Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

9.3.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?

Orientováno na řidiče

Jako každé správné BMW má také GT středový panel natočen směrem k řidiči, příjemně tvarovaný volant s tak akorát tlustým věncem i jednoduchý přístrojový štít s displejem suplujícím spodní část tachometru a otáčkoměru. Vše jednoduché a přehledné.

Už při testu modelu 740d xDrive jsem si mohl vyzkoušet head-up displej a jeho nadstandardní množství informací, které dokáže zobrazit. U Gran Tursima najdeme logicky úplně to samé, takže musím opět podotknout, že v situacích, kdy se blíží odbočení a na předním skle se zobrazí jakýsi náhled křižovatky, začnou tyto informace zabírat v zorném poli nepříjemně hodně místa. Prostě vám budou překážet.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 19 - Test BMW 535d xDrive GT 34Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 20 - Test BMW 535d xDrive GT 36Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 21 - Test BMW 535d xDrive GT 40

Vlevo (ve směru jízdy) od joysticku automatické převodovky jsou tlačítka pro nastavení podvozku, motoru i řízení a na druhé straně multi-ovladač onoho slavného systému iDrive. Poslední generace multimediálního rozhraní byla po vzoru Audi MMI doplněna o řadu zbytečných tlačítek a systém o jakoukoli intiutivnost. Nabízí navíc takovou spoustu funkcí a možností, že se v nich během jednoho týdne nezorientujete. S Gran Tursimem jsem podnikl dlouhou cestu a strávil v něm více času, než v naftové sedmičce, ale ani to mi nestačilo k úplnému zvládnutí iDrivu. K němu ještě doplním drobný detail. Škoda, že vedle hlavní ovladače není také ovladač pro zvyšování hlasitosti tak, jak to známe z některých modelů značky Audi, zrovna tohle iDrive z MMI nepřevzal. Bylo by to přitom praktické, protože poté, co si vyberete váš oblíbený song a chcete zvýšit hlasitost, musíte přehmátnout k příslušnému ovladači na středovém panelu.

O rozvoru Gran Tursima už byla řeč a předpoklady o tom, že by zde nemusela být nouze o místo, se potvrdily. Vpředu si najde správnou cestovní pozici jak řidič, tak spolujezdec a ani vzadu nemůže být o nepohodlné jízdě řeč. Výjimku tvoří jen zadní prostřední sedadlo, kde si mnoho pohodlí neužijete. Více se hodí pro funkci loketní opěrky krajních pasažérů.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 22 - Test BMW 535d xDrive GT 42Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 23 - Test BMW 535d xDrive GT 46Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 24 - Test BMW 535d xDrive GT 45

Uvnitř dokáže být Gran Turismo luxusní a zároveň praktické. Jedná se o zajímavý a velmi originální mix. Něco podobného budete u konkurence hledat jen těžko. V úvahu připadá snad pouze Mercedes-Benz třídy R.

Naftový vrchol

Jeden z nejpádnějších argumentů hovořících pro koupi tohoto automobilu najdeme pod kapotou, kde byl v případě testovaného kousku umístěn naftový řadový šestiválec. Pod označením 535d se ukrývá pro Gran Turismo nejsilnější diesel, jaký si zde můžete pořídit. Oproti 740d je o pět kilowattů slabší, verze 35d tedy vyprodukuje 220 kW při 4 400 ot./min, vrchol točivého momentu mají obě varianty stejný, 600 Nm je k dispozici od 1 500 do 2 500 ot./min. Tento test opět potvrdil kvality naftových řadových šestiválců BMW, které dokážou být výkonné a zároveň úsporné.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 25 - Test BMW 535d xDrive GT 63Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 26 - Test BMW 535d xDrive GT 64Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 27 - Test BMW 535d xDrive GT 65

Po zkušenostech se „sedmsetčtyřicítkou“ jsem také od Gran Tursima očekával dynamiku na stejně vysoké úrovni i slušnou spotřebu. Bohužel jsem byl zklamán. Upřímně pochybuji o udávaných tabulkových údajích slibujících zrychlení z nuly na 100 km/h během šesti sekund a maximální rychlost 250 km/h. Přijde mi trochu zvláštní, že by testované 535d GT dokázalo zdolat stovku stejně rychle jako 740d, které je o necelých 200 kilogramů lehčí. Že by se váhový rozdíl nikde neprojevil?

Jistě že se projevil, a dost výrazně. Zatímco sedmička ochotně zrychlovala prakticky z jakékoliv rychlosti, Gran Tursimo zdaleka tak ochotné nebylo. Kromě hmotnosti hraje na dálnicích důležitou roli také vyšší stavba karoserie a tedy větší odpor vzduchu. Ne, že by GT bylo pomalé, ale nad 200 km/h už mu pomalu docházejí síly. Opravdu rychlá dálniční jízda vyžaduje od řidiče více sešlápnutý pedál plynu, což se projeví jak jinak, než na spotřebě. Očekával jsem čísla pod desítkou, prvních 200 kilometrů jízdy po dálnici rychlostí kolem 140 km/h znamenalo hodnotu 12 l/100km.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 28 - Test BMW 535d xDrive GT 65Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 29 - Test BMW 535d xDrive GT 66

S rostoucím počtem najetých kilometrů ale spotřeba klesala. Nejníže jsem se dostal na 8,9 l/100 km, to šlo ovšem o ustálenou dálniční jízdu rychlostí 100 km/h. Výrobce slibuje jako vždy čísla nižší. Mimo město by to mělo být až 6,1 l/100 km, což ale není příliš reálné.

I přes mé veškeré připomínky stále platí, že je naftový šestiválec pro Gran Turismo výbornou volbou. Je relativně tichý a řidič se může těšit na solidní výkon ve většině otáček. Nejedná se sice o extratřídu, kterou nabízí 740d, drtivá většina majitelů bude i tak téměř jistě spokojena.

S motorem spolupracuje osmistupňová automatická převodovka, která řadí spolehlivě a hlavně chytře, příliš nezmatkuje a dokáže být rychlá. Z tohoto pohledu připisuji na konto BMW celkem jasnou jedničku, ostatně žádná alternativa k automatu v 5 GT stejně není...

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 30 - Test BMW 535d xDrive GT 37Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 31 - Test BMW 535d xDrive GT 38Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 32 - Test BMW 535d xDrive GT 39

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.