Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”
9.3.2011 | Martin Šimek | Přidat příspěvek
BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?
Přehled kapitol
Orientováno na řidiče
Jako každé správné BMW má také GT středový panel natočen směrem k řidiči, příjemně tvarovaný volant s tak akorát tlustým věncem i jednoduchý přístrojový štít s displejem suplujícím spodní část tachometru a otáčkoměru. Vše jednoduché a přehledné.
Už při testu modelu 740d xDrive jsem si mohl vyzkoušet head-up displej a jeho nadstandardní množství informací, které dokáže zobrazit. U Gran Tursima najdeme logicky úplně to samé, takže musím opět podotknout, že v situacích, kdy se blíží odbočení a na předním skle se zobrazí jakýsi náhled křižovatky, začnou tyto informace zabírat v zorném poli nepříjemně hodně místa. Prostě vám budou překážet.
Vlevo (ve směru jízdy) od joysticku automatické převodovky jsou tlačítka pro nastavení podvozku, motoru i řízení a na druhé straně multi-ovladač onoho slavného systému iDrive. Poslední generace multimediálního rozhraní byla po vzoru Audi MMI doplněna o řadu zbytečných tlačítek a systém o jakoukoli intiutivnost. Nabízí navíc takovou spoustu funkcí a možností, že se v nich během jednoho týdne nezorientujete. S Gran Tursimem jsem podnikl dlouhou cestu a strávil v něm více času, než v naftové sedmičce, ale ani to mi nestačilo k úplnému zvládnutí iDrivu. K němu ještě doplním drobný detail. Škoda, že vedle hlavní ovladače není také ovladač pro zvyšování hlasitosti tak, jak to známe z některých modelů značky Audi, zrovna tohle iDrive z MMI nepřevzal. Bylo by to přitom praktické, protože poté, co si vyberete váš oblíbený song a chcete zvýšit hlasitost, musíte přehmátnout k příslušnému ovladači na středovém panelu.
O rozvoru Gran Tursima už byla řeč a předpoklady o tom, že by zde nemusela být nouze o místo, se potvrdily. Vpředu si najde správnou cestovní pozici jak řidič, tak spolujezdec a ani vzadu nemůže být o nepohodlné jízdě řeč. Výjimku tvoří jen zadní prostřední sedadlo, kde si mnoho pohodlí neužijete. Více se hodí pro funkci loketní opěrky krajních pasažérů.
Uvnitř dokáže být Gran Turismo luxusní a zároveň praktické. Jedná se o zajímavý a velmi originální mix. Něco podobného budete u konkurence hledat jen těžko. V úvahu připadá snad pouze Mercedes-Benz třídy R.
Naftový vrchol
Jeden z nejpádnějších argumentů hovořících pro koupi tohoto automobilu najdeme pod kapotou, kde byl v případě testovaného kousku umístěn naftový řadový šestiválec. Pod označením 535d se ukrývá pro Gran Turismo nejsilnější diesel, jaký si zde můžete pořídit. Oproti 740d je o pět kilowattů slabší, verze 35d tedy vyprodukuje 220 kW při 4 400 ot./min, vrchol točivého momentu mají obě varianty stejný, 600 Nm je k dispozici od 1 500 do 2 500 ot./min. Tento test opět potvrdil kvality naftových řadových šestiválců BMW, které dokážou být výkonné a zároveň úsporné.
Po zkušenostech se „sedmsetčtyřicítkou“ jsem také od Gran Tursima očekával dynamiku na stejně vysoké úrovni i slušnou spotřebu. Bohužel jsem byl zklamán. Upřímně pochybuji o udávaných tabulkových údajích slibujících zrychlení z nuly na 100 km/h během šesti sekund a maximální rychlost 250 km/h. Přijde mi trochu zvláštní, že by testované 535d GT dokázalo zdolat stovku stejně rychle jako 740d, které je o necelých 200 kilogramů lehčí. Že by se váhový rozdíl nikde neprojevil?
Jistě že se projevil, a dost výrazně. Zatímco sedmička ochotně zrychlovala prakticky z jakékoliv rychlosti, Gran Tursimo zdaleka tak ochotné nebylo. Kromě hmotnosti hraje na dálnicích důležitou roli také vyšší stavba karoserie a tedy větší odpor vzduchu. Ne, že by GT bylo pomalé, ale nad 200 km/h už mu pomalu docházejí síly. Opravdu rychlá dálniční jízda vyžaduje od řidiče více sešlápnutý pedál plynu, což se projeví jak jinak, než na spotřebě. Očekával jsem čísla pod desítkou, prvních 200 kilometrů jízdy po dálnici rychlostí kolem 140 km/h znamenalo hodnotu 12 l/100km.
S rostoucím počtem najetých kilometrů ale spotřeba klesala. Nejníže jsem se dostal na 8,9 l/100 km, to šlo ovšem o ustálenou dálniční jízdu rychlostí 100 km/h. Výrobce slibuje jako vždy čísla nižší. Mimo město by to mělo být až 6,1 l/100 km, což ale není příliš reálné.
I přes mé veškeré připomínky stále platí, že je naftový šestiválec pro Gran Turismo výbornou volbou. Je relativně tichý a řidič se může těšit na solidní výkon ve většině otáček. Nejedná se sice o extratřídu, kterou nabízí 740d, drtivá většina majitelů bude i tak téměř jistě spokojena.
S motorem spolupracuje osmistupňová automatická převodovka, která řadí spolehlivě a hlavně chytře, příliš nezmatkuje a dokáže být rychlá. Z tohoto pohledu připisuji na konto BMW celkem jasnou jedničku, ostatně žádná alternativa k automatu v 5 GT stejně není...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 30 minutami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva