Test BMW 125d: vrchol mezi kompakty

125d s paketem M není nejostřejší, nejkomfortnější, ani ten nejlépe ovladatelný kompakt. V těchto i dalších ohledech je ale tak dobrý, že se mu ve výsledku nic nerovná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 125d: vrchol mezi kompakty

17.7.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test BMW 125d: vrchol mezi kompakty

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

125d s paketem M není nejostřejší, nejkomfortnější, ani ten nejlépe ovladatelný kompakt. V těchto i dalších ohledech je ale tak dobrý, že se mu ve výsledku nic nerovná.

Jako by brala lekce od E46

Možná si nyní říkáte, že jsem v úvodu trochu přeháněl, vždyť nakonec jsem až tak mnoho výjimečných vlastností 125d nevyzdvihl. Tak je tu příjemná spotřeba, slušná agilita a přitom vysoký komfort jízdy, také rozumná ovladatelnost, kvalita... Ale stačí to na tak odvážná tvrzení?

Věřte tomu, že stačí. Jedinečnost testované jedničky nespočívá v jedné konkrétní excelentní vlastnosti. Krom spotřeby paliva resp. efektivity jeho motoru ve většině jízdních režimů není auto superskvělé v žádném ohledu. Pokud toužíte po nějak vyhraněném voze, tohle nebude správnou odpovědí na vaše požadavky.

Chtějte jen agilitu do extrému jako u předchozí 130i a budete zklamáni. Chtějte jen nekonečnou poddajnost podvozku jako u Hyundai i30 a budete zklamáni. Chtějte jen dokonalou montáž starších Audi a budete zklamáni. Chtějte jen prostor jako u Škody Octavia a budete zklamáni. Výjimečnost 125d spočívá v tom, co všechno dokáže dělat naráz a přitom jak dobře. Není to snaha nabídnout všechno a neumět přitom nic, je to pokus nabídnout všechno a v každém myslitelném ohledu nabídnout skoro maximum možného, jakkoli se to všechno na první pohled zdá neslučitelné.

Vůz mi v tomto ohledu hodně připomněl časy trojkové řady E46, dle mého soudu stále nejlepšího auta střední třídy, které kdy bylo vyrobeno. Ani ona přece nic neuměla perfektně, ale pokud jste chtěli jet ostře, uspokojila vaše i velmi vysoké nároky. Pokud jste chtěli jet komfortně, zvládla totéž. Ona prostě zvládla uspokojovat naráz tak protichůdné požadavky, až se to zdálo být nemožné.

A přesně tohle dokáže 125d. Je to opravdu uspokojivé auto, a to v tolika ohledech, že i mě dokázalo vykouzlit úsměv na tváři. Ne někde v horských vracečkách nebo na okruhu, prostě při normálním ježdění prakticky všude. Nevybral bych si ji jako hot hatch nebo komfortní kompakt, ale několikrát jsem si za jejím volantem musel říci, že je prostě strašně fajn. Žádné lepší slovo mě nenapadlo.

Nejsem přitom z těch, kteří by o svém úsudku, zvláště takto pozitivním, nepochybovali. I proto jsem autem nechal sjet dva mé blízké přátele, jeden je majitelem BMW 130i a M3 E90, druhý za poslední desítky let vystřídal velké množství aut této třídy, se kterými ujel přes milion kilometrů. První, a to mě opravdu pobavilo, po krátké jízdě řekl s úsměvem jen: „Prosím, nech mě v tom ještě chvíli sedět.” Druhý mi pak s menším odstupem napsal: „Je vidět, ze se auto, a diesel k tomu, da stále ještě vyrobit.”

BMW 125d s paketem M má prostě své kouzlo dané spojením tolika příjemných vlastností, že oslovuje i tu nejnáročnější klientelu. Právě to by mělo BMW dělat, pokud chce s vysokými cenami dále bojovat o přízeň těch, kterým konfekce nestačí. U této jedničky se mu to daří skoro na sto procent...

Test BMW 125d: vrchol mezi kompakty - 40 - Test BMW 125d 004Test BMW 125d: vrchol mezi kompakty - 41 - Test BMW 125d 057Test BMW 125d: vrchol mezi kompakty - 42 - Test BMW 125d 102

Proč ho chtít

Viděno obecnými měřítky je to nejlepší auto nižší střední třídy, které si dnes můžete koupit. Má všechno od komfortu přes atraktivní jízdní projev až po kvalitu a nízkou spotřebu. Pokud chcete tu nejlepší kombinaci podobných vlastností, nemůžete volit jinak.

Proč ho nechtít

125d vás patrně neuspokojí, pokud toužíte po vyložené vyhraněném autě, něčím takovým se tato verze být nesnaží. Jinak vám bude proti srsti snad jen pokud nemůžete vystát Dieselův motor. Jestli je v ostatních ohledech stejně dobrá i benzinová alternativa 125i si netroufnu bez osobní zkušenosti říci. Kouzlo se někdy vytrácí snadno...

Cena

Základní cena vozu (114i 3D): 552 500 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (125d 3D): 837 500 Kč
Cena testovaného provedení (125d M Sport 5D + příplatková výbava):' 1 187 225 Kč

Technické údaje

Motor

Vznětový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný řadový čtyřválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 1 995 ccm
Největší výkon: 160 kW (218 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 450 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon zadních kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 240 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 6,0 l
Mimo město: 4,3 l
Kombinovaná: 4,9 l
Objem palivové nádrže: 52 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 324 mm
Šířka: 1 765 mm
Výška: 1 421 mm
Rozvor náprav: 2 690 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 465 kg
Užitečná hmotnost: 530 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 360 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 200 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše