Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Audi RS5 vs. BMW M3: škodná v bavorském revíru
16.2.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Audi vstoupilo na teritorium ovládané BMW M3 s vlastním sportovním kupé střední třídy. Jmenuje se RS5, má na to v revíru „em-trojky” zaškodit?
Přehled kapitol
M-DCT být může, S-tronic musí
Motor sice dělá u podobného auta hodně, klíčové ale je, co vůz jako celek dokáže na silnici. A troufnu si říci, že u obou testovaných vozů je prvořadé to, jak si poradí s více či méně sportovní jízdou. Tak se na ni podíváme jako na první, ještě předtím si ale dovolím malou odbočku.
Z kraje totiž musím zmínit, že oba testované vozy byly vybaveny sedmistupňovými automatickými převodovkami se dvěma spojkami. Nejsem zrovna příznivcem těchto převodovek, pro aktivní jízdu v běžném provozu se prostě nehodí. Přetřásali jsme to i v našich testech několikrát, ale jeden příklad za vše - pokud chci jet efektivně a přitom nemarnit čas v kolonách, je bězné trávit jízdu za několika dalšími auty v 80 km/h se zařazenou šestkou a při potřebě předjetí briskně přeřadit na trojku. Něco takového zvládne člověk za zlomek sekundy a má k dispozici veškerý komfort i rychlost. Co máte s automatem? Buď nesmyslnou jízdu v koloně ve vyšších něz nutných otáčkách (což je nekomfortní a neúsporné), nebo několikasekundové čekání na to, až automat zvládne přeřadit ze sedméno na třetí stupeň (což je nekomfortní a pomalé, i když použiteje manuální volbu stupňů). Než takto s S-tronicem nebo M-DCT vůbec začnete předjíždět, bude váš kolega s manuální převodovkou dávno v prachu. A to je opravdu jedna z desítek situací, kde je automat spíše na škodu než k užitku.
Výhody opačným pochopitelně též existují, klíćovou je nicméně jen schopnost velmi rychlé změny převodu při postupném řazení nahoru, vše ostatní je už z hlediska sportovně laděného ježdení kompromis. Obě skříně už zvládají „odřadit brzdění”, s jakž takž přijatleným komfortem to ale dělají jen pokud opět předvídatelně postupně řadíte dolů. I v takovém režimu se ale odvědčí relativně nepřesnými meziplyny, zejména pak na nižší předvodové stupně.
Přijatelnější je přitom při rychlé, ale i pomalé jízdě práce mnichovské převodovky. DSG alias S-tronic má zjevné problémy s velkým rozsahem otáčem atmosférického motoru a řazení je především nekomfortní. Při rychlé jízdě v jakémkoli režimu nastavení převodovky (komfort, sport...) nezvládá „pouštět spojku” do těch správných otáček motoru a za volantem, nebo ještě více na sedadle spolujezdce si řádně procvičíte krční páteř.
M-DCT má širší rozsah nastavení rychlosti svého fungování, ve všech je ale lepší než S-tronic. Je jemnější i rychlejší, přesněji trefuje meziplyny a méně s vámi „zacuká” i při extra rychlém řazení nahoru. Tak či onak, nevybral bych si ani jednu, manuální předovovka vám dovolí dosáhnout takřka dokonalého řazení, pokud sami budete chtít, automatická jen takového, které sama svede. Problém je ale v tom, že zatímco do M3 můžete mít i „manuál”, v RS5 je automat povinností. A to je smutné, kdyby byla povinná M-DCT, dá se to snést, S-tronic si ale s vysokootáčkovým osmiválcem opravdu příliš nerozumí a je v autě spíše pro zlost než pro radost.
Sportovní jízda 0:1
Výhoda tohoto srovnání ale je, že více či méně nedokonalými automaty byly vybaveny oba testované vozy, a tak se můžeme soustředit na jiné aspekty. Nejvíce jsem byl totiž zvědav, jak se bude RS5 chovat na silnici.
A musím říci, že jsem byl mírně zklamán. Vůz je sice ve všech jízdních režimech nesporně velmi rychlý, je ale dosti nezáživný. Dává jednak dost pocítit svou hmotnost, sahající až k metě 1 800 kg, navíc nenabízí mnoho zpětné vazby. U Audi to není velké překvapení, ale od RS5 jsem přece jen čekal více. Ano, jedete sakra rychle a za nádherné zvukové kulisy, ale ve výsledku to není velký rozdíl od situace, kdy sedíte u elektronického volantu svého Playstationu. Vtáhnout do hry RS5 prostě nesvede.
Primárně je RS5 pořád nedotáčivá a nezamaskuje to ani 60 procent výkonu posílaného na zadní osu. To sice dovolí pod plynem pocítit jemnou přetáčivost, ale na samotném limitu spíše způsobuje podivný souboj mezi nedotáčivostí těžší přídě a pod plynem trakci ztrácející zádě. Nebylo mi to úplně příjemné a vzhledem ke zmíněné omezené čitelnosti vozu to místy bylo poněkud překvapivé.
Navíc vzhledem ke své hmotnosti neprodává RS5 dostatečně výkon svého úchvatného motoru. Ano, 450 koní je opravdu hodně a netroufl bych si říci, že RS5 jede špatně, ale jeden a tři čtvrtě tuny hmotnosti je také hodně a i pečlivě vyhřebelcované stádo s tím vším má dost práce. Ve výsledku je tak i ve sprintu M3 už po nějakých 150-200 metrech rychlejší než RS5, i když ji chybí quattro a 30 koní. Kila zkrátka neošidíte.
M3 ve své poslední inkarnaci nicméně rozhoně není žádný lehkonohý čertík. Váží ale poŕád o nějakých 150 kilogramů méně a především dokáže o mnoho více vtáhnout do hry. I s novým, eletricky posilovaným řízením je o něco čitelnější než RS5 a jejímu podvozku se mnohem více chce do zatáček, dokáže být spíše přetáčivá, pokud to od ni žádáte.
I když setkání RS5 a M3 působí jako sraz sportovců po 10 letech od zisku poslední medaile, v přímém srovnání je M3 pořád „ten sporťák”, naprosto jednoznačně.
Komfortní jízda 1:1
Ale co si budeme povídat, sporťák dnes musí být i komfortní, aby si našel své zákazníky. Ačkoli M3 nikdy nebyla žádná okruhová pecka, od poslední generace zamířila směrem k dálničnímu využití ještě více a dnes okouzlí spíše kombinací komfortu a sportu než toho či onoho. Jak vedle toho vypadá RS5?
V tomto souboji její akcie rozhodně stoupají. Větší rozměry nabízejí více prostoru uvnitř (jakkoli jen vpředu, dozadu se za vzrostlého řidiče nevejde nikdo s nohama vcelku), osmiválcový orchestr je k pomilování v jakýchkoli otáčkách a méně zpětné vazby zde není na škodu. S-tronic při pomalejším řazení odvádí přece jen lepší práci a za pozornost stojí i naprosto minimání aerodynamický hluk až do elektronicky omezené maximální rychlosti 280 km/h (posunutý omezovač je za příplatek necelých 40 000 Kč). To je stav naprosto mimořádný, takto utěsněná bezrámová okna jsem v životě nepoznal. Jediné, co RS5 trápí, je tvrdší podvozek, který na horších cestách potrápí posádku i soudržnost plastů v interiéru.
V M3 je méně místa, motor je poněkud vzteklejší, především ale aerodynamický hluk činí rychlou jízdu nepříjemnou. Od nějakých 220 km/h okolo oken proniká již dost svistu, za hranicí 240 km/h je pak již hluk dost nesnesitelný a kdyby vůz neměl omezovač na metě 250 km/h, bál bych se, že okna snad odletí v dál...
Co je ale podstatnější, adaptivní podvozek M3 mnohem lépe pracuje na špatných cestách. Vlastně funguje tak dobře, že je i na 19" kolech mnohem poddajnější než podvozek obyčejných BMW 3 na 17" runflatech. Stačí nechat zapnutý jeden z komfortnějších módů a můžete vyrazit vstříc polním dobrodružstvím, téměř.
V otázce komfortní jízdy si oba vozy nemají mnoho co vyčítat, jeden je lepší v tom, druhý v onom. V RS5 je působivý hlavně akustický komfort, v M3 pak hlavně schopnost poradit si tiše a jemně i se špatnou silnicí. Jde jen o to, co je pro vás důležitější...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 3 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 6 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva