Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také

Vznikly stejných základech, přesto nabízejí naprosto odlišné svezení: BMW M3 E46 a BMW Z4 M Coupe. Co je spojuje a co rozděluje?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také

30.1.2011 | Pavel Janda | Přidat příspěvek

Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Vznikly stejných základech, přesto nabízejí naprosto odlišné svezení: BMW M3 E46 a BMW Z4 M Coupe. Co je spojuje a co rozděluje?

Obě jsou skvělá, každé je ale jiné

Jak se s dosud zmíněným popasovat? Můj závěr je jednoduchý: M3 je kompromisem mezi běžným a sportovním autem, který dokáže skvěle fungovat jak při obyčejném přesunu, tak při víkendovém řádění na opuštěných okreskách. Okruh není nic pro ni, alespoň mě to netáhne vůz do podobných míst vytahovat - kdysi jsem byl s první M3 v Mostě a na Nordschleife, s tou druhou už jsem se na okruh nikdy nepodíval. Tohle auto tam podle mě nepatří, slýchám jej na okruhu naříkat a autům nechci ubližovat.

Životní realita Z4 M je přesně opačná. Tohle auto chce jet na okruh, jen tam dokáže prodat své kvality. Umí skvěle pobavit i o víkendech, ale obyčejné ježdění v ní je v podstatě protivné. Z4 M je víceméně jednoúčelový vůz, který stoprocentnímu fungování v jediném režimu obětuje téměř vše. Působí, jako by byl od prvního šroubku postaven tak, aby v tomto režimu fungoval. M3, jejímž základem je konfekční „potahové” kupé, působí vedle ní tak trochu jako „trojka v tuningu”.

Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 40 -  Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 41 -  Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 42 -

Znamená to snad, že je M3 špatná? To vůbec ne, jen je prostě jiná. Každé ze zmíněných aut míří za jiným účelem a každé jej plní s obdivuhodným nadhledem - Z4 je skvělá víkendovka, M3 je skvělé auto pro každý den. Chtěl jsem pouze upozornit na nereálnou pověst, která M3 obchází a jsem přesvědčen, že každý, kdo měl možnost poznat tato dvě auta vedle sebe, uzná, jak krásně jedno na druhé prozrazuje jeho přednosti i omezení.

Pochopitelně, vše výše uvedené jsou pocity a dojmy, které nemusí a obvykle také nemají mnoho společného s rychlostí vyjádřenou časem přečteným ze stopek. Při běžném ježdění nebo sprintu jsou M3 a Z4 M i přes rozdílnou hmotnost rychlé velmi podobně a jediný větší rozdíl se projeví na okruhu. Na Nordschleife bych jej kvantifikoval deseti sekundami, když jsem s Z4 M schopen jezdit časy okolo 8:15, s M3 okolo 8:25. Dle charakteru trati ale může být rozdíl menší, nebo také žádný, hodně pochopitelně také udělá stav brzd a pneumatik...

Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 43 -  Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 44 - Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 45 -

A jak má slova o M3 E46 jdou dohromady se zmínkami o M3 E92 jakožto 340i v showpaketu? Opět jednoduše: pokud říkám, že M3 E46 se v extrému projevuje jako měkká a nedotáčivá, pak M3 E92 se ve stejné situaci projevuje jako ještě měkčí a ještě více nedotáčivá - opět se přitom bavíme jízdě limitní či limitu blízké. M3 E46 pro mě představuje smysluplný kompromis, kdy při jízdě po dálnici máte nutkání sjet na prvním exitu a protáhnout si alespoň nějakou tu okresku, u M3 E92 si přejete, aby žádný exit nepřišel a nemuseli jste o této věci ani přemýšlet. E46 není na okruh, ale je na okresky i na dálnci. E92 už se skvěle cítí jen na dálnici, nebo prostě při běžném ježdění, kdy třeba ještě lépe funguje na špatných silnicích... Věřím, že to tak mnozí zákazníci chtěji, nekritizuji to, ale nebraňte mi to konstatovat - proto pro mě M3 E46 jestě „M” je a M3 E92 už nikoli. Kompromisů je v jejím případě už zkrátka příliš.

Kupujte dokud jsou, nebudou

Byl jsem v minulosti svědkem dvou rozhodování o koupi Z4 M, která skončila pokaždé tak, že je lepší pořídit si M3 - vždyť je to stejné auto, ale dokáže nadto nabídnout i více praktičnosti. Byla to vždy pro kupujícího fatální chyba pramenící z nemožnostni si oba vozy vedle sebe přímo postavit - M3 mu nesporně nabídla více v jiném směru, tak dobře ale pobavit nedokázala. A to přitom bylo tím, co chtěl především.

Pokud uvažujete o jednom z těchto aut a vaší prioritou je radost z jízdy, bez váhaní volte Z4 M, je ztělesněním tohoto pojmu, který se za podobné peníze v tak rychlé podobě jinak koupit nedá. Pokud ale chcete vůz, se kterým budete moci denodenně jezdit bez větších kompromisů do práce a trochu si v něm vyčistit hlavu na opuštěných okreskách, jednoznačné volte M3.

Východisko z tohoto dilematu nabízí klasik: myslet lze jen rozumem, ale chápat jen srdcem. Volbu M3 lze vymyslet nad tabulkou v Excelu, dává zkrátka větší smysl. Volbu Z4 M ale lze jen pochopit při nadšení, které vám dopřeje za volantem.

Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 46 -  Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 47 - Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 48 -

Abyste si ten či onen vůz opravdu užili, je třeba nesporně více řidičských schopností a zkušeností - spojení vysokého výkonu a přenosu výkonu přes samosvorný diferenciál vyžaduje více cviku než u „civilních” aut a to zejména u Z4, která s více zatíženou, tedy setrvačnější zádí dokáže rychleji potrestat jakoukoli chybu. Můžete tedy jezdit i se zapnutou (naštěstí plně, navíc snadno vypínatelnou) elektronickou stabilizací a chyb se vyvarovat, ale není to ono, okusit skutečné možnosti těchto aut vám zapnuté DSC zdaleka nedovolí.

Obě bavorské ikony se dají dnes ještě pořídit coby zachovalé ojetiny - starší a obvykle více používaná M3 už hůře, novější a obvyklé méně ježděné Z4 M ještě relativné snadno. Pokud chcete alespoň trochu zachovalou M3, připravte si nejméně 600 tisíc Kč, za menší peníze obvykle koupíte jen problémové kousky. Pomáhal jsem při výběru ojetých M3 vícekrát a věřte, že většina ojetin za 400 nebo 500 tisíc si nezaslouží lepší označení než šrot. Čest výjimkám, já ji ale nepoznal. Na velmi zachovalý vůz to chce alespoň 700 tisíc a za museiní kousek zaplatíte 800 až 900 tisíc korun. Takových ale v tuto chvíli po celé Evropě objevíte jen jednotky.

Z4 M je dnes až podivně levná a myslím, že její kvality budou teprve doceněny. Inu, tento vůz je zralý od začátku, jeho kritici ale budou ještě muset dozrát... Jsem přesvědčen, že jeho koupě bude i dobrou investicí, tedy pakliže s ním nebudete jezdit až tak moc, jak byste si třeba sami přáli. Z4 M Coupe se vyrobilo jen omezené množství, nikoli nepodobné počtu exemplářů předchozí Z3 M Coupe. „Veteránskou” Z3MC přitom dnes pořídíte za 750 tisíc až 1 milion Kč a za podobné peníze koupíte i velmi slušné Z4M třeba s 20 tisíci kilometry na tachometru. Jejich cena bude ješté chvíli klesat, nepochybuji ale o tom, že za pár let se trend obrátí a jednou bude Z4MC k mání jen jako krásná ozvěna minulosti za stejné peníze, které dnes vysolíte za bezchybnou zet-trojku.

Není pochyb o tom, že obou vozů bude na trhu ojetin postupně ubývat a to bez vidiny odpovídající nové náhrady. Proto radím: kupujte je dokud jsou, nebudou. Jde v obou případech výjimečné vozy, které už jako nové těžko kdy znovu spatří světlo světa. Přijdou jiná auta, možná rychlejší, pro mě osobně ale těžko tak uspokojivá.

Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 49 -  Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 50 -  Test BMW M3 E46 vs. Z4 M Coupe: jeden hot a druhý také - 51 -

Technické parametry BMW M3 E46

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený zážehový šestiválec, uložený vpředu podél za přední nápravou
  • Objem: 3 246 ccm
  • Největší výkon: 252 kW (343 k) při 7 900 ot./min
  • Největší točivý moment: 365 Nm při 4 900 ot./min
  • Palivo: Natural 98/95
Přenos výkonu
  • Šestistupňová manuální převodovka
  • Pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
  • Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,1 s
  • Spotřeba paliva (benzin, l/100 km):
    • Město: 17,8
    • Mimo město: 8,4
    • Kombinovaná: 11,9
  • Objem palivové nádrže: 63 l
Podvozek
  • Zavěšení předních kol: zavěšení McPherson
  • Zavěšení zadních kol: pětiprvkové zavěšení
  • Rozměr kol: 8Jx19 / 9,5Jx19
  • Rozměr pneumatik: 225/40 ZR19 / 255/35 ZR19
Hmotnosti
  • Pohotovostní hmotnost: 1 570 kg
  • Užitečná hmotnost: 430 kg
Vnější rozměry
  • Délka: 4 492 mm
  • Šířka: 1 780 mm
  • Výška: 1 372 mm
  • Rozvor náprav: 2 731 mm
Vnitřní rozměry
  • Základní objem zavazadlového prostoru: 410 l 

Technické parametry BMW Z4 M Coupe

Hodnoty udávané výrobcem

Motor

  • Řadový, kapalinou chlazený zážehový šestiválec, uložený vpředu podél za přední nápravou
  • Objem: 3 246 ccm
  • Největší výkon: 252 kW (343 k) při 7 900 ot./min
  • Největší točivý moment: 365 Nm při 4 900 ot./min
  • Palivo: Natural 98/95
Provozní vlastnosti
  • Max. rychlost: 250 km/h (el. omezena)
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,0 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km):
    • Město: 18,2
    • Mimo město: 8,6
    • Kombinovaná: 12,1
  • Objem palivové nádrže: 55 l
Přenos výkonu
  • Šestistupňová manuální převodovka
  • Pohon zadních kol
Podvozek
  • Zavěšení předních kol: typu McPherson
  • Zavěšení zadních kol: pětiprvkové zavěšení
  • Rozměr kol: 8Jx18 / 9Jx18
  • Rozměr pneumatik: 225/45 ZR18 / 255/40 ZR18
Hmotnosti
  • Pohotovostní hmotnost: 1 420 kg
  • Užitečná hmotnost: 310 kg
Vnější rozměry
  • Délka: 4 113 mm
  • Šířka: 1 781 mm
  • Výška: 1 287 mm
  • Rozvor náprav: 2 497 mm
Vnitřní rozměry
  • Základní objem zavazadlového prostoru: 300 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše