Home > Rubriky a sekce > Testy aut, Testy aut > Článek
Test BMW X1 xDrive23d: premiéra premianta
21.2.2010 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
Zástupce bavorské automobilky poprvé vstupuje do kompaktní třídy SUV a opět se zdá, že jeho pozice zde bude nějakou dobu neotřesitelná. Tahle čtyřkolka prémiové značky má styl, agilní jízdní vlastnosti, slušné jízdní výkony i užitečnou karoserii a nestojí tolik, co její větší bratříčci.
Přehled kapitol
V nabídce modelu 23d je výhradně šestistupňový „automat“, který je vybaven spojkou v hydrodynamickém měniči. Ta se sepne těsně po rozjezdu a řidiči navodí pocit pevného spojení motoru s koly jako u ručně řazené převodovky. Zároveň je tato převodovka také schopná při brzdění motorem z kopce podle potřeby řadit také dolů. I když neexistuje jiná varianta, podle ceníku je třeba si za tuto převodovku připlatit 53 tisíc korun. S ručně řazenou převodovkou se také počítá, ale až od poloviny příštího roku. Samozřejmostí je funkce manuální volby řazených stupňů, které vám zjednoduší páčky na volantu (opět za příplatek).
Na 205 koní je více než dobře připraven také podvozek tvořený vpředu samostatnými příčnými rameny z hliníkové slitiny. Vzadu najdete pětiprvkové zavěšení s příčnými a podélnými ocelovými rameny, což zajišťuje vysokou míru stability a přesné vedení stopy. Ve spojení s příjemně strmým a přesným řízením s hydraulickým posilovačem závislým na rychlosti (za příplatek) dostáváte očekávanou kombinaci agility a velmi překvapivě také komfortu, což umocnila i 17palcová kola testovaného modelu.
Ve většině případů lze BMW chválit za agilní chování a současně tvrdě kritizovat jeho komfort odpružení. V tomto případě si však kritiku mohu odpustit, tedy pakliže pominu jízdu po vyloženě rozbitých cestách, na kterých zmiňované runflat pneumatiky jen velmi neochotně kopírují komplikovaný povrch. X1 jinak přesně reaguje na pokyny řidiče a nabízí neutrální chování v zatáčkách bez výraznějšího náklonu popřípadě ponořování při akceleraci a brzdění. Zcela odpovídají brzdovou soustavu pak doplňuje systém elektronické kontroly DSC, jehož součástí může být také systém Performance Control umožňující prostřednictvím brzdového systému nahradit řízený zadní diferenciál, kterým disponuje například model X6, umožňující rozdělení výkonu na levé a pravé zadní kolo. Jedná se vlastně o opačný princip systému ESP, neboť v rámci zachování optimálního průjezdu zatáčkou díky jemnému přibrzdění vnitřního kola dodána větší dávka výkonu na vnější kolo, což zajistí potřebnou ochotu automobilu k zatáčení.
Významný podíl na dobrých jízdních vlastnostech má samozřejmě také pohon všech kol xDrive, který v normálním režimu preferuje pohon zadních kol. Cílenou distribuci výkonu mezi nápravy má na starosti elektronicky ovládaná vícelamelová spojka, která je schopná díky informacím z několika čidel vyhodnotit nebezpečnou situaci dříve než dojde ke kritickému prokluzu kol. Na kluzkých površích se X1 pohybuje zcela suverénně, díky cílenému přibrzďování jednotlivých kol pak zvládá i větší nerovnosti. Světlá výška má sice solidní hodnotu, ale v terénu musíte dopředu počítat s malými nájezdovými i přechodovým úhlem.
BMW X1 není typická terénní čtyřkolka ale spíše něco mezi hatchbackem a SUV. Současně tak přináší svému majiteli pozitiva obou kategorií, což na jednu stranu znamená zábavu za volantem a na druhou perfektní výhled všemi směry.
Hodnocení
+ Jízdní vlastnosti
+ Výkonný a hospodárný motor
+ Ergonomie ovládání
- Vyšší cena příplatkových prvků
Technické údaje
Motor
Vpředu podélně uložený dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Největší výkon: 150 kW (204 k) při 4400 1./min
Největší točivý moment: 400 N.m při 2000 1./min
Palivo: Nafta
Přenos výkonu: Šestistupňová samočinná převodovka, pohon všech kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 7,8 l
Mimo město: 5,5 l
Kombinovaná: 6,4 l
Objem palivové nádrže: 65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4454 mm
Šířka: 1820 mm
Výška: 1545 mm
Rozvor náprav: 2760 mm
Pohotovostní hmotnost: 1363 kg
Užitečná hmotnost: 627 kg
Ceny
Základní cena: 899 600 Kč vč. DPH
Cena testovaného provedení: 1 414 400 Kč vč. DPH
< Předchozí2 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 4 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 5 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 7 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 8 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva