Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru

Audi vstoupilo na teritorium ovládané BMW M3 s vlastním sportovním kupé střední třídy. Jmenuje se RS5, má na to v revíru „em-trojky” zaškodit?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru

16.2.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek

Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Audi vstoupilo na teritorium ovládané BMW M3 s vlastním sportovním kupé střední třídy. Jmenuje se RS5, má na to v revíru „em-trojky” zaškodit?

M-DCT být může, S-tronic musí

Motor sice dělá u podobného auta hodně, klíčové ale je, co vůz jako celek dokáže na silnici. A troufnu si říci, že u obou testovaných vozů je prvořadé to, jak si poradí s více či méně sportovní jízdou. Tak se na ni podíváme jako na první, ještě předtím si ale dovolím malou odbočku.

Z kraje totiž musím zmínit, že oba testované vozy byly vybaveny sedmistupňovými automatickými převodovkami se dvěma spojkami. Nejsem zrovna příznivcem těchto převodovek, pro aktivní jízdu v běžném provozu se prostě nehodí. Přetřásali jsme to i v našich testech několikrát, ale jeden příklad za vše - pokud chci jet efektivně a přitom nemarnit čas v kolonách, je bězné trávit jízdu za několika dalšími auty v 80 km/h se zařazenou šestkou a při potřebě předjetí briskně přeřadit na trojku. Něco takového zvládne člověk za zlomek sekundy a má k dispozici veškerý komfort i rychlost. Co máte s automatem? Buď nesmyslnou jízdu v koloně ve vyšších něz nutných otáčkách (což je nekomfortní a neúsporné), nebo několikasekundové čekání na to, až automat zvládne přeřadit ze sedméno na třetí stupeň (což je nekomfortní a pomalé, i když použiteje manuální volbu stupňů). Než takto s S-tronicem nebo M-DCT vůbec začnete předjíždět, bude váš kolega s manuální převodovkou dávno v prachu. A to je opravdu jedna z desítek situací, kde je automat spíše na škodu než k užitku.

Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 13 - m3rs512Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 14 - m3rs513Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 15 - m3rs514Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 16 - m3rs515Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 17 - m3rs516

Výhody opačným pochopitelně též existují, klíćovou je nicméně jen schopnost velmi rychlé změny převodu při postupném řazení nahoru, vše ostatní je už z hlediska sportovně laděného ježdení kompromis. Obě skříně už zvládají „odřadit brzdění”, s jakž takž přijatleným komfortem to ale dělají jen pokud opět předvídatelně postupně řadíte dolů. I v takovém režimu se ale odvědčí relativně nepřesnými meziplyny, zejména pak na nižší předvodové stupně.

Přijatelnější je přitom při rychlé, ale i pomalé jízdě práce mnichovské převodovky. DSG alias S-tronic má zjevné problémy s velkým rozsahem otáčem atmosférického motoru a řazení je především nekomfortní. Při rychlé jízdě v jakémkoli režimu nastavení převodovky (komfort, sport...) nezvládá „pouštět spojku” do těch správných otáček motoru a za volantem, nebo ještě více na sedadle spolujezdce si řádně procvičíte krční páteř.

M-DCT má širší rozsah nastavení rychlosti svého fungování, ve všech je ale lepší než S-tronic. Je jemnější i rychlejší, přesněji trefuje meziplyny a méně s vámi „zacuká” i při extra rychlém řazení nahoru. Tak či onak, nevybral bych si ani jednu, manuální předovovka vám dovolí dosáhnout takřka dokonalého řazení, pokud sami budete chtít, automatická jen takového, které sama svede. Problém je ale v tom, že zatímco do M3 můžete mít i „manuál”, v RS5 je automat povinností. A to je smutné, kdyby byla povinná M-DCT, dá se to snést, S-tronic si ale s vysokootáčkovým osmiválcem opravdu příliš nerozumí a je v autě spíše pro zlost než pro radost.

Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 18 - m3rs517Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 19 - m3rs519Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 20 - m3rs518Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 21 - m3rs520

Sportovní jízda 0:1

Výhoda tohoto srovnání ale je, že více či méně nedokonalými automaty byly vybaveny oba testované vozy, a tak se můžeme soustředit na jiné aspekty. Nejvíce jsem byl totiž zvědav, jak se bude RS5 chovat na silnici.

A musím říci, že jsem byl mírně zklamán. Vůz je sice ve všech jízdních režimech nesporně velmi rychlý, je ale dosti nezáživný. Dává jednak dost pocítit svou hmotnost, sahající až k metě 1 800 kg, navíc nenabízí mnoho zpětné vazby. U Audi to není velké překvapení, ale od RS5 jsem přece jen čekal více. Ano, jedete sakra rychle a za nádherné zvukové kulisy, ale ve výsledku to není velký rozdíl od situace, kdy sedíte u elektronického volantu svého Playstationu. Vtáhnout do hry RS5 prostě nesvede.

Primárně je RS5 pořád nedotáčivá a nezamaskuje to ani 60 procent výkonu posílaného na zadní osu. To sice dovolí pod plynem pocítit jemnou přetáčivost, ale na samotném limitu spíše způsobuje podivný souboj mezi nedotáčivostí těžší přídě a pod plynem trakci ztrácející zádě. Nebylo mi to úplně příjemné a vzhledem ke zmíněné omezené čitelnosti vozu to místy bylo poněkud překvapivé.

Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 22 - m3rs527Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 23 - m3rs531

Navíc vzhledem ke své hmotnosti neprodává RS5 dostatečně výkon svého úchvatného motoru. Ano, 450 koní je opravdu hodně a netroufl bych si říci, že RS5 jede špatně, ale jeden a tři čtvrtě tuny hmotnosti je také hodně a i pečlivě vyhřebelcované stádo s tím vším má dost práce. Ve výsledku je tak i ve sprintu M3 už po nějakých 150-200 metrech rychlejší než RS5, i když ji chybí quattro a 30 koní. Kila zkrátka neošidíte.

M3 ve své poslední inkarnaci nicméně rozhoně není žádný lehkonohý čertík. Váží ale poŕád o nějakých 150 kilogramů méně a především dokáže o mnoho více vtáhnout do hry. I s novým, eletricky posilovaným řízením je o něco čitelnější než RS5 a jejímu podvozku se mnohem více chce do zatáček, dokáže být spíše přetáčivá, pokud to od ni žádáte.

I když setkání RS5 a M3 působí jako sraz sportovců po 10 letech od zisku poslední medaile, v přímém srovnání je M3 pořád „ten sporťák”, naprosto jednoznačně.

Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 24 - m3rs532Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 25 - m3rs533

Komfortní jízda 1:1

Ale co si budeme povídat, sporťák dnes musí být i komfortní, aby si našel své zákazníky. Ačkoli M3 nikdy nebyla žádná okruhová pecka, od poslední generace zamířila směrem k dálničnímu využití ještě více a dnes okouzlí spíše kombinací komfortu a sportu než toho či onoho. Jak vedle toho vypadá RS5?

V tomto souboji její akcie rozhodně stoupají. Větší rozměry nabízejí více prostoru uvnitř (jakkoli jen vpředu, dozadu se za vzrostlého řidiče nevejde nikdo s nohama vcelku), osmiválcový orchestr je k pomilování v jakýchkoli otáčkách a méně zpětné vazby zde není na škodu. S-tronic při pomalejším řazení odvádí přece jen lepší práci a za pozornost stojí i naprosto minimání aerodynamický hluk až do elektronicky omezené maximální rychlosti 280 km/h (posunutý omezovač je za příplatek necelých 40 000 Kč). To je stav naprosto mimořádný, takto utěsněná bezrámová okna jsem v životě nepoznal. Jediné, co RS5 trápí, je tvrdší podvozek, který na horších cestách potrápí posádku i soudržnost plastů v interiéru.

Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 26 - m3rs535Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru - 27 - m3rs537

V M3 je méně místa, motor je poněkud vzteklejší, především ale aerodynamický hluk činí rychlou jízdu nepříjemnou. Od nějakých 220 km/h okolo oken proniká již dost svistu, za hranicí 240 km/h je pak již hluk dost nesnesitelný a kdyby vůz neměl omezovač na metě 250 km/h, bál bych se, že okna snad odletí v dál...

Co je ale podstatnější, adaptivní podvozek M3 mnohem lépe pracuje na špatných cestách. Vlastně funguje tak dobře, že je i na 19" kolech mnohem poddajnější než podvozek obyčejných BMW 3 na 17" runflatech. Stačí nechat zapnutý jeden z komfortnějších módů a můžete vyrazit vstříc polním dobrodružstvím, téměř.

V otázce komfortní jízdy si oba vozy nemají mnoho co vyčítat, jeden je lepší v tom, druhý v onom. V RS5 je působivý hlavně akustický komfort, v M3 pak hlavně schopnost poradit si tiše a jemně i se špatnou silnicí. Jde jen o to, co je pro vás důležitější...

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.