Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 335i F30: na vrcholu možností
23.3.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Pokud se jednou dostanete na vrchol, můžete už jen ztratit. Daří se BMW řady 3 hájit pozici nejlepšího sportovního sedanu střední třídy i v šesté generaci?
Přehled kapitol
Spotřeba někdy až pohádková
Je to docela dost pozitiv naráz, ale jejich výčet ještě není úplný. Potíž totiž nepředstavuje ani spotřeba paliva. V provozu se s novou 335i prakticky nedá jezdit za více než 20 litrů a to je relativně hodně málo. Pravda, opět ne ve srovnání s podobně výkonnou „atmosférou”, třeba proti podobnému motoru 3,0 TFSI od Audi je ale apetit motoru v jakémkoli náročnějším režimu takřka poloviční. A je menší než u lecjakého dvoulitrového turba.
Tento motor není žíznivý ani v jiných režimech - hodně rychlé přesuny zvládne kolem 16 litrů, svižné bezstarostné ježdění cca za 10 a když budete chtít, můžete s ním dlouhodobě jezdit se spotřebou kolem 6 litrů a ani se moc nemusíte snažit. Za sedm se pak zvládnete trvale pohybovat i „nezákonnými” rychlostmi.
Nevěříte, nechápete a předěláváte můj plakát na zdi na terč na házení šipek? Rozumím tomu, ale vážně jsem se nezbláznil. Podívejte se třeba na záznam z monitoringu spotřeby v palubním systému - zmíněné výsledky nejsou nahodilé, za 6 litrů dojedete s 335i opravdu kamkoli. Nebo si myslíte, že někde v České republice existuje silnice, po které se dá jet tři čtvrtě hodiny z kopce devadesátkou?
Suma sumárum, motor 35i je v nové trojce docela uspokojivou náplastí na díru po zmizelých atmosférických šestiválcích (čtyřválec 28i ji v žádném případě není). Není to ono, výsledek je ale po všech stránkách projevu atmosférickému motoru tak blízký, jak jen může být. Ano, pořád bych dal (v duchu dnes populárních pojmů) přednost „downchargingu” se „staysizingem” před jakoukoli formou downsizingu. Ale když už to musí být...
A ještě jedna poznámka - zkušenost s novou 335i jen přilila oleje do ohně mého údivu nad chováním motoru modelu 1 M Coupe. Ten má dvě turba, pár desítek koní navíc a přesto se ve srovnání s 35i chová se jak neurvalý barový bitkař, včetně toho, že si rád přihne. Tohle jsem nepochopil, nechápu a asi nikdy nepochopím. Mělo by to být naopak a ne takto.
Automat nezklame, aktivní řízení ano
Motor nové 335i je nesporně hvězda, charakter celého auta ale neutváří sám. Za normálních okolností by bylo skoro vyhráno, jenže testované provedení mělo k dispozici také automatickou převodovku (není povinná) a aktivní řízení s proměnlivým převodem (to naštěstí také ne). Jak fungují tyto dva elementy?
Za manuál a jakkoli „normálnější” řízení bych byl raději, mám-li se ale na věc podívat s odstupem, pak automatická převodovka funguje v 335i F30 asi nejlépe, jak může. Je jí už párkrát probíraná osmistupňová skříň ZF, která se software od BMW chová více než rozumně. Její projev se trochu liší podle zvoleného jízdního režimu (Eco Pro, Comfort, Sport, Sport+), propastné rozdíly to ale nejsou.
Zajímavé je, že daleko nejlépe jde této převodovce podřazování, které většině automatů dělá problémy. Meziplyny jak po pěti pivech (tedy tu přehnané, tu žádné) jsou ji cizí a při řazení dolů je skoro precizní. Paradoxně řazení nahoru ji jde o to hůře, když změna převodu probíhá poměrně tvrdě a neobejde se bez menšího škubnutí. Není to žádná herda do zad, ale příjemné to není a je to pochopitelně tím horší, čím rychlejší režim fungování zvolíte a čím více využíváte potenciálu motoru.
Zajímavé také je, že ač má jako obvykle sedm „normálních” převodů a jeden hodně rychlý, dokáže i na něj vůz solidně fungovat. Motor má zkrátka ve všech otáčkách výkonu na rozdávání a na osmičku můžete jezdit klidně od 70 do 250 km/h. Stejně jako přednost to ale lze vnímat opačně - osm kvaltů pro motor s takto širokým spektrem použitelných otáček je zkrátka zbytečné. Poznáte to především v automatických módech, které jdou okamžitě „na osmičku” a při potřebě kupř. razantně předjet si pořádně počkáte, než si skříň přepočítá své zoubky a z osmičky vykouzlí třeba trojku. To je jí pak veškerá rychlost řazení houby platná, trvá to sekundy.
Přesto musím říci, že jde o jeden z mála automatů, který mě neobtěžoval, alespoň ne při ruční volbě převodových stupňů. Reaguje rychle, řadí celkem rychle a alespoň dolů i čistě. I přes svou klasickou koncepci v mnoha ohledech překonává dvouspojkové skříně - minimálně v tom, že reaguje stále stejně a ne podle toho, jaký jiný převod si zrovna připravil.
A co ono aktivní řízení? Budu diplomat a řeknu: pokud chcete řídit, určitě si jej nekupujte. Je sice příjemné s ním parkovat nebo jinak rychle manévrovat v omezených prostorech, tím ale přednosti končí. Jakémukoli jinému než pasivnímu pohybu v provozu je jen překážkou. Zatímco na neustále se měnící převod si ještě nějak zvyknete (na začátku se ale budete hodně divit, co auto dělá), na zpožděné reakce předních kol nikoli. Za jízdy zřetelně cítíte, jak je mezi volantem a koly ještě nějaké servo, které vaše pokyny přehodnocuje a při snaze třeba „kontrovat” drobné rozhození vozu nerovnostmi silnice nebo změnou povrchu budou kola reagovat přesně o onen zlomek sekundy později, než by bylo třeba. Jezdit s tímto řízením chirurgicky přesně se zkrátka nedá a podle mě bude pro 90 procent potenciálních zákazníků spíše nepříjemné. Řada 3 přece není Fiat Panda a „jízdní prioritou” není snadné zaplutí do přístavu před Kauflandem...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999