Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma”

9.3.2011 | Martin Šimek | 3 příspěvky

BMW 5 Gran Turismo je vskutku netypické auto. V Mnichově spojili řadu segmentů a výsledek je řekněme zvláštní. Změní na tom něco přítomnost systému xDrive?

Jízdou blíže k SUV

Na začátku jsem psal, že BMW Gran Turismo představuje v mnoha ohledech mix automobilů z nejrůznějších kategorií. Karoserií se sice tváří jako větší pětimístné kupé, jízdním projevem ale daleko více připomíná SUV. Opět za to může vyšší hmotnost a vyšší stavba karoserie. Výsledkem je fakt, že jízda s Gran Tursimem není pro řidiče tak zábavná, jako tomu je u jiných modelů značky.

Zábavu na okreskách od tohoto automobilu ale nikdo nečeká, je to přeci jen vůz určený hlavně k dlouhým dálničním jízdám. I zde se ale komfortnější naladění podvozkových partií projevovalo. V táhlých zatáčkách projížděných vysokými rychlostmi se karoserie nepříjemně naklání a auto jakoby ztrácelo svou neochvějnou jistotu. Proto jsem vždy patřičným ovladačem aktivoval sportovní režim s tužším nastavením podvozku. Ve sportovním režimu se situace zlepší, ale pořád si budete připadat, jako byste seděli v  SUV. Fyzikální zákony zkrátka oklamat nelze. Jinak je BMW 535d Gran Turismo maximálně pohodlné. V režimu Comfort se karoserie příjemně houpe a podvozek účinně vyžehlí i tak „kvalitní“ silnice, jakými jsou dé-jednička nebo začátek hradecké dálnice nedaleko Prahy. Zde se cestuje první třídou.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 33 - Test BMW 535d xDrive GT 10Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 34 - Test BMW 535d xDrive GT 11Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 35 - Test BMW 535d xDrive GT 13

Novinkou je pro 535d Gran Turismo pohon všech kol xDrive. Jedná se o modernizované provedení známého systému, který díky dílčím úpravám (absence olejového čerpadla, o 2 kg nižší hmotnost) a vyšší účinnosti dokáže být až o pět procent úspornější než předchozí verze. Základní funkce ovšem zůstala nezměněna. Permanentně jsou hnaná zadní kola, k nim se pomocí rozdělovací převodovky připojují ta přední. Standardně jde více z výkonu motoru dozadu (poměr 40/60) tak, aby si vůz zachoval pro BMW charakteristické jízdní vlastnosti. Zajímavé je, že i při aktivované stabilizaci je vám dovoleno lehké ustřelení zádě. To ovšem neznamená, že by to byla nějaká velká zábava. Jak už jsem napsal, zadek automobilu je dost těžký. Drifty s tímto BMW mi připomínaly tanec s obézní ženou, která se zvolna rozpohybuje, ale pak se těžko zastavuje.

Díky tomu, že jsem dostal auto v té největší zimě, která letos panovala v České republice, prověřil jsem funkci xDrivu v praxi velmi důkladně. Jednou z novinek, které se dostavily spolu s novou verzí systému pohonu všech kol, je rozšíření zásahu do jízdy. Jinak řečeno je xDrive aktivnější a důsledněji reaguje změnou poměru přenosu výkonu motoru mezi přední a zadní nápravu podle toho, zda rozpozná vznikající nedotáčivost nebo přetáčivost. V praxi to funguje na jedničku a i na sněhu vůz prokazuje jisté jízdní vlastnosti. Dokonce by nemusel být problém zdolat zablácenou polní cestu. Změna z nafouknuté sedmičky na sedmičku pro volný čas je díky přítomnosti xDrivu dokonalá.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 36 - Test BMW 535d xDrive GT 14Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 37 - Test BMW 535d xDrive GT 16Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 38 - Test BMW 535d xDrive GT 17

Zadarmo to nebude

Z veškerých jmenovaných kategorií, které v sobě Gran Turismo míchá, vyniká především kombinace luxusní limuzíny a praktického MPV. Pokud chcete přesně tohle, pak je pro vás BMW jasnou volbou, protože na trhu se nic podobného prostě nenabízí.

Testovaná verze s nejsilnějším naftovým šestiválcem 535d xDrive GT začíná na sumě 1 630 000 Kč a díky nemalému počtu příplatkových prvků se její konečná cena vyhoupla až na  přibližně 2,4 milionu korun. Pokud bych si měl vybrat, pak bych v takovém případě sáhnul na místo Gran Tursima po 740d. Za tyto peníze si totiž můžete pořídit taktéž verzi se systémem xDrive a navíc získáte rychlejší, jízdně lepší a nakonec také úspornější automobil.

Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 39 - Test BMW 535d xDrive GT 08Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 40 - Test BMW 535d xDrive GT 26Test BMW 535d xDrive GT: praktická „sedma” - 41 - Test BMW 535d xDrive GT 63

Technické údaje

Motor

Vznětový, dvéma turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 2 993 ccm
Největší výkon: 220 kW (300 k) při 4 400 ot./min
Největší točivý moment: 600 Nm při 1 500 - 2 500 ot./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Osmistupňová automatická převodovka, pohon všech kol.

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,9 l
Mimo město: 6,1 l
Kombinovaná: 7,1 l
Objem palivové nádrže: 70 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 998 mm
Šířka: 1 901 mm
Výška: 1 559 mm
Rozvor náprav: 3 070 mm
Pohotovostní hmotnost: 2 110 kg
Užitečná hmotnost: 525 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 590 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 700 l

Diskuze 3 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama