Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Rychlý test VW Passat 2,0 TDI 177 R-Line: modla stále právem?
18.3.2014 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Zoufale přesluhující Passat se zdá být odsouzen k výsměchu a ponížení. Mnozí konkurenti před ním ale stále mohou jen hořce polykat.
Přehled kapitol
Kovárnička dříve narozených
Pod kapotou testovaného Passatu si našel místo sice ne úplně starý 2,0 TDI se vstřikováním common-rail, jenže i ten potvrzuje, že něco jako „tichý diesel” u Volkswagenu vyrobit ne a neumí. Ostatně ani nejnovější motory testované loni v Octaviích 2,0 TDI a RS TDI nenaznačily, že by naftový čtyřválec koncernu VW neměl být nadále spojován s jiným slovem „hluk”, tak co bylo možné čekat od o půl generace starší jednotky? Testovaný Passat měl tu smůlu, že jsem ho po prvním nastartování slyšel zvenčí za nízké teploty a doteď se mi o té symfonii zdají zlé sny.
Jenže to platí zvenku a nakonec i tento sled událostí pomohl vozu zaujmout tím, o kolik lépe se motor projevuje uvnitř. Ne snad proto, že by mě předchozí zkušenost připravila o sluch, to spíše citelně vylepšené odhlučnění a nějaký ten „akustický doping” (rezonátor?) se postaraly o to, že i takto výkonný naftový čtyřválec se na palubě projevoval příjemně. Nebudu vám vyprávět pohádky o tom, že jej nepoznáte od benzinu, nebo si jej dokonce spletete s šestiválcem, tohle je jasný nafťák, neobjevil jsem ale snad jediný režim, v němž by mi vyloženě pil krev. To se mi u dieselových aut příliš často nestává a prvotní parafráze na někdejší televizní pořad se mi rychle ztratila z mysli.
Nejslyšitelnější je motor v nízkých otáčkách v nízkých rychlostech, tehdy zcela nezvládá utišit své nýtovací choutky, ve středních točkách je ale relativně kultivovaný a nevýrazný, ve vysokých si pak odpouští dunění. Spojte si tohle s docela příjemným průběhem výkonu, který je už pár set otáček na tisícovou hranicí alespoň nějaký a do cca 4 800 ot./min solidní, přidejte rozumné zpřevodování manuálního šestikvaltu a před sebou máte pohonnou jednotku, se kterou se nežije špatně - sice vás neoblaží žádným krásným zvukem, svůj bez nadsázky odporný zvukový projev ale nechává daleko za přepážkou mezi motorem a prostorem pro cestující a na kola dokáže skoro pořád pumpovat slušné množství výkonu.
Nečekejte zrovna raketu, máme tu 177 koní na 1 558 kg (EU), ale ztrácet se v provozu s dostupnou dynamikou určité nebudete. Výkon navíc nastupuje relativně rychle a co je pro mě coby „benzinového fundamentalistu” ještě podstatnější - projevuje se měkce, hladce. Takto výkonné nafťáky bývají tvrdé jak Stollwerck, až máte nutkání okovat si své boty trochou železa, abyste té čtyřválcové herce mohli pedálem pořádně nakopat. Tento motor je na bijce z farmy skoro elegán a v Passatu mi dává smysl. Nakonec, leccos vám o něm prozradí i přiložené video.
Jistě se ptáte na spotřebu, která má... Nechci říci dvojí tvář, to je trochu klišé, má jednu tvář, ale ne zcela homogenní. Na jednu stranu je třeba říci, že tento 2,0 TDI má relativně malý spotřebový rozptyl - když od něj budete žádat maximum dynamiky, nad 14-15 litrů nafty na 100 km se spotřebou nepodíváte. To je vzhledem k tomu, jak dobře auto jede, velice slušný výsledek. Také minimum spotřeby je solidní - economy run jsem vzhledem ke klimatickým podmínkám musel oželet, jezdit předpisově za 5 až 6 litrů nafty ale lze bez potíží. Kde je tedy problém? Pokud chcete po motoru už jen něco víc než málo, pod 8 se spotřeba dostává stěží, jen rychlejší jízda pak znamená něco mezi 9 a 10 litry nafty na 100 km, a to už úplně málo není. Redakčních 659 testovacích km jsme pak s kolegy zvládli se spotřebou 10,5 litru nafty a i když to reflektuje aktivnější jízdu a nějaké ty náročnější testy, žádné dostihy to nebyly.
Tento 2,0 TDI je tedy z těch, které umí jezdit pomalu za málo a umí jezdit i hodně rychle za relativně málo. Jakási normální rychlá jízda mu ale úsporně jde jen při víceméně konstantní rychlosti na dálnici, při každé akceleraci už polyká naftu plnými doušky...
Měně odtažitý, než si myslíte
Asi nemusíme dlouze přemýšlet nad tím, v jakých „jízdních rolích” se tento Passat bude ocitat nejčastěji - auto na pravidelné cesty obchodního cestujícího, dálniční „potah”, rodinný dostavník. Cokoli jiného bude odsouzeno mezi okrajové jevy, čímž je jasně definováno, tak se taková auto musí ovládat - snadno a neúnavně, ostatní faktory klidně přebíjeje.
Právě takhle ovládání Passatu funguje a i když dozajista nejde o ideál z mého úhlu pohledu, na míru zákazníka se zde šilo velmi přesně. Když jsme u přesnosti, právě ta ovladatelnosti vozu vládne, ať vám to zní jakkoli omletě. Je úplně jedno, jestli mluvíme o spojce, brzdě, plynu, řízení nebo řazení, to všechno funguje vyzpytatelně a řekl bych, že i samozřejmě. Můžete zvolit decentní styl jízdy, můžete po autu chtít více než zmůže, přesto se setkáte vždy se stejně samozřejmou reakcí skrze ovládací prvky - Passat prostě dává najevo, že udělá, co chcete a ani nechce přiznat, že by se u toho potil. Je chladně přesný i ochotný a docela chápu, že tohle některé „bere”.
Jestliže všechno dosud zmíněné je dost očekávatelné, musím k tomu dodat i něco překvapivého - při vší té chladnosti bych ani neřekl, že vůz je extrémně nekomunikativní nebo snad dokonce svéhlavý. Určitě to není to „povídavé” auto, které jako by s vámi při aktivní jízdě sedělo nad sklenkou vína a nenuceně vám dovolovalo prožívat každý doušek v podobě ujetých kilometrů. V rámci toho, kam se od dob jeho zrodu posunula komunikativnost většiny konkurentů (stručně řečeno do p...ekel), není ani „německý přístup, edice 2005”, třebaže v jistých ohledech modifikovaný, v dnešní době úplná bída.
Asi už si neoblíbím tu umělou kulisu řazení nebo samolibé řízení, ale třeba ovládání brzd, spojky, ale nakonec i motoru úplně odtažité není. Výsledný mix mi prostě přijde být dobrý - určitě neučaruje náročným řidičům, ti se ale částem showroomu Volkswagenu, kde jsou vystaveny Passaty TDI, jistě obloukem vyhýbají. Většině ostatních podle mě nemůže být proti mysli - je přesný, vyjde vám vstříc a nebude se jevit jako váš nepřítel ani když od auta budete chtít trochu více než je standardně připraveno dávat. Tento dojem mi nakonec shodou okolností potvrdila i pozdější zkušenost s podstatně novějším kompaktním kombíkem na MQB, na jehož recenzi ještě dojde. Ani v jeho případě bych neřekl, že je vysloveně odtažitý, vedle Passatu se ale rázem jevil být citelně svéhlavějším, řekl bych jalovějším autem. Zkrátka novější nemusí být vždy lepší, alespoň ne ve všech ohledech...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Britové vyzkoušeli inovovaný Ford Puma ST, který přišel o motor i převodovku. Selhává přesně tam, kde měl excelovat
28.2.2024 - Číňané chystají nový kombík pro Evropu, v poměru dynamiky, prostornosti a ceny by mohl být bezkonkurenční nabídkou
28.2.2024 - Audi se chytilo do pasti svých elektrických plánů, cokoli s některými modely teď udělá, bude to špatně
29.2.2024 - Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 - Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva