Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta

Zástupce bavorské automobilky poprvé vstupuje do kompaktní třídy SUV a opět se zdá, že jeho pozice zde bude nějakou dobu neotřesitelná. Tahle čtyřkolka prémiové značky má styl, agilní jízdní vlastnosti, slušné jízdní výkony i užitečnou karoserii a nestojí tolik, co její větší bratříčci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Testy aut

Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta

21.2.2010 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek

Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Zástupce bavorské automobilky poprvé vstupuje do kompaktní třídy SUV a opět se zdá, že jeho pozice zde bude nějakou dobu neotřesitelná. Tahle čtyřkolka prémiové značky má styl, agilní jízdní vlastnosti, slušné jízdní výkony i užitečnou karoserii a nestojí tolik, co její větší bratříčci.

V nabídce modelu 23d je výhradně šestistupňový „automat“, který je vybaven spojkou v hydrodynamickém měniči. Ta se sepne těsně po rozjezdu a řidiči navodí pocit pevného spojení motoru s koly jako u ručně řazené převodovky. Zároveň je tato převodovka také schopná při brzdění motorem z kopce podle potřeby řadit také dolů. I když neexistuje jiná varianta, podle ceníku je třeba si za tuto převodovku připlatit 53 tisíc korun. S ručně řazenou převodovkou se také počítá, ale až od poloviny příštího roku. Samozřejmostí je funkce manuální volby řazených stupňů, které vám zjednoduší páčky na volantu (opět za příplatek).

Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta - 16 - X1 23d18Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta - 17 - X1 23d19Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta - 18 - X1 23d14

Na 205 koní je více než dobře připraven také podvozek tvořený vpředu samostatnými příčnými rameny z hliníkové slitiny. Vzadu najdete pětiprvkové zavěšení s příčnými a podélnými ocelovými rameny, což zajišťuje vysokou míru stability a přesné vedení stopy. Ve spojení s příjemně strmým a přesným řízením s hydraulickým posilovačem závislým na rychlosti (za příplatek) dostáváte očekávanou kombinaci agility a velmi překvapivě také komfortu, což umocnila i 17palcová kola testovaného modelu.

Ve většině případů lze BMW chválit za agilní chování a současně tvrdě kritizovat jeho komfort odpružení. V tomto případě si však kritiku mohu odpustit, tedy pakliže pominu jízdu po vyloženě rozbitých cestách, na kterých zmiňované runflat pneumatiky jen velmi neochotně kopírují komplikovaný povrch. X1 jinak přesně reaguje na pokyny řidiče a nabízí neutrální chování v zatáčkách bez výraznějšího náklonu popřípadě ponořování při akceleraci a brzdění. Zcela odpovídají brzdovou soustavu pak doplňuje systém elektronické kontroly DSC, jehož součástí může být také systém Performance Control umožňující prostřednictvím brzdového systému nahradit řízený zadní diferenciál, kterým disponuje například model X6, umožňující rozdělení výkonu na levé a pravé zadní kolo. Jedná se vlastně o opačný princip systému ESP, neboť v rámci zachování optimálního průjezdu zatáčkou díky jemnému přibrzdění vnitřního kola dodána větší dávka výkonu na vnější kolo, což zajistí potřebnou ochotu automobilu k zatáčení.

Významný podíl na dobrých jízdních vlastnostech má samozřejmě také pohon všech kol xDrive, který v normálním režimu preferuje pohon zadních kol. Cílenou distribuci výkonu mezi nápravy má na starosti elektronicky ovládaná vícelamelová spojka, která je schopná díky informacím z několika čidel vyhodnotit nebezpečnou situaci dříve než dojde ke kritickému prokluzu kol. Na kluzkých površích se X1 pohybuje zcela suverénně, díky cílenému přibrzďování jednotlivých kol pak zvládá i větší nerovnosti. Světlá výška má sice solidní hodnotu, ale v terénu musíte dopředu počítat s malými nájezdovými i přechodovým úhlem.

BMW X1 není typická terénní čtyřkolka ale spíše něco mezi hatchbackem a SUV. Současně tak přináší svému majiteli pozitiva obou kategorií, což na jednu stranu znamená zábavu za volantem a na druhou perfektní výhled všemi směry.

Hodnocení

+ Jízdní vlastnosti
+ Výkonný a hospodárný motor
+ Ergonomie ovládání

- Vyšší cena příplatkových prvků

Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta - 19 - X1 23d20Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta - 20 - X1 23d21Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta - 21 - X1 23d22Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta - 22 - X1 23d23

Technické údaje

Motor

Vpředu podélně uložený dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Největší výkon: 150 kW (204 k) při 4400 1./min
Největší točivý moment: 400 N.m při 2000 1./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová samočinná převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,8 l
Mimo město: 5,5 l
Kombinovaná: 6,4 l
Objem palivové nádrže: 65 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4454 mm
Šířka: 1820 mm
Výška: 1545 mm
Rozvor náprav: 2760 mm
Pohotovostní hmotnost: 1363 kg
Užitečná hmotnost: 627 kg

Ceny

Základní cena: 899 600 Kč vč. DPH
Cena testovaného provedení: 1 414 400 Kč vč. DPH

Jiří Kaloč

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.