak je tu klasický problém s podřazováním. Jestliže při akceleraci je sedm kvaltů obvykle „prima hodně”, pak při deceleraci je to „děsně moc” a automat vůbec není schopen následovat brzdné schopnosti vozu. Mohli jste to ostatně vidět i na výše přiloženém videu se závěrečným zpomalením z maximální rychlosti na 0 km/h. Automat stihl za celou dobu podřadit o pouhé dva stupně, pak šel rovnou na jedničku, a to byl v režimu S, kdy si může dělat, co chce a podřazování si odbýt bez ohledu na vaši vůli klidně v nízkých otáčkách, kde mu to půjde velmi snadno. Ani tak to zdaleka nezvládá a pokud se pokusíte volit nižší rychlosti při zpomalování sami, zjistíte, že je vaše pokyny schopen následovat ještě hůře. A mohl bych dále probírat pomalé změny převodů o vícero stupňů (dolů to DSG nedělá po jednom, stejně to ale třeba ze 7 na 4 trvá dlouho, nahoru to pak po jednom dělá, trvá to věčnost a když do toho přijde nějaká změna, je převodovka na pár vteřin v říši divů. Po chvíli tam za slušné zvukové rány „něco narve”, aby už se jelo...) či další drobné, ale nikoli nepodstatné neduhy.

Myslím si, že u této verze Octavie bude daleko podstatnější onen komfort než dále zmíněné nedostatky při náročnější jízdě, neboť té, jak dále probereme, nefandí O3 1,6 TDI ani jinak. Ale zmínit jsem to musel, abyste si snad pod DSG v tomto provedení nepředstavovali nějaké „F1-řazení”, jak mu s oblibou říkají čeští bazaristé. Kdyby s takovým automatem měl jezdit Alonso, hned o prvním závodním víkendu by si to demonstrativně „hodil” v boxové uličce. S tímhle automatem se dá dobře jezdit klidně a obvykle i svižně. Rychle a aktivně ale rozhodně ne.

Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 28 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 098Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 29 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 099Rychlý test Škoda Octavia III 1,6 TDI: nejlepší jízda na klice - 30 - Test Skoda Octavia III 2013 16 TDI 087

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše