Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi A3 2012 1,4 TFSI: skvělé, ale ne dost
2.12.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Z hlediska svých vlastností je nová A3 extrémně dobrým autem, jedním z nej kompaktů vůbec. Vzhledem ke své ceně ale okouzlit nesvede.
Přehled kapitol
Opravdu skvělé, jenže levnější konkurenci příliš neutíká
Poslední části tohoto testu vyzněly pro A3 velmi dobře a věřte mi, že nepřeháním ani v nejmenším. Kompaktní Audi podle mě mezigeneračně zamířilo z šedi jistého nadprůměru až k samotnému vrcholu třídy a to navzdory tomu, že jeho hmotnost-šetřící přístupy nezřídka ukazující i svou náklady-snižující tvář. Pro mě osobně to je velmi příjemné překvapení a bez okolků říkám, že to je jedno z nejlepších Audi všech dob. V rámci vyšších tříd ingolstadtská Áčka obvykle tak vysoko nesahají.
Takže všechno dobré? Bohužel. Toto je pohled na samotné vlastnosti vozu, které jsou naprosto v pořádku, jenže musím je vnímat také v poměru k ceně. Ano, špička si obhájí špičkové ceny, problém A3 je v tom, že své pozice dnes sdílí se soupeři z docela jiných sfér.
Když jsem zjara testoval nové Hyundai i30 a Kiu Cee'd, konstatoval jsem, že jde o auta tak dobrá, že si nedovedu představit o mnoho lepší. A že otázkou není, co bude muset VW udělat, aby si uhájil svůj náskok, ale jak moc se bude muset přetrhnout, aby se Korejcům alespoň vyrovnal. Osobně nevím, jak je tomu v případě Golfu, ale s A3 uspěl, jde o auto charakterově velmi podobné Cee'du. Dokonce řeknu, že A3 je takový Cee'd s mnohem lepším interiérem, asi o 10 procent horší schopností filtrovat velké nerovnosti a asi tak o 10 procent lepším projevem při aktivní jízdě. Před pár lety by mě za toto prohlášení v Audi kamenovali, dnes si mohou podat ruce, obejmout se a zatleskat si - být jako Cee'd znamená být na špici a z celkového pohledu bych A3 hodnotil i lépe než Kiu.
Jenže problém je v tom, že cena A3 je asi tak dvojnásobná a v tomto směru vedle neobyčejně povedených Korejců ztrácí glanc. Ano, Audi udělalo skvělé auto, opravdu mimořádné dobré a i pro mě velmi, velmi uspokojivé. Ale bude těžké ho prodat, když jiní nabízejí 90 procent téhož za poloviční cenu. To je problém A3 - některé tuctové kompakty jsou dnes tak moc dobré, že prostě nelze nabídnout něco o tolik lepšího, aby to mohlo stát o tolik více.
Ale abych byl férový, tohle je problém testované, dnes vlastně základní verze, která je celým svým pohonným ústrojím někde na úrovni Cee'du 1,6 GDI. Jakmile sáhnete po variantě jako 1,8 TFSI quattro, jste rázem ve sférách, kde korejská konkurence nic nenabízí a vůz se bude moci srovnávat leda s podobně výjimečným (ale také jen ve špičkových verzích) BMW 1. Ale my jsme testovali 1,4 TFSI a o té platí zmíněné: auto je to skvělé, ale ne dost na to, aby ospravedlnilo svou cenovku.
Přesto mi ukázalo, že nová A3 má více než dobrý základ a pokud se někde nestane chyba, měla by třeba nová S3 být opravdu něco. Těšme se na ni, než se ji dočkáme, platí jednoduše to, že pokud chcete cenově smysluplnou A3, musíte si ji koupit s výkonným motorem či pohonem kol, který utíká tomu, co dokážou nabídnout levnější konkurenti. Jinak si jen připlatíte za „značkovější” Cee'd...
Proč ho chtít?
Z hlediska zacílení na co možná nejširší spektrum potenciálních zákazníků je to zřejmě nejlepší kompakt na trhu. I v takřka základním provedení umí zaujmout jak z hlediska komfortu a kvality jízdy, tak i svými jízdními vlastnostmi a ovladatelností. Dokáže zkrátka komfortně odvézt i slušně pobavit, v obou směrech je dále než jakákoli dosavadní A3.
Proč ho nechtít?
Stojí o mnoho více než kvalitativně o málo horší auta. Musíte chtít přesně to, co nabízí, nebo zkrátka toužit jen po Audi, abyste investici do něj ospravedlnili. V poměru výkon/cena je špička třídy jinde.
Cena
Základní cena vozu i verze s testovanou motorizací (A3 8V 1,4 TFSI 90 kW Attraction): 555 300 Kč
Základní cena testovaného provedení (A3 8V 1,4 TFSI 90 kW Ambition): 598 500 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou
Objem: 1 395 ccm
Největší výkon: 90 kW (122 k) při 5 000 - 6 000ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 1 400 - 4 000 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 203 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,3 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,5 l
Mimo město: 4,4 l
Kombinovaná: 5,2 l
Objem palivové nádrže: 50 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 237 mm
Šířka: 1 777 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 601 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 250 kg
Užitečná hmotnost: 485 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 365 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: - l
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 10 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999