Test BMW 130i: opravdové BMW

Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 130i: opravdové BMW

26.2.2007 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test BMW 130i: opravdové BMW

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Sportovní duch se z některých mnichovských vozů poslední dobou zvolna vytrácí. Jedničková řada není z těch, pro které by to platilo.

Prostě jednička

Pakliže přijmeme za svou myšlenku, že jediné opravdové BMW má za svým označením písmeno M, je mu 130i blíže než kterýkoli jiný ze současných „ne-eMkových“ modelů značky. A to je jistě uspokojivé zjištění pro ty, kteří touží po opravdu sportovně laděném voze s vysokým výkonem za rozumnou cenu. Samozřejmě, 130i absolutní nekompromisnost M postrádá, ale to bude pro nemalou část osazenstva nepřehlédnutelným plus, přičemž sportovně laděné řidiče celkem drobné komfortní ústupky jedničkové řady odrazovat nebudou.

Některými zákazníky kdysi cloumaly obavy, zda jedničková řada dokáže být ještě tím pravým BMW. Dnes už je jasné, že „1er” má k tradicím značky blíže než většina ostatních modelů. Přijímá nečekaně málo kompromisů a nesnaží se být za každou cenu prodejním trhákem. Takové auto nikdy nemůže vítězit v povšechných srovnávacích testech, nikdy na něj neuslyšíte chválu od těch, které uchvacuje Golf. Nicméně v tom, co má dělat, je jednoduše skvělé a nemusíte si pořídit zrovna nejsilnější šestiválcový model, abyste měli vynikající přibroušený kompakt. Osobně jsem dodnes nadšen i jízdou se 116i.

Kdo touží po BMW, nekupuje si v podobě jedničky žádný sociálně únosný odvárek, ale skutečné sportovně laděné auto, které nerozdává radost z jízdy jen podle propagačních materiálů automobilky.

Ostré kompakty jsem měl vždy rád, několik jich vlastnil a většinu ostatních zkusil. Jsem skálopevně přesvědčen, že BMW 130i je daleko nejlepší hot hatch, který byl kdy vyroben. Můžete milovat Golf GTI nebo Focus ST, můžete mít rádi Audi S3 nebo Alfu 147 GTA. BMW 130i ale kope úplně jinou ligu a v reálném „sportovním světě” s ním žádný z uvedených vozů nemůže soupeřit. Ten umí to a ten zas tohle, šíře schopností stotřicítky ale nedosahuje jediný...

Plusy:

  • Jízdní vlastnosti
  • Ovladatelnost
  • Mimořádně odolné brzdy
  • Motor
  • Dynamika

Minusy:

  • Ne zcela klidná záď v nedokonalých podmínkách
  • Tužší řazení
  • Objem palivové nádrže

Cena v základní výbavě (130i, 5D): 1 006 900 Kč
Cena testovaného provedení: 1 327 250 Kč

Technické parametry

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený zážehový šestiválec, uložený vpředu podél za přední nápravou
  • Objem: 2 996 ccm
  • Největší výkon: 195 kW (265 k) při 6 600 ot./min
  • Největší točivý moment: 315 Nm při 2 500 - 4 000 ot./min
  • Palivo: Natural 98/95/91

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,1 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 13,7
    • Mimo město: 6,6
    • Kombinovaná: 9,2
  • Objem palivové nádrže: 53 l

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1 450 kg
  • Užitečná hmotnost: 500 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4 227 mm
  • Šířka: 1 751 mm
  • Výška: 1 430 mm
  • Rozvor náprav: 2 660 mm

Vnitřní rozměry

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 330 l
  • Objem zavazadlového prostoru se sklopenými zadními sedadly: 1150 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.