Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Citroën C-Elysée 1,6 VTi: přesný zásah mimo sféry Rapidu
14.11.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Když má být auto především levné, zázraky se od něj neočekávají. Kouzlit neumí ani nová C-Elysée, příjemně překvapit ale umí.
Přehled kapitol
Segmentu kompaktních sedanů by mohl v příštím roce vévodit nový Rapid. To neberte jako momentální přebytek patriotismu nebo zoufalý nedostatek soudnosti. Po zkušenostech s dieselovou verzí a nepochybně ještě lepším provedením s přeplňovanou benzínovou dvanáctistovkou je nutno bez patosu připustit, že Mladá Boleslav trefila hřebík po hlavičce. A to především proto, že zacílila kousek vedle a nepostavila sedan podle obvyklých měřítek.
Rapid je liftback a hádám, že právě to by mohla být jedna z jeho hlavních předností. Tak trochu maskované páté dveře otevírané společně se zadním oknem jsou totiž možnou vstupenkou i do těch domácností, které by jinak daly přednost obyčejnému hatchbacku nebo kombíku, protože jim sedan s krátkým víkem a objektivně menším vstupem do zavazadlového prostoru z nějakého důvodu zkrátka nevyhovuje.
Tímto docela chytrým tahem se Rapidu podařilo vymezit vůči možným, velikostí různým konkurentům, jako jsou třeba Renault Fluence, Chevrolet Aveo, Fiat Linea, trochu větší koncernová sestra Jetta, nebo chystaná druhá generace Dacie Logan. Praktičtěji koncipovaná záď Rapidu bude také patrně jedním z důvodů, proč se Škoda při sestavování ceníku nedržela zrovna zpátky a nasadila ceny o notný kus výš, než se původně předpokládalo. Ve srovnání s Německem je sice česká základní cenovka o 65 tisíc korun nižší a oproti Británii dokonce o 120 tisíc, jenže koupěschopnost průměrného domácího zákazníka je také o dost jiná, a proto, i když Rapid v kontextu s jeho schopnostmi za předražený nepovažujeme, v ČR jako „levný sedan“ z pochopitelných důvodů vnímaný není.
Jakási nová imaginární mezera na trhu po jiném než očekávaném vyprofilování Škody Rapid ale nezůstane. O to už se postaral francouzský koncern PSA a to rovnou dvojnásobnou „výplní“, když se rozhodl ve střední a východní Evropě zkusit štěstí s Citroënem C-Elysée a Peugeotem 301 s velmi zajímavými ceníky. O produkci obou se postará továrna ve španělském Vigu, nenechte se ale zmást jejich evropským rodným listem. Tyto malé sedany byly vyvíjené primárně s ohledem na potřeby a preference motoristů v Latinské Americe a Asii, především pak Číňanů, kteří mají k automobilům tohoto typu více než vřelý vztah.
Český zákazník kompaktnímu sedanu příliš neholduje, ať už jsou jeho důvody jakékoli. Výjimky se jistě najdou, obvykle se ale o něj zajímá, jen když je levný. Na tom není nic špatného, poptávka je prostě taková a automobilky se ji buď přizpůsobí a prosadí se, jako se to povedlo Renaultu anebo skončí, což na vlastní kůži poznala kupříkladu Honda City i vyspělejší Honda Civic.
Startovní pozice vypadá pro druhý francouzský koncern slibně. Citroën C-Elysée a Peugeot 301 začínají na atraktivních 220 tisících s 1,2litrovým tříválcem o 72 koních, PSA se ale určitě nemůže spoléhat pouze na nízké ceny. Zákazníci sice za dobrou nabídku odpustí leccos, ne však všechno. Otázka je tedy zřejmá: Dokáží C-Elysée a 301 podpořit rozumné pořizovací náklady i adekvátní kvalitou? Citroën nám dá odpověď jako první a můžu slíbit, že o něco později představíme také druhé ze zmiňovaných aut.
Charisma šedivé myši
Při vývoji malých sedanů automobilky většinou šetří, a tak se musí návrháři často smířit s tím, že novou záď lepí na pětidveřový hatchback. C-Elysée od nouzového řešení ale ušetřili. Pokud opomeneme povinný korporátní styl, jeho design vznikal na čistém listu papíru. Přesto mám dojem, že elegance mnoho nepobral. Asi za to může poněkud tupá příď navazující na plochou kapotu, která se svou značnou výškou snaží vyjít vstříc normám na ochranu chodců a zároveň kompenzuje mohutnou záď, ukrývající velký zavazadelník, ale při pohledu z profilu se skoro zdá, že C-Elysée by mohla mít příď na obou koncích. Optickému zhodnocení zádi by pomohla trochu větší světla a asi také do spodní části nárazníku „zakrojený“ černý plast, rozhodnutí designérů ale bylo jiné, takže vůz můžete buďto akceptovat, nebo necháte být.
Dojem mohutnosti karoserie podporují také relativně malá patnáctipalcová kola, vizuálně zmenšená spoustou plechu na blatnících (a to se boční ponton snaží rozbít několik prolisů), tomu se ale dnes nedokáže vyhnout téměř nikdo, ani Rapid ne. Jako malé estetické plus hodnotím rozvor dlouhý až 2 652 mm, kterým C-Elysée o celých pět centimetrů překonává i mladoboleslavskou novinku, ačkoli je Citroën o 56 mm kratší. Francouz díky němu nevypadá jako velké auto postavené na příliš malém podvozku a jak si povíme za chvíli, svá pozitiva to má i jinde.
Zdali bude C-Elysée považováno za přitažlivé nebo naopak odpudivé auto, zaleží pouze na vás. Vím jen, že jednotný názor na nový Citroën nepanuje. Výstupní kontrola linky by si však určitě měla dávat pozor na pečlivější lícování některých panelů a důsledněji kontrolovat spáry, aby se větší část potenciální klientely zbytečně nepřikláněla na špatnou stranu.
Následující >1 / 5
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Nový VW Passat dostal nový základní diesel, cena „jen” kolem 1 milionu Kč je jistotou
22.3.2024 - Konec Seatu byl odvolán, Španělé místo toho chystají modernizaci skoro všech svých modelů
22.3.2024 - Honda chce snížit marže dealerů skoro o polovinu, mají se tím podílet na přechodu na elektromobily
22.3.2024 - Fotky nových aut Muskovy další firmy SpaceX způsobily poprask, místo Tesel používá konkurenční elektromobily
22.3.2024 - V Rusku znovu vyráběná „Hyundai” skrývají pod přelepem loga tajemství, které ani automobilka nechce komentovat
22.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 10:12 - honziss
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda